De Europese Commissieleden luisteren, net als de Parlementsleden, ook maar naar de mensen om hen heen. Producenten en handelaren hebben een veel krachtigere lobby dan de burger/consument. Op motorgebied hebben 'we', op Europees niveau, alleen de FEMA (
http://www.fema-online.eu/). De media zijn een veelgebruikt instrument om invloed uit te oefenen en hela, wie brengen dit in de media? Precies, de FEMA. Dus allemaal lid worden van de MAG (
http://www.mag-nl.org/) en zo de FEMA steunen. Op zijn minst.
De vraag is natuurlijk wat de status van deze plannen is. Zijn het (concept) voorstellen die nog door het Parlement goedgekeurd moet worden, of is het al een besluit? Dat maakt nogal verschil! Daarvoor zou je
http://europa.eu/ moeten doorspitten, want journalisten hebben daar doorgaans ook niet bepaald sjoege van - of laten dat (omwille van het sensatie-gehalte?) niet blijken...
Waarom zouden producenten een ABS-verplichting willen? Tsja, daar heb ik ook wat fantasie voor nodig. Hun plan om de verplichting er door krijgen is levensvatbaar, want uit de auto-industrie weten we dat dergelijke schijnveiligheid verkoopt. Daarnaast komen we er vast achter dat die systemen niet 100% betrouwbaar zijn (goh...) en is er, omwille van diezelfde schijnveiligheid, een reden om die systemen, zeg jaarlijks, te laten controleren. Dat is weer interessant voor de handelaren, want dat kost natuurlijk wel wat. Oh, en als we toch periodiek controleren, pakken we de verdere technische staat toch ook even mee? Hebben ze toch weer een extra pseudo-reden om die APK voor motoren en alsnog door te krijgen. Met als gevolg dat er meer nieuwe motoren verkocht worden, producenten weer blij.
Bestuurders blij want (schijn)veiligheid, handelaren blij want meer werk en producenten blij want meer verkoop. Nu de motorrijder nog.
Het mag duidelijk zijn, deze motorrijder wordt hier niet blij van...
Morgen maar weer lekker een stukje allroad rijden
, nu het nog kan. Want daar word ik wel blij van