Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kun jij Le Dakar uitrijden?  (gelezen 20513 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #15 Gepost op: 04-01-2011, 15:03 »
dat is pas als je de 6-daagse gaat doen.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #16 Gepost op: 04-01-2011, 15:04 »
dat is pas als je de 6-daagse gaat doen.

Ah...laat maar dan...

15e Januari... Ben je dan al weer te paard?
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #17 Gepost op: 04-01-2011, 15:46 »
Hmmm... maar dan maak je het jezelf wel moeilijk hoor. Respect voor Richard de Groot. Ik heb tijdens de HL, uiteraard, ook bijna alles zelf gedaan, maar dan ben je zo nog 2 uur druk nadat je binnen bent. Roadbook aanpassen, inrollen, GPS instellen, tent opzetten, slaapspullen, kleine dingetjes aan de motor repareren, nieuwe olie+filter, luchtfilter, ketting stellen, tussendoor nog eten. 's Morgens weer alles opruimen. Om nog maar niet te praten over als je echt iets aan je motor kapot hebt... vergeet dat slapen maar ;) Dan is een monteur wel heel erg prettig.
Dat maakt de prestatie van Richard de Groot zo euh, groot!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #18 Gepost op: 04-01-2011, 15:46 »
1 ding is zeker, ik kan het niet

maar als je de deelnemers goed bekijkt zie je dat het niet allemaal topsporters zijn, er zitten ook gewoon avonturiers tussen met een ijzeren wil om het te halen. Het gebrek aan slaap schijnt enorm zwaar te zijn dus als je als rookie er al veel langer over doet en dan ook nog zelf het onderhoud moet doen en dus eigenlijk geen tijd over hebt om te slapen zal het heel lastig worden.
Oliver,  volgens mij kan iemand zoals jij het fysiek echt wel aan en rijtechnisch ook wel als je er maar voor zorgt dat je je slaap krijgt ...... en een ander je motor fris klaarzet voor de volgende dag.

Niet te onderschatten trouwens, hoe zwaar het is voor de monteurs e.d. die mannen zijn de hele nacht in de weer om alles weer voor elkaar te krijgen en moeten dan de bivak opbreken, vele honderden km rijden, bivak opbouwen en weer sleutelen .... slapen onder het rijden, echt heerlijk in een Ford pick-up over slechte wegen.
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3434
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #19 Gepost op: 04-01-2011, 15:49 »

Verder nog iemand die rookies (binnen- of buitenland) weet om te volgen? Dit soort mensen volgen is misschien nog wel leuker dan de toppers. Die kunnen het wel... dat is de vraag niet. :)


Ik zoek altijd een beetje naar exoten, zoals die spanjaard op een Bultaco
http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/169.html

een Argentijn op een XR250 http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/186.html

Of deze Yank, op een 150cc tweetakt KTM http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/150.html
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #20 Gepost op: 04-01-2011, 15:53 »
Ik zoek altijd een beetje naar exoten, zoals die spanjaard op een Bultaco
http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/169.html

een Argentijn op een XR250 http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/186.html

Of deze Yank, op een 150cc tweetakt KTM http://www.dakar.com/dakar/2011/us/rider/150.html

Da's ook leuk ja... zal ze in de beginpost zetten, voor het overzicht. Laat die Sebastiaan LaBrie daar eens een item over maken... die gast snapt er ook niks van  :-X
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #21 Gepost op: 04-01-2011, 16:15 »
Ah...laat maar dan...

15e Januari... Ben je dan al weer te paard?
nope

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #22 Gepost op: 04-01-2011, 17:56 »
Zou gewoon niet snel genoeg zijn om 'm uit te rijden...

Wat mij opvalt zijn de grote tijdsverschillen tussen de toppers en bv een bekende van me - "Orlando" (Onno) Ellens. (mooi kuipje op z'n Honda!  8) )
Onno kan toch wel aardig rijden hoor! Maar veliest gisteren op Despres ca 1 uur in de proef... Uiteraard rijdt 'ie (Onno dus..  :P  ) gewoon op uitrijden, maar wat moet dat een verschil in snelheid zijn!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #23 Gepost op: 04-01-2011, 18:53 »
Je moet realistisch zijn, als je er aan mee doet, moet je minimaal van jezelf zeker zijn dat je alles kan uitrijden. Simpel: Ik ben 100% overtuigd dat ik dat nu zeker niet kan. De OER was hier en daar al zwaar... ;D ;D ... t is bovenmenselijk man !! Hoe kan je zo'n Dakar in vredesnaam volhouden ?
 
Meedoen en dan na 1 of 2 etappes al uitvallen omdat je het gewoon niet trekt, weg droom, weg centen, weg alles... moet je toch niet aan denken....nee dan blijf ik liever thuis. Voor de sfeer ga ik dan wel naar een evenement dichterbij.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #24 Gepost op: 04-01-2011, 18:55 »
Vroeger waren er etappes van boven de duizend km,wat moet dat geweest zijn met de voertuigen van toen?Nu ligt het tempo wel hoger....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #25 Gepost op: 04-01-2011, 19:01 »
Ollie, je kunt het je advragen...of er achterkomen! Vandaag lang met gerard rond gesproken, was leerzaam!

Mijn overtuiging us dat als je het echt wilt, je het kan. Tuurlijk kan je pech hebben maar dat geldt met alles. Ga je mee over 2 jaar?  Kijk vanavond eh zometeen ff naar hart van nl ;)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #26 Gepost op: 04-01-2011, 19:09 »
Ollie, je kunt het je advragen...of er achterkomen! Vandaag lang met gerard rond gesproken, was leerzaam!

Mijn overtuiging us dat als je het echt wilt, je het kan. Tuurlijk kan je pech hebben maar dat geldt met alles. Ga je mee over 2 jaar?  Kijk vanavond eh zometeen ff naar hart van nl ;)

Hehe... misschien ooit ;) Gerard Rond... voor de HL ook een voorbereidingstraining van gehad. Veel ervaring, kan goed rijden, maar wel een beetje mafkees ;)

Maargoed, als jij over 2 jaar gaat rijden, dan moet dat gewoon mogelijk zijn. Pech kun je inderdaad altijd hebben. Maar geluk dwing je ook af in een rally. Met je verstand rijden, dan gaat het 9 van de 10 keer goed. Dus niet zo;

el accidente de Rafal Sonik
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #27 Gepost op: 04-01-2011, 20:34 »
hey JW ik wil je uitdaging wel aangaan........

En inderdaad ik denk dat ik Dakar wel kan uitrijden.
Alles begint met voorbereiding. Daarnaast tijdens de rally alleen maar op max 80% rijden omdat je veel dagen hebt om te rijden. Verder belangrijk dat je niets zelf hoeft te doen zodat je gelijk kan gaan slapen. 2012 is voor mij te dicht bij of ik moet nog een leuk prijsje winnen ::)



Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #28 Gepost op: 04-01-2011, 20:45 »
Als je alles uitsplitst is het waarschijnlijk allemaal wel te doen. Gooi het op een hoop, om alles binnen die 2 weken samen te laten komen en ook daadwerkelijk te DOEN, en is het bijna niet meer te doen. Als je geen realist bent, moet je misschien thuisblijven..

Ik heb diep respect voor met name alle motorrijders daar. Als avonturier en als rijder!

(ik heb ze gezien in de HL laatst in Mroc en ik vond ze persoonlijk niet zo heel hard gaan..)

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Kun jij Le Dakar uitrijden?
« Reactie #29 Gepost op: 04-01-2011, 20:51 »
Dakar is:
-Technisch niet vreselijk moeilijk (rijders met slechts 1 a 2 jaar offroad ervaring kunnen hem uitrijden)
- Kwa snelheid: JA de toppers rijden gruwelijk hard, maar daarachter valt het wel mee, en je kunt best binnen de tijd binnen komen denk ik, ALS je geen problemen hebt
- Kwa materiaal: Ik ben niet erg onder de indruk van de voorbereidingen van de meeste subtoppers

- Kwa uithouding: Gruwelijk!! De dagen zijn gewoon heeeeel erg lang, en als je dan ook nog zelf wil/moet sleutelen omdat je dan zeker weet dat het goed gebeurd, is het bijna onmogelijk:

DUS volgens mij moet je:
- fysiek heel goed uithoudingsvermogen hebben
- goed tegen geen slaap kunnen, en dan toch scherp blijven!
- goed voorbereid zijn (materiaal, navigatie, etc.)
- redelijk wat geluk hebben: Door pech kom je laat, moet je in het donker rijden, wordt het nog later, moet je toch nog sleutelen, en zonder slaap weer starten .... downwaardse spiraal die je moet vermijden!

en bovenal: FInancieel dik voor elkaar hebben, want je kunt er gewoon in de eerste dag uitliggen!

Persoonlijk denk ik dat ik het zou kunnen! met een jaar voorbereiding. Dat heet: alles behalve het financiele deel.. want dat vind ik ook gewoon niet leuk om te doen!

Oja.. en niet te vergete: Als je langzaam gaat, dan kom je ook tussen de auto's en vrachtauto's... met alle gevaren van dien!