Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: rally of rallye  (gelezen 3363 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 376
Re: rally of rallye
« Reactie #15 Gepost op: 25-11-2010, 19:46 »
Het woord Rallyraid wordt meestal gebruikt wanneer het over een georganiseerd evenement gaat waar competitie niet belangrijk is.
 
Met andere woorden... een Rally is meer voor rijders die denken dat ze hard kunnen gaan en een Rallyraid is meer voor rijders... die het ondertussen al door hebben dat ze niet hard kunnen gaan ;D :-X
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: rally of rallye
« Reactie #16 Gepost op: 26-11-2010, 09:16 »
Rally = wedstrijd
Raid = toertocht op roadbook (vlgns mij..)
 
Dus eigenlijk rijden we geregeld bv een "Ad Ketelaars raid"...  ;D

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: rally of rallye
« Reactie #17 Gepost op: 26-11-2010, 10:06 »
Rally = wedstrijd
Raid = toertocht op roadbook (vlgns mij..)
 
Dus eigenlijk rijden we geregeld bv een "Ad Ketelaars raid"...  ;D
Ja, volgens mij ook. Als het het dan over een rallyraid hebben, dan hebben ze het over een wedstrijd via roadbook.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: rally of rallye
« Reactie #18 Gepost op: 26-11-2010, 10:40 »
Ja, volgens mij ook. Als het het dan over een rallyraid hebben, dan hebben ze het over een wedstrijd via roadbook.

En in mijn optiek is het dan (Rallyraid") dus geen wedstrijd...  ::)
Ene E Verhoef opperde jaren geleden eens het idee om samen mee te doen aan de Paharaonsrally, hij de Rally en ik dan de Raid .... Die kwam dan weer samen in hetzelfde bivouac.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: rally of rallye
« Reactie #19 Gepost op: 26-11-2010, 10:49 »

En in mijn optiek is het dan (Rallyraid") dus geen wedstrijd...  ::)

Zo heb ik het ook altijd begrepen Marten, volgens mij zijn er zelfs evenementen waarbij de raid deelnemers als groep achter de wedstrijd hetzelfde parcours afleggen

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: rally of rallye
« Reactie #20 Gepost op: 26-11-2010, 11:34 »

En in mijn optiek is het dan (Rallyraid") dus geen wedstrijd...  ::)
Ene E Verhoef opperde jaren geleden eens het idee om samen mee te doen aan de Paharaonsrally, hij de Rally en ik dan de Raid .... Die kwam dan weer samen in hetzelfde bivouac.

Dus een rallyraid is een raid?

Edit:
Engelse wikipedia over rally-raid:
Citaat
Rally Raid, also known as cross country rallying is a form of long distance off-road racing that takes place over several days.[1] Each day may require traveling up to 900 kilometres (560 mi).[1] The length of the event can be 3–15 days.[1] Examples of rally raid races include the Dakar Rally, Central Europe Rally, Spanish Baja, Raid De Himalaya and Russian Baja Northern Forest.[2][1]

Rallymaniacs:
Citaat
Rallymaniacs - alles over de Nederlanders in de Dakar 2010, Heroes Legend, Libya Rally, Transanatolia en andere rally-raids.

Engelse wikipedia over de dakar rally:
Citaat
Despite its name it is an off-road endurance race, called a rally-raid rather than a conventional rally

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: rally of rallye
« Reactie #21 Gepost op: 26-11-2010, 12:25 »
Rally-Raid (of cross-country rally) is de verzamelde naam voor woestijnrally's en alles daaromheen, die op tijd gereden worden. Rally is ook bekend als wat er in het WRC gebeurt, dus met wegauto's over asfalt / gravel.  Raid is een Franse benaming voor reizen of als onderdeel van een rally-raid  maar dan zonder wedstrijd.
In verschillende rally-raids zoals Egypte en Tunesie kun je aan de raid meedoen, die dezelfde routes rijden achter de wedstrijdrijders aan, soms iets ingekort. In de volksmond wordt over 'Parijs-Dakar' gesproken als rally, maar dat is dus eigenlijk rally-raid. Een raid is dus onderdeel van een rally, en ook een verzamelnaam voor avontuurlijke reizen. Klinkt natuurlijk wel interessant als je zegt dat je een raid gaat rijden in Libie in plaats dat je zegt dat je gewoon lekker op vakantie gaat. Zie je natuurlijk steeds meer, dat mensen allerlei ophef maken over ritjes die 30 jaar geleden met oude Peugot's of Renaults gemaakt werden zonder gps, mobiele telefoons etc etc. ....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: rally of rallye
« Reactie #22 Gepost op: 26-11-2010, 12:29 »
verwarrend allemaal ::) . ik snap er geen reet meer van. of is het reed?
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: rally of rallye
« Reactie #23 Gepost op: 26-11-2010, 23:30 »
verwarrend allemaal ::) . ik snap er geen reet meer van. of is het reed?
 

nee raid.

Oh volgens mij moeten we allemaal eens hoognodig gaan rijden (raiden desndoods).

wat een discussie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: rally of rallye
« Reactie #24 Gepost op: 27-11-2010, 12:04 »
verwarrend allemaal ::) . ik snap er geen reet meer van. of is het reed?
 

Nou inderdaad.....
zo ken ik iemand die ook een keer een rally raid reed,
en dat daarna maar nooit meer deed
omdat ie niet graag nòg een keer met pijn aan z'n reet een rally raid reed.
 
(doorhalen wat niet van toepassing is)
 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt