Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?  (gelezen 1813 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Bij het zoeken naar een geschikte XT kwam ik tot dit vraagstuk.

Ik twijfel tussen eentje uit 2006 met 40k op de teller en een uit 1998 met 22k.  Stel dat beide motoren technisch goed zijn. Vermeld er wel bij dat de motor uit 2006 een XT 660 R is dus het nieuwere model..

Wat is de betere keus en vooral waarom?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #1 Gepost op: 07-10-2010, 23:15 »
net wat je er mee wil doen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 195
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2010, 00:08 »
Als er goed mee is omgesprongen moet die 40K niet echt een probleem zijn. Ik weet niet of die 660 blokken nog vreemde fabrieksfouten bevatten maar anders moet je er nog wel aardig wat km bij kunnen zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2010, 00:20 »
ff goed opletten met de kering van de uitgaande as
dat heb me al een blok gekost
1 x bij 50000 km in 1 keer lek en bij de volgende fiets bij 25000km

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #4 Gepost op: 08-10-2010, 09:36 »
Als de prijs niets uitmaakt voor je: ga voor de nieuwere. Waarom? Omdat dat techniek in 8 jaar tijd wel heel veel vooruit is gegaan. Ik heb geen slechte verhalen gehoord over de 660 (behalve de uitlaat die een beetje kuttig loopt en de waterpomp die te ver uitsteekt), dus wat biedt die van 1998 dan als voordeel naast minder km"s ?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #5 Gepost op: 08-10-2010, 09:42 »
ff goed opletten met de kering van de uitgaande as
dat heb me al een blok gekost
1 x bij 50000 km in 1 keer lek en bij de volgende fiets bij 25000km
Hmm, mijn oudere type 660 (1992) heeft daar ook last van. Voordeel is wel dat die kering zo vervangen is.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #6 Gepost op: 08-10-2010, 19:40 »
@cornepol: Welke water pomp ? Ik dacht dat XT 660 ook luchtgekoeld zijn. Correct me if I'm wrong..
Geld maakt helaas ook bij mij wel wat uit maar wat je inderdaad zegt dat de techniek uiterraard beter zal zijn. Dat is natuurlijk wel wat waard.

Mijn vader, auto monteur van beroep, zegt altijd over auto's dat je beter een nieuwere auto kunt kopen met meer kilometers dan een oudere met minder. Dit uiteraard onder voorbehoud dat er goed mee omgegaan is.

Ik neem aan dat, net als bij auto's, XT's de grootste opdonder krijgen als ze niet tijdig en netjes onderhouden zijn en ten tweede als er mee gecrost is want dan hebben sommige onderdelen nou eenmaal meer te lijden. Am I right?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 233
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #7 Gepost op: 08-10-2010, 19:49 »
De xt 660 is water gekoeld en heeft een injectie systeem, maar weegt wel ongeveer 180 kg    dat is een stuk zwaarder als een xt 600
de xt 660 is een heel andere motor in mijn beleving

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #8 Gepost op: 08-10-2010, 21:21 »
de 600 is beter voor offroad 8)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #9 Gepost op: 09-10-2010, 19:28 »
@Richard Is dat een feit? ;D

@Pietje Kijk dat wist ik nog niet. Modernere techniek maar dus ook meer dat kapot kan gaan en het is moeilijker.

XT 600 lijkt me dan inderdaad beter. Lichter, simpeler en volgens richard beter in het terrein.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #10 Gepost op: 09-10-2010, 20:52 »


XT 600 lijkt me dan inderdaad beter. Lichter, simpeler en volgens richard beter in het terrein.

Staat er hier één in de weg, met genoeg kilometers om ingereden te zijn, en revisie van het blok achter de rug. Goede vering voor offroad zit er ook al op, en een grote tank voor de langere afstanden. Prima ding dus, maar we willen er van af.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #11 Gepost op: 09-10-2010, 21:36 »
Welk jaar? Foto's?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Beter een jongere motor met meer kilometers of andersom?
« Reactie #12 Gepost op: 10-10-2010, 12:34 »
Staat er hier één in de weg, met genoeg kilometers om ingereden te zijn, en revisie van het blok achter de rug. Goede vering voor offroad zit er ook al op, en een grote tank voor de langere afstanden. Prima ding dus, maar we willen er van af.

En da's écht een goeie motor!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)