Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Peelrit 31 oktober 2010  (gelezen 44608 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #180 Gepost op: 01-11-2010, 16:40 »
De nieuwe FIM-norm is 112 dB en lager, dus op het randje zat je niet. Er is nog een oude FIM-norm en die bedraagt 94 dB bij een normtoerental. De KNMV hangt de oude norm aan, de MON de nieuwe. Leuk niet?

De oude norm is niet zo precies; bij 5.500 tpm kan een motor heel braaf zijn (zoals mijn RMZ) en bij 8.000 tpm breekt de hel los (zoals bij de meeste 2 takts waarbij de powervalve opengaat).

De nieuwe meetmethode geeft een betrouwbaarder beeld, voorzover je daarover kunt spreken. Deze geeft minder onterechte afkeuringen maar ook minder onterechte goedkeuringen.

De KNMV doet daarnaast aan dynamische metingen, maar dat geldt alleen bij wedstrijden. Ben je tijdens het langsrijden op 7.5 meter afstand luider dan 94 dB(A) plus een marge van 1.9 dB(A) dan wordt je gediskwalificeerd. In onze ogen is dat niet zo effectief, aangezien je de overlast dan mogelijk al veroorzaakt hebt.

Post Merge: [time]ma 01 nov 2010 16:06:53 GMT-1[/time]
Nee, de KNMV hanteert ook op 1 januari 2011 nog de 50 cm / 94 dB statische methode.

tijdens de enduro van hellendoorn werd ik er halverwege ad random uitgepikt en kreeg ik een soort stetoscoop op mn koppelingshuis, wat was dat dan voor controle?
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #181 Gepost op: 01-11-2010, 16:47 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #182 Gepost op: 01-11-2010, 17:33 »
tijdens de enduro van hellendoorn werd ik er halverwege ad random uitgepikt en kreeg ik een soort stetoscoop op mn koppelingshuis, wat was dat dan voor controle?

Dan ben je eerder een verborgen meetpunt voorbijgegaan waarbij ze dachten dat je aan de grens zat met je geluid. Dan wordt je er even verderop uitgepikt en volgt er een statische meting. Het zou ook kunnen dat ze gewoon wat (onzinnige) steekproeven namen om een beetje rond te laten zingen dat er ook tijdens een enduro door de KNMV op geluid gecontroleerd wordt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #183 Gepost op: 01-11-2010, 18:14 »
Dat was bij mij ook.
Je kan er natuurlijk flauw over doen Noppy, maar er worden dus wel continue steekproeven gedaan.

De "stetoscoop" pikt je ontstekingspuls op om netjes bij het juiste toerental (uit tabel adhv zuigersnelheid) te meten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #184 Gepost op: 01-11-2010, 19:12 »


 
Filmpje van Zot is van Handel  :D
En m'n stuur is idd wat breder dan ik gewend was met de nieuwe handkappen ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #185 Gepost op: 01-11-2010, 19:20 »
Ik ben even geweest om te kijken en de sfeer te proeven.
Heerlijk al die modder en motoren!!  ;D
 
Hieronder een paar foto's....
 

 

 

 

 
 
Conclusie; DAT WORDT VOLGEND JAAR ZELF RIJDEN...
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #186 Gepost op: 01-11-2010, 19:27 »
Ennnn zojuist een pakketje ontvangen... twee nieuwe Kenda k760 banden.... lekker optijd voor Handel!  ;D
Ride the world!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #187 Gepost op: 01-11-2010, 19:43 »
Dat was bij mij ook.
Je kan er natuurlijk flauw over doen Noppy, maar er worden dus wel continue steekproeven gedaan.

De "stetoscoop" pikt je ontstekingspuls op om netjes bij het juiste toerental (uit tabel adhv zuigersnelheid) te meten.
In havelte had de knmv een apparaatje met een staaldraadje die in zijn eigenfrequentie ging trillen. Door de lengte van het draadje aan te passen kon je de frequentie aanpassen. Frequentie van de trillingen in het blok is dan gelijk aan het toerental. Ontzettend simpel en geen last van ontstekingspulsen die moeilijk op te vangen zijn.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #188 Gepost op: 01-11-2010, 19:52 »
Dat was bij mij ook.
Je kan er natuurlijk flauw over doen Noppy, maar er worden dus wel continue steekproeven gedaan.

De "stetoscoop" pikt je ontstekingspuls op om netjes bij het juiste toerental (uit tabel adhv zuigersnelheid) te meten.

Nette manier!

There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #189 Gepost op: 01-11-2010, 20:00 »
effe terugkomende op die 'volgas'methode: dat is natuurlijk knap klote...

- Koud blok, onbelast en dan volgas...
- Hoe veel herrie die dan maakt hangt af van hoe SNEL je het gas opentrekt..
- echt volgas kan je hem niet houden, want dan hoor je alleen de begrenzer, en dat heeft niks met de herrie te maken
- Straks hebben we allemaal injectie... en ik zet er gewoon een restricted power map in, die maar 10% power volgas geeft, en dan schakel ik daarna wel om, met de mappingswitch op mijn stuur ??

Volgens mij is er maar 1 manier om het echt te meten: Onder last!
Op de testbank, 30 kW trekken en dan geluidsmeten!! (en de langsrijtest lijkt daar het meeste op)

Dan is het kwaad al wel geschiet ja, maar het ging om opvoeden, niet om dwijlen met de kraan open.





Offline member

  • *****
  • Berichten: 727
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #190 Gepost op: 01-11-2010, 20:00 »
Twas best stoffig in Handel dit jaar  ;)
 

 
Verrek van de spierpijn maar twas het allemaal weer waard.
 
LEO

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #191 Gepost op: 01-11-2010, 20:06 »
Het blok is, in tegenstelling tot bij een enduro, bij een offroad niet koud als een lijk hoor.

Ze komen rijdend naar de keuring, draaien daar een tijdje stationair in de wachtrij. Dan 3 x volgas bij de keuring op het oor. En dan laten we ze bij de MON keuring nog eventjes wat seconden opwarmen.

Bij de grote allroads zijn ze natuurlijk wat voorzichtiger. Daar rammen ze 'm niet in de toerentalbegrenzer hoor.

Overigens bij HGS deden ze 't koud. Hup, de toerentalbegrenzer in ;D

effe terugkomende op die 'volgas'methode: dat is natuurlijk knap klote...

- Koud blok, onbelast en dan volgas...
- Hoe veel herrie die dan maakt hangt af van hoe SNEL je het gas opentrekt..
- echt volgas kan je hem niet houden, want dan hoor je alleen de begrenzer, en dat heeft niks met de herrie te maken
- Straks hebben we allemaal injectie... en ik zet er gewoon een restricted power map in, die maar 10% power volgas geeft, en dan schakel ik daarna wel om, met de mappingswitch op mijn stuur ??

Volgens mij is er maar 1 manier om het echt te meten: Onder last!
Op de testbank, 30 kW trekken en dan geluidsmeten!! (en de langsrijtest lijkt daar het meeste op)

Dan is het kwaad al wel geschiet ja, maar het ging om opvoeden, niet om dwijlen met de kraan open.






Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #192 Gepost op: 01-11-2010, 20:08 »
effe terugkomende op die 'volgas'methode: dat is natuurlijk knap klote...

- Koud blok, onbelast en dan volgas...
- Hoe veel herrie die dan maakt hangt af van hoe SNEL je het gas opentrekt..
- echt volgas kan je hem niet houden, want dan hoor je alleen de begrenzer, en dat heeft niks met de herrie te maken
- Straks hebben we allemaal injectie... en ik zet er gewoon een restricted power map in, die maar 10% power volgas geeft, en dan schakel ik daarna wel om, met de mappingswitch op mijn stuur ??

Volgens mij is er maar 1 manier om het echt te meten: Onder last!
Op de testbank, 30 kW trekken en dan geluidsmeten!! (en de langsrijtest lijkt daar het meeste op)

Dan is het kwaad al wel geschiet ja, maar het ging om opvoeden, niet om dwijlen met de kraan open.


Het gaat er ook niet om om hem vol gas te laten lopen, maar dat hij in toeren klimt. Dan heb je een heel klei stukje dat de motor belast draait (met het opgang brengen van het vliegwiel).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #193 Gepost op: 01-11-2010, 20:14 »
Het gaat er ook niet om om hem vol gas te laten lopen, maar dat hij in toeren klimt. Dan heb je een heel klei stukje dat de motor belast draait (met het opgang brengen van het vliegwiel).

Tja.. en dan  hangt de meting dus af van hoe 'agressief' je motor opppakt: Zet hem wat armer en hij wordt stiller.
of gewoon een softer mappingkje er in dus zodat die niet zo fel oppakt.....

Zeg nog steeds erg weinig over wat er uitkomt als ie onder vollast door een maisland rijdt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: Peelrit 31 oktober 2010
« Reactie #194 Gepost op: 01-11-2010, 20:23 »
Ik denk dat het aantal rijders dat een mappingsschakelaar heeft nu nog onder de 1% ligt. En je hoort wel eens dat zo'n knop snel storingen gaat vertonen. De meeste rijders zullen daar snel van terugkomen.

Daarnaast denk ik dat de mappingschakelaar op een 690 niet echt mapping van onstekingsmoment en/of inspuitingshoeveelheid betreft. Meer een fly by wire systeem. Wij hebben juist de ervaring dat als we de motor rijker zetten, dat hij dan minder geluid maakt.

Maar bij een forse vervroeging van de ontsteking inderdaad hardere klappen.

Bij de MON-meting hebben ze bij een aantal hard core enduro's waarbij de dB-killer niet genoeg hielp de luchtgaten van de inlaat afgeplakt. Dat scheelde vaak ook al 2 tot 3 dB; net genoeg om door de keuring te komen.