Stel je voor je hebt een demper die heel veel herrie maakt, dan zou je die opnieuw kunnen vullen. Echter als blijkt dat het eerder een rammelaar is wordt het spannend. Toen ik mijn demper opende zat er 0,0 wol in en lagen alle schotjes er los in. Dat terwijl ik de demper een half jaar eerder met steenwol had afgevuld.
Hiervan viel echt niks meer te maken, dus moest er een nieuwe oplossing komen. Hoe kom ik aan gatenkazen-plaat? Bij de gamma hebben ze die wel, maar dan is het aluminium?! Moeilijk lasbaar, zwak materiaal, maar zo gauw niks anders te vinden, dus we doen het maar.
Net laagje (professionele) glasvezel wol er omheen wikkelen met papieren schilderstape. Steenwol kan de temperatuur wel aardig hebben, maar je blaast het eruit.
Zo ziet het er ook als nieuw uit, best netjes al zeg ik het zelf.
Eindkap netjes afkitten met hittebestendige sileconekit en de uitlaat is weer helemaal gasdicht op het tuutje na, wat zal code-groen trots op me zijn.
Maar..................................
Zaterdag reed ik op mijn brommertje naar Rutten en reed met 105 km/h de snelweg op. Al haastend draaide ik mijn gas steeds verder door, maar op den duur ging mijn pols niet meer verder. 115 km/h vol gas!? normaal rijd ik met 140 km/h de toeren begrenzing van mijn CDI in. De motor begon steeds gekker te klinken en bij het gas loslaten leek de brommer sneller te gaan en bij het gas geven duurde het enkele seconden, waarna mijn brommer slikte en met moeite verder kroop. 40 kilometer later op de baan aangekomen was het er niet beter op gekomen en bij de 3e bocht op de baan stopte mijn motor bij het plotseling gas geven. hmmzz.... Brommer uit de klei getrokken en zowaar wilde die ploffen na 2 minuten doorstarten. Yes...verder... maar wederom 3 bochten verder geeft de brommer het weer op na een dot gas. Uiteindelijk de baan maar weer afgegaan, met een aanhanger mee naar huis gereden en vanavond de demper losgehaald. Er kwam namelijk meer lucht langs de klem tussen de bocht en de demper dan achter uit de demper.
Resultaat:
Helaas, de uitzettingscoefficient van het materiaal (lees Aluminium) in combinatie met de zwakte bij de hoge temperaturen zorgde voor stamppot in mijn demper. De dunne aluminium koker zat als een opgepropte platte wokkel voor het gaatje! Zie ook hoe de grote koker is gaan golven!
Morgen probeer ik bij een gespecialiseerd bedrijf een geperforeerde RVS plaat te scoren om het opnieuw te proberen.