Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Ketting voor in zand en bagger  (gelezen 5055 keer)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #15 Gepost op: 20-10-2010, 19:45 »
Let's not start the WD-40 discussion please.

Het werkt voor mij al jaren ok? (ja, uitsluitend op een terreinfiets die in het terrein gebruikt wordt).

Straatfiets van mij meisje krijg gewone lekker dik wordende kettingspray, geen zorgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #16 Gepost op: 20-10-2010, 20:09 »
WD40  ::)  een oplosmiddel met wat olie.. waardeloos in alles..
 
Maar slecht voor een O/X ring ketting, dun genoeg om langs de ringen te kruipen en het ingesloten vet op te lossen.. versnelde slijtage tot gevolg.
 
Er zijn speciale offroad kettingsprays, die droge op en plakken niet..
 
Ik gebruik dit nu voornamelijkhttp://www.finishlineusa.com/products/teflon-plus-lube.htm[Geen idee wat het met de o-ringen doetZal het eens testen op een ring] , maar m'n tsubaki geeft al 5000km geen krimp en het achtertandwiel begint net wat slijtage te vertonen.. [ gebruik de KTM alleen voor offroad ritten]
Teflon, of PTFE, is behoorlijk inert en wordt daardoor (doorgaans) goed verdragen door rubbers en kunststoffen. Ik zou me eerder zorgen maken om de vluchtige synthetische oliƫn waarin het 'opgelost' is, al kan ik me niet voorstellen dat die veel kwaad kunnen doen omdat ze zo snel verdampen.

Ik ken mountainbikers die het gebruiken op hun ketting en derailleur-ongein, maar heb het idee dat dat meer is om de roest tegen te gaan dan echt te smeren, maar oxidatie voorkomen kan ook geen kwaad natuurlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #17 Gepost op: 21-10-2010, 08:33 »
spuit me ketting met de hogedruk af, net als de rest vande fiets, waarbij ik niet heel bewust echt op de ketting spuit, daarna inspuiten mte ketting vet ene keer dit andere keer dat.... ketting gaat nu al zeker 50 uur mee en er zit geen slijtage op. soms met qwd 40 zoms met plak soms met drylupe net wat er is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #18 Gepost op: 21-10-2010, 10:39 »
Ik start mijn motor, wip hem op de zijstandaard en zet 'm in zijn 1.

Dan de staalborstel er langs op de kracht van de motor. Wel uitkijken voor de vingertjes. Dan blaas ik hem af met perslucht indien aanwezig.

Vervolgens spuit ik hem royaal in met Profi Dry Lube van Motozoom. Is speciaal bedoeld voor kettingen.

Is tot nu toe de enige stabiele leverancier die het spul al jaren lang levert.

Heb nu ook een Tsubaki en jongens, wat een beul van een ketting is dat! Alleen met een origineel Suzuki-tandwiel past die ketting. Met een imitatie gaat hij langs het carter schuren.

Deze ketting wordt bijna alleen nog maar off-road gebruikt en zelfs mijn voortandwiel lijkt langzamer te slijten. Achter heb ik Stealth.

Ik heb een DID klaarliggen in reserve, maar moet nog zien of die het zo lang gaat houden als de Tsubaki.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #19 Gepost op: 21-10-2010, 10:55 »
staalborstel lijkt me dan weer minder geschikt voor die rubberen ringen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #20 Gepost op: 21-10-2010, 10:57 »
Ik hoop altijd maar dat ik die niet aanraak; ik kan ze ook niet zien zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #21 Gepost op: 21-10-2010, 12:10 »
Ketting schoonmaken doe ik door 'm flink met olie in te kwasten met een oude tandenborstel. Niet te zuinig; gewoon zoveel erop keilen dat-ie begint te druppen. Even in laten weken, doek eronder houden, en met het blaaspistool alle rotzooi van de ketting afblazen, op de doek.
 
( of een rondje rijden en het grapje nogmaals herhalen, maar erg milieuvriendelijk is dat niet)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Ketting voor in zand en bagger
« Reactie #22 Gepost op: 21-10-2010, 12:16 »
(is meteen de binnenkant van het achterspatborb gesmeerd  :P )