Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ABS verplicht voor motoren  (gelezen 11825 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #45 Gepost op: 18-10-2010, 08:43 »

..
als er grenzen aan vrijheid zitten..is het toch geen vrijheid?


Ik haak af...  :-\

Laten we maar weer over ABS gaan lullen
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #47 Gepost op: 29-10-2010, 14:42 »
Ik vind het een goed plan! ;D

Kunnen we weer wat aanpassen aan onze motoren!
Als je een nieuwe/andere motor koopt is de eerste vraag die je hebt:

Zijn er nog must-have modificatie/accessoires?

Dus als ABS verplicht wordt schroeven we die eraf of verzinnen we een modificatie waarmee de ABS wel uit te schakelen is..

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #48 Gepost op: 29-10-2010, 14:58 »
Als ABS op elke motor moet zitten kunnen ze er ook geen meerprijs meer voor vragen. Wat opzich best positief is.

99% van de motorrijders heeft daar voordeel van. Hou je 0,5% van de motorrijders over voor wie het nuttig is om het van tijd tot tijd af te kunnen schakelen, dus die moeten een ABS-fop-modificatie doorvoeren. En de resterende 0,5% heeft er echt last van, en sloopt het eraf. Die hebben dan betaald voor weer iets wat eraf moet, maar wat ze nou werkelijk betaald hebben zou wel eens behoorlijk mee kunnen vallen.

Blijft over dat ik er niet van hou als me iets verplicht word.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #49 Gepost op: 29-10-2010, 15:06 »
Blijft over dat ik er niet van hou als me iets verplicht word.

Dat gold waarschijnlijk ook ooit voor spiegels/knipperlichten/autogordels/stemrecht voor vrouwen etc...

Vinden we nu allemaal de normaalste zaak van de wereld..
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #50 Gepost op: 29-10-2010, 17:10 »
Zo'n ABS-systeem werkt toch met een hydraulische pomp? Kan je de aansturing van die pomp niet gewoon los trekken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #51 Gepost op: 29-10-2010, 23:13 »
De Europese Commissieleden luisteren, net als de Parlementsleden, ook maar naar de mensen om hen heen. Producenten en handelaren hebben een veel krachtigere lobby dan de burger/consument. Op motorgebied hebben 'we', op Europees niveau, alleen de FEMA (http://www.fema-online.eu/). De media zijn een veelgebruikt instrument om invloed uit te oefenen en hela, wie brengen dit in de media? Precies, de FEMA. Dus allemaal lid worden van de MAG (http://www.mag-nl.org/) en zo de FEMA steunen. Op zijn minst.

De vraag is natuurlijk wat de status van deze plannen is. Zijn het (concept) voorstellen die nog door het Parlement goedgekeurd moet worden, of is het al een besluit? Dat maakt nogal verschil! Daarvoor zou je http://europa.eu/ moeten doorspitten, want journalisten hebben daar doorgaans ook niet bepaald sjoege van - of laten dat (omwille van het sensatie-gehalte?) niet blijken...

Waarom zouden producenten een ABS-verplichting willen? Tsja, daar heb ik ook wat fantasie voor nodig. Hun plan om de verplichting er door krijgen is levensvatbaar, want uit de auto-industrie weten we dat dergelijke schijnveiligheid verkoopt. Daarnaast komen we er vast achter dat die systemen niet 100% betrouwbaar zijn (goh...) en is er, omwille van diezelfde schijnveiligheid, een reden om die systemen, zeg jaarlijks, te laten controleren. Dat is weer interessant voor de handelaren, want dat kost natuurlijk wel wat. Oh, en als we toch periodiek controleren, pakken we de verdere technische staat toch ook even mee? Hebben ze toch weer een extra pseudo-reden om die APK voor motoren en alsnog door te krijgen. Met als gevolg dat er meer nieuwe motoren verkocht worden, producenten weer blij.

Bestuurders blij want (schijn)veiligheid, handelaren blij want meer werk en producenten blij want meer verkoop. Nu de motorrijder nog.

Het mag duidelijk zijn, deze motorrijder wordt hier niet blij van...
Morgen maar weer lekker een stukje allroad rijden, nu het nog kan. Want daar word ik wel blij van  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1454
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #52 Gepost op: 08-12-2010, 11:09 »
Misschien komt er een minimum gewicht en of vermogen dat ABS verplicht, op die manier zou je enduro's kunnen uitsluiten van ABS aangezien die lichter en minder vermogen hebben dan straat motoren.

Daar lijkt 't wel al op.
Volgens mij zijn er best wel wat rappe enduro"s die in de alternatieve(remsysteem)categorie vallen. Positief nieuws is de verplichte OBD 2 voorziening.

http://www.amt.nl/Nieuws/ABS-ook-op-motorfiets-verplicht.htm?nb=AMT&editie=07%20december%202010&link=ABS%20ook%20op%20motorfiets%20verplicht?&WT.mc_id=mail_AMT_07%20december%202010

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #53 Gepost op: 08-12-2010, 11:29 »
Hmm..
Citaat
Het voorziet onder meer in invoering van uitlaatgaseisen  tot aan Euro 5/6-niveau

We krijgen er dus 15kg aan katalysatoren, sensoren en systemen om dat spul z'n werk optimaal te laten doen bij. En dan zeuren er erover dat we ABS weg moeten slopen? Tegen de tijd dat je die euro6 meuk eraf hebt en de boel weer lekker aan het lopen hebt zit je Curver-krat vol en ben je een paar honderd euro armer  :(

Volgens mij is het ook milieubelastender om al dat spul te produceren en einde levensduur te verwerken dan dat je wint aan schonere uitlaatgassen.

Citaat
Het  ABS 9 weegt maar 0,7 kg en is de helft kleiner dan zijn voorganger.

Daar doe ik het wel voor. 700 gram voor het ABS, stel nog eens 800 gram voor sensoren, kabels, slangetjes, tandkrans, etc. Maakt samen anderhalve kilo. Da's acceptabel, zeker op een allroad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #54 Gepost op: 08-12-2010, 12:08 »


Daar doe ik het wel voor. 700 gram voor het ABS, stel nog eens 800 gram voor sensoren, kabels, slangetjes, tandkrans, etc. Maakt samen anderhalve kilo. Da's acceptabel, zeker op een allroad.

Als ie maar uit kan @#$%

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #55 Gepost op: 08-12-2010, 12:57 »
Een algemene ABS verplichting is natuurlijk onvermijdelijk. In de verordening van het europees parlement staat dat de verordening niet van toepassing is voor voertuigen die voornamelijk zijn bestemd voor gebruik in het terrein en ontworpen zijn voor gebruik op onverharde oppervlakken. Dus ik denk dat onze endurootjes de dans (terecht) ontsnappen. De allroads niet, maar het moet uitschakelbaar zijn. Dus ook niets om je druk over te maken. Het staat hier op bladzijde 17 en 18: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/automotive/files/com-2010-542_nl.pdf
 
-Verder weet ik dat de grote fabrikanten druk zijn met een heel eenvoudig "plug-en play" systeem met name voor kleine goedkope motoren. Lees: De enorme aziatische scooter en motoren markt. Dus de technologie komt heel dichtbij tegen een heel betaalbare prijs.
 
En voor wie nog nooit een KNMV rem/ABS training heeft gedaan: het opent je ogen!
 

Wel lezen allemaal he? Ik citeer hier mijn eigen bericht maar weer.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #56 Gepost op: 08-12-2010, 15:06 »
Waar zie je dat uitschakelbaar?
Op dat vlak heb ik alleen nog maar het verhaal gezien van komkommer.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2010/October/oct22-abs-to-become-compulsory/_/R-EPI-127445

Niet alleen ABS verplicht, maar mag ook niet uit te schakelen zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #57 Gepost op: 08-12-2010, 15:55 »
en in duitsland zijn nu ook winterbanden voor motorrijders verplicht aan het worden. geen enduros meer in de winter daar?
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #58 Gepost op: 08-12-2010, 18:36 »
Bestaan er dan geen noppenbanden met M+S (Modder + Slijk) tekentje?

[Edit: de TKC80's hebben standaard een M+S codering]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: ABS verplicht voor motoren
« Reactie #59 Gepost op: 09-12-2010, 10:21 »
  Dat winterbanden voor motoren verplicht zouden zijn in Duitsland blijkt niet waar te zijn, de regeling voor winterband geld alleen voor voertuigen met 4 wielen of meer. Op het GS forum is er een draadje over waar MofKap dit aanhaalt; http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=40095&highlight=