Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Transalp XL 650 - mistlampjes  (gelezen 5355 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Transalp XL 650 - mistlampjes
« Gepost op: 27-10-2010, 11:36 »
Voor een vriend van mij:

Vermits hij vorige week van zijn sloffen is gereden doordat de auto hem niet gezien had, had hij graag extra lampjes op de valbaren van zijn transalp gehangen. Ik ben zelf BMW GS rijder, en kom dus logischer wijs met de Touratech oplossing af die ook custom mounts heeft voor de translap. (266 euro voor een setje...)
http://www.touratech.com/shops/019/product_info.php?cPath=4_57_453&products_id=3216

Maar: zijn er goedkopere andere/betere alternatieven?
Moet niet specifiek voor de transalp zijn, alles wat op valbaren kan gemonteerd worden is goed.

Merci voor de tips!!

Wouter

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #1 Gepost op: 27-10-2010, 12:20 »
Ik heb in het verleden gewoon mistlampen gekocht bij conrad.nl en binnen de kuip gemonteerd op mijn africa twin. Werkte goed. Deed ze alleen niet veel aan ivm wetgeving.
M@rco van het forum rijdt er nu mee rond. Maar gezien de regelgeving kan hij beter een klein model rijlampen kopen, die mag je altijd voeren, mistlampen niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #2 Gepost op: 27-10-2010, 12:28 »
Ik heb onlangs deze aangeschaft: http://link.marktplaats.nl/385255789
Heb ze nog niet gemonteerd, dus nog geen ervaringen. Er zit wel wat bevestigingsmateriaal bij, maar uiteraard geen kant-en-klaar model-specifiek beugeltje.

Maar hoe je ook je best doet om op te vallen, defensief rijden blijft het enige waar je op kunt vertrouwen. Mijn ervaring is dat er doorgaans geen sprake is van 'niet gezien', maar van 'niet gekeken'. Dan kan je wel 20 lampen aan hebben...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #3 Gepost op: 27-10-2010, 12:51 »
 :stupid:  maar kijk ook even op het forum van de transalpclub, staat een heel draadje over mistlampen verlichting etc, allemaal budget oplossingen ook.

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #4 Gepost op: 27-10-2010, 12:57 »
Ik had dit:




Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #5 Gepost op: 27-10-2010, 12:58 »
Ik had in de Twin altijd één gele en één witte lamp, werkt ook wel erg goed, geel licht verwachten de meesten niet en valt daarom meer op.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #6 Gepost op: 27-10-2010, 13:00 »
Zou daar xenon in kunnen?

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #7 Gepost op: 29-10-2010, 00:11 »
Ik heb dezelfde als Tikka op mijn FreeWind. Koste 45 euro voor een set.
 
2 x 55 watt extra - ik trek er mijn accu mee leeg na een uurtje rijden. Mijn broer op zn DR800 heeft het zelfde probleem.
 
Je kunt er LED in kwijt. Je bent dan beter zichtbaar, maar zelf zie je niet meer dan zonder je extra verlichting. En ik heb ze juist aangeschaft om zelf beter te zien.
Ik gebruik ze nog wel, maar nooit langer dan een half uur achtereen en niet in combinatie met de handvatverwarming  :-X
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4383
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #8 Gepost op: 29-10-2010, 07:42 »
Zou daar xenon in kunnen?
Ben vorig jaar omver gereden (tegemoedkomendelinksafslaander) terwijl ik een Xenon koplamp had. Als je die over het hoofd wilde zien moest je echt je best doen. En voor het meer zien in het donker vond ik Xenon niet geweldig, veel scherpere donker/licht lijnen terwijl je met halogeen een vloeiender verloop hebt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #9 Gepost op: 29-10-2010, 12:06 »
Ik heb van die speciale motor lampen van Philips. MotoVision geloof ik. Daar zit een soort van rode/oranje waas onder. Steekt best af tegen normale lampen. Is de makkelijkste oplossing denk ik :D
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • *****
  • Berichten: 488
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #10 Gepost op: 29-10-2010, 18:17 »
Ik heb ze idd niet meer aan Tikka, niet vanwege de regelgeving (betaal evt liever een bekeuring dan dat ik over het hoofd word gezien), maar omdat ze beide toch behoorlijk wat stroom gebruiken ! Zeker de combinatie handvatverwarming  :-X, GPS én twee van deze mistlichten trekken op de duur mijn accu leeg...
Ook willen deze lampjes nogal eens kapot gaan (meerdere keren vervangen) en vind de zekering ook dat er behoorlijk wat doorheen gaat, deze laat het ook nogal eens afweten.

Lampen zitten op keurige houders geplaatst ;










Offline member

  • *****
  • Berichten: 167
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #11 Gepost op: 08-11-2010, 22:00 »
 8)  Nog een tip, ik heb 2 van die "bolletjes" voor de auto gekocht  bij ATU ,2 stuks, breedstralers, 55 W lenslampje,met draad, schakelaar relais en alles voor 18 euries.Maar misschien zijn daglichtledjes beter en zuiniger, heeft iemand daar al ervaring mee?
 
Hans D
Big Bigger Tiger en Big again

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #12 Gepost op: 08-11-2010, 23:26 »
als die mist lampjes zoveel verbruiken is het misschien een idee om ze in serie i.p.v. parallel te zetten. ze geven dan minder licht (waarschijnlijk ook gelig) en trekken je accu niet "leeg".
(accu's gaan natuurlijk niet leeg maar worden ontladen)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 543
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #13 Gepost op: 09-11-2010, 12:40 »
Je kunt de 'hella micro DE' ook gewoon direct bij hella / automaterialenzaak bestellen. Kost je e50 geloof ik, 'ongeveer'. Er is ook een optie met xenon, meer licht minder stroomverbruik.

Ik had er 1 op de Freewind, gewoon als extra lampje. Ideaal, je bent beter zichtbaar en je hebt meer licht. Maar die zitten inmiddels weer op de rallyauto vanwege een nachtetappe komend weekeinde  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Transalp XL 650 - mistlampjes
« Reactie #14 Gepost op: 09-11-2010, 12:53 »
Die xenon versie heb ik op de XRally zitten. Die kun je absoluut niet als bijverlichting gebruiken, alleen als grootlicht (zonder tegenliggers en achteruitkijkspiegels in de buurt)