Tja tomtom kan gewoon niet concurreren met Nokia op dit gebied. Nokia bied de navigatie en services GRATIS aan omdat het voor hun een USP is om meer telefoons te verkopen (nokia wat overigens kaarten maker Navteq 3 jaar geleden heeft opgekocht en dus goede kaarten gebruikt). Google zie ik persoonlijk niet echt als concurrent omdat je daar voordurend een data connectie nodig heb anders werkt de navigatie niet. Nou valt de data verbinding als je je voortbeweegt in de auto nogal eens weg en is zeker buiten de randstad de dekking niet optimaal.
Dat van die lekke band. Je kan nu al lang bij elke navigatie systeem zoeken op garages of andere belangrijke punten in de buurt. Zoals benzine stations, hotels, campings, bioscopen, VVV's etc en gelukkig gewoon gerangschikt op afstand tot jouw en niet wie het meeste betaald heeft.
Even update over Ovi maps van nokia. schijnbaar had ik een oude versie nu de nieuwe versie geïnstalleerd. Kan niet anders zeggen dan dat ik zeer verbaast was over de mogelijkheden. Zoeken naar besteming is een verademing geen menus meer door waar je steden straten postcodes etc hoeft in te voeren. Vul gewoon een straat met huis nummer een postcode of een naam van een plek in vervolgs krijg je een keuze uit verschillende dingen. GRATIS verkeers informatie (wel via umts/gprs dus onbeperkt data abonnement is aan te raden) en dan heb je nog 4 zeer intresante opties als ingebouwde michelin gids, lonely planet, weer en evenementen in je buurt deze functies kan je handmatig zoeken op willekeurige locatie maar via GPS weet ie waar je bent en geeft ie als eerste overzicht dingen die in je buurt zijn.
Je kan werkelijk elke map van over de hele wereld gratis downloaden. icm met A-GPS heb je in 2 seconden al een FIX van je locatie en alles werkt heel soepel. Enige nadeel is natuurlijk wel als je gebeld wordt dat je navigatie weg is
Ik ga van de week de nokia eens in de auto gebruiken en kijken hoe de werkelijk prestaties op de weg zijn. Op de motor zal het iets minder functioneel zijn schat ik aangezien de meeste telefoons niet waterdicht zijn