Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Raid de l 'Amitié 23 april tm 2 mei 2011  (gelezen 27012 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Raid de l 'Amitié 23 april tm 2 mei 2011
« Gepost op: 02-12-2010, 13:40 »
Raid de l'Amitié 2011
Van 23 april, tot en met 2 mei wordt de 24e Raid de l'Amitié verreden. Een rally voor motoren, quads en auto's.
De start is in Agadir en gaat van daaruit langs de Algerijnse grens naar het oosten om vervolgens af te buigen richting Marakech, waar de finish is. De Raid de l'amitie, ook wel de dakar voor amateurs genoemd, is een rally waar niet snelheid maar navigatie centraal staat. Hoe dichter je bij de, door de organisatie berekende, afstand komt, hoe minder strafpunten je krijgt. Het gevolg van deze opzet is dat je tijdens het rijden van de etappes zelf je plan kan maken. Je hoeft namelijk niet binnen een bepaalde tijd klaar te zijn. Genoeg tijd om de Marokkaanse cultuur op te snuiven, de plaatselijke culinaire hoogstandjes te proeven en met de lokale bevolking thee te drinken.

Desalniettemin moeten er per dag redelijk grote afstanden worden afgelegd op uitdagend en divers terrein. En aangezien er na het rijden ook nog dingen moeten gebeuren (roadbook, banden, onderhoud) moet er tussen het eten en drinken door, toch wel stevig worden doorgereden.
De Raid kent verschillende manieren om te participeren. De 'courte' en de 'classique', die elk weer een 'light' versie hebben. Bij 'courte' sluit je je bij de organisatie aan bij het startpunt van de rally, in dit geval in Agadir. Vervoer van en naar Agadir dien je zelf te regelen. Bij 'classique' sluit je je al aan in het zuiden van Frankrijk, vanwaar je samen met de organisatie met de boot naar Tanger gaat, waar je zelf weer over de weg naar het startpunt moet rijden.
Bij deze 'standaard' versies zitten hotels inbegrepen. Bij de 'light' versies is dit niet het geval. Toch is de 'light' versie het populairst. Niet alleen omdat deze goedkoper is, maar ook omdat Marokko een uitstekend land is om de overnachten in de buitenlucht. Vaak werd er vorig jaar niet eens een tent opgezet, de sterrenhemel is genoeg. Ontbijt en avondeten wordt verzorgd door de organisatie.
Op het moment dat je aansluiting hebt gevonden bij de organisatie kan je daar een rallykist, een extra set wielen en een grote plunjebaal meegeven, die door de organisatie wordt meegenomen naar het einde van de etappes (er zijn marathon-etappes, waar de rallykist niet kan komen).
De organisatie biedt vervoer voor de motoren aan vanaf verschillende opstapplaatsen. Zo kan je de motoren in Crépy-en-Valois inleveren en zelf naar Marokko toe vliegen (agadir heeft een luchthaven). De organisatie heeft meerdere auto's met medische mensen rondrijden, en bij de checkpoints zit medisch personeel. Ook rijden er bezemwagens mee, dus je motor komt altijd weer in het kamp terecht en dus ook weer in Agadir.

De organisatie is Frans, de communicatie is in het Frans, de gedachtengang is Frans, de sfeer is Frans. Veel kan en mag, weinig moet. Veel is niet duidelijk en zal het ook nooit worden. Maar voornamelijk zijn het allemaal mensen met hart voor de motorsport, de rally en de deelnemers. Het is niet altijd even makkelijk communiceren, maar binnen de groep nederlanders die ook dit jaar weer gaan zijn genoeg mensen die goed Frans kunnen spreken en al veel ervaring hebben met de organisatie.

Twee jaar geleden waren we met 10 Nederlanders, waarvan 8 van de DTA. 3 XTZ660's, 1 TTR600, 4 KTM640 Adventure's, 1 KTM 690 en 1 BMW F650 Schalber.

Vorig jaar waren we met 11 Nederlanders.3 XTZ660's, 2 XT600Z's, 2 KTM640 Adventures, 1 TT600 en 1 DRZ400. Twee reden mee in een Mercedes G.

Even wat kosten op een rijtje. Ik ga uit van het meest voorkomende geval: motor laten vervoeren, zelf onderdak regelen.

Inschrijving: 700
Vervoer motor parijs -> agadir -> parijs: 490
Vervoer motor nl naar parijs (zelf regelen): 50
Vliegticket (afhankelijk van besteldatum): 100 euro

Per dag:
Middageten en drinken: 8 euro
25 liter benzine: 25 euro
Wijn bij het avondeten: verzin het maar ;)

even een post schaamteloos van onze Portugese collega's gejat en vertaald (door een vertaalprogramma, ik kan geen Portugees :) ).

Benodigdheden:
- Paspoort
- Tent en slaapzak (vereist voor de bivakken in de woestijn en bij de "light" versies)
- Groene kaart met repatriëring en territoriale uitbreiding naar Marokko
 
Verplicht bij je te hebben tijdens een etappe:
- Road book-houder
- Tripteller
- Autonomie van brandstof voor 250 km
- Kompas
- Kaart van Marokko
- 3 noodvuurpijlen
- Survival deken (zo'n aluminium dingetje)
- Lucifers en/of aansteker
- Zaklamp, bij voorkeur met flash voor de woestijngebieden
- 5 liter water
- GPS
- GSM met roaming
 
Aanbevolen uitrusting, de motor.
- Extra binnenbanden, bandenplakset, pompje en/of patronen. Mouses ook goed natuurlijk.
- Tie-wraps en ducttape.
- Gereedschappen voor de fiets, onderdelen die met het meeste kans op storing, en de meer gebruikelijke schroeven. Marokko heeft veel stenen, de motoren krijgen er flink van langs, en alles wat er af kan trillen, trilt er waarschijnlijk wel een keer van af.
- Goede stevige banden. Denk aan Michelin Deserts.
- Kneedbaar alluminium.
 
De piloot
- Camelback, eigenlijk een must.
- Energie-repen, een bron van suiker en calorieën.
- Camera.
- Doeltreffende bescherming: helm, laarzen, vest, kniebescherming en veel hebben ook nekbescherming.
- Hoofdlamp, je moet toch verplicht een zaklamp mee nemen.
- Zonnebrandcrème, lip balsem, insectenspray en oordopjes.
- Een paar euro of dirhams in de portefeuille .
- Waterdichte zakjes (ja, ook in de woestijn heb je water)
 
 
Plunjebaal:
- Tent.
 - Luchtbed of Matje.
- Slaapzak.
- Kussen, eventueel alleen een sloop en dat volstoppen met kleren.
- Setje normale kleding

Rallykist: Pierre Henry kist: 80x40x35cm
- Volstoppen met dingen die zomaar kapot kunnen gaan + gereedschapskist (je wordt altijd weer naar je kist gebracht).
- Extra achterveer
- Extra radiator
- Extra stuur
- Olie
- Extra luchtfilter + spullen om het schoon te maken

Je mag dus ook een extra set velgen + banden meenemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 281
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2010, 14:34 »
Ik ga weer mee, dat wordt dan de 4e keer..maar hij blijft leuk (alhoewel ik daar soms onderweg anders over dacht)
KTM 640 Adventure '03
KTM 450 EXC-F '17

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 83
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2010, 19:06 »
Dit lijkt me geweldig. Even kijken hoe ik de 250km range kan halen want dat is toch behoorlijk wat. Of is dit niet echt nodig? Spreekt de organisatie trouwens ook engels? Want alleen frans word erg moeilijk voor mij. :)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2010, 19:28 »
Dit lijkt me geweldig. Even kijken hoe ik de 250km range kan halen want dat is toch behoorlijk wat. Of is dit niet echt nodig? Spreekt de organisatie trouwens ook engels? Want alleen frans word erg moeilijk voor mij. :)
Meestal kan je onderweg ook nog wel eerder tanken, maar tijdens sommige etappes had je toch echt wel die grote benzinetank nodig.

Organisatie spreekt geen Engels. Daarom heb ik hier een topic geopend zodat je informatie uit kan wisselen met mensen die vaker zijn gegaan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 380
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2010, 19:59 »
Dit jaar sta ie voor mij ook op het verlanglijstje. Ben bezig met mijn motor in orde maken.
Word tevens mijn eerste Raid, ben erg benieuwd.

Ga voor de light versie, met als het goed is jongere voordeel. (t/m leeftijd van 25 jaar)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #5 Gepost op: 02-12-2010, 20:06 »
Ik kan niet in die periode "snif"

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 83
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #6 Gepost op: 02-12-2010, 20:18 »
Begint zich al een leuke groep te vormen zo! Ik ben zelf 21 dus zou ook in aanmerking komen voor jongeren voordeel. Hoeveel is dat eigelijk? Er staat op de site alleen dat je contact op moet nemen met de organisatie..

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #7 Gepost op: 02-12-2010, 20:20 »
Jaaa ik heb wel zin eigenlijk!

(alleen nog geen motor... :confused:)

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #8 Gepost op: 02-12-2010, 20:30 »
Spreekt de organisatie trouwens ook engels? Want alleen frans word erg moeilijk voor mij. :)

Bij de transanatolia spreken ze gewoon Nederlands... ;)  En de rest van de deelnemers ook ;D

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #9 Gepost op: 02-12-2010, 21:18 »
Ik spreek meer dan redelijk Frans (en ik ken Marokko redelijk goed..).

Helpen jullie mij met de navi, babbel ik jullie Frans! (en krijg je en-passant nog wat sightseeing)

 ;)
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 83
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #10 Gepost op: 02-12-2010, 21:23 »
Deal :D Heb behoorlijk goed navigatie gevoel al heb ik nog nooit gereden met een roadbook op de motor. ;D

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2923
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #11 Gepost op: 02-12-2010, 21:32 »
Ga je zelf ook weer Jouke?
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #12 Gepost op: 02-12-2010, 22:17 »
Ga je zelf ook weer Jouke?
wie weet

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #13 Gepost op: 02-12-2010, 22:34 »
Zit er ook aan te denken. Hoewel ik een dergelijke raid best prijzig vind lijkt deze me enigzins mee te vallen, zeker als er jongerenvoordeel is. Iemand hier al meer over uitgezocht?
 
http://www.aiofrance.com/
 
Formule courte light Raid de l'Amitié 2011
du 23 avril 2011 à Agadir au 2 mai 2011 à Marakech, comprend, l’hé-bergement en hôtel à Agadir et chaque jour le repas du soir et le petit déjeuner.

Korte lichte formule - Raid van vriendschap 2011
23 April 2011 in Agadir, 2 mei 2011 in Marakech inclusief ontvangst/overnachting?? in een hotel in Agadir en dagelijks ontbijt en avondeten.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Raid de l 'Amitié 2011
« Reactie #14 Gepost op: 02-12-2010, 22:48 »
Zit er ook aan te denken. Hoewel ik een dergelijke raid best prijzig vind lijkt deze me enigzins mee te vallen, zeker als er jongerenvoordeel is. Iemand hier al meer over uitgezocht?
Voorgaande jaren was het in ieder geval zo dat je gratis de Classique Light kon doen mits je dan voor media-aandacht zorgt. Je betaalt iets van 800 euro borg en die krijg je terug als je 1 keer op TV bent geweest, of 2 keer op de radio, of 4 keer in de krant hebt gestaan. Ook moet je wel echt de hele rally hebben gereden, dus je mag dan geen etappes over slaan.