Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Driften?  (gelezen 5016 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Driften?
« Gepost op: 07-01-2011, 10:33 »
In een ander topic werd gezegd dat driften vooral voor de show is, dat er weinig snelheids winst uit behaald wordt en dat dit niet de extra slijtage waard is.
 
Is dit echt zo en zijn er geen andere voordelen aan driften?
 
Mijn mening:
Ik kan mij bijvoorbeeld voorstellen dat je dmv driften de grens goed kan opzoeken van hoe hard je door de bocht kunt op een bepaald soort ondergrond. Immers het achterwiel schuift weg, wat je met een goede motor beheersing onder controle hebt. Als je op een gangbare manier door de bocht gaat, met je gewicht meer centraal dan is de kans groter dan je voorwiel gaat glijden; en dat is een stuk lastiger te beheersen denk ik.
 
Ben benieuwd naar jullie gedachtes hierover...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: Driften?
« Reactie #1 Gepost op: 07-01-2011, 12:17 »
Vind ik ook. Ik vind het eng om op gravel niet driftend een bocht door te gaan. Je verwacht ieder moment dat er een wiel (hopelijk achter) uit gaat breken dus dan kan je dan beter forseren door wat meer gas te geven.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: Driften?
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2011, 12:39 »
Driften is vooral leuk.


Maar een ander voordeel is dat je de motor in één keer goed kan zetten bij het uitkomen van een bocht.
Dus ff het achterwiel een paar decimeter opzij laten schuiven en dan vol gas rechtuit het rechte stuk op.

Het is ook makkelijk om de weg weer terug te kunnen vinden.  ;)
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Driften?
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2011, 13:02 »
Ik wil nog wel eens zien of het geen snelheidswinst oplevert...

Mijn 2 centen:
Het zorgt er in ieder geval voor dat motor niet over het voorwiel wegglijdt (onderstuur): iets dat veel moeilijker te controleren is dan een glijdend achterwiel.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Driften?
« Reactie #4 Gepost op: 07-01-2011, 14:17 »
Driften lijkt mij een soort slip, dwz te weinig grip. Op een band met weinig nop kan je makkelijk driften maar dat geeft het eigenlijk al aan. Dus los van de lol die het geeft is het iets dat je puur voor de snelheid tot een minimum wil reduceren lijkt me, net als wheelies en zo. Maar ja die SM jongens doen het weer wel, zij het heel gecontroleerd/gedoseerd. Op de weg schijnt een band de beste grip te hebben bij een paar procent slip.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Driften?
« Reactie #5 Gepost op: 07-01-2011, 15:51 »
Ik denk dat je bij een gecontroleerde slip van het achterwiel je de motor dusdanig de bocht in kan leggen (sturen) waarbij de motor al in de goeie rijrichting staat voor na de bocht. . Hoef je daarna alleen nog maar gas te geven.

Lastig uitleggen zeg.  :-X
Gerrit :)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Driften?
« Reactie #6 Gepost op: 07-01-2011, 18:05 »
diften komt voort uit de rally wereld, omdat vaak de omstandigheden (weg oppervlakte/hoek) onbekend waren en er "te hard" werd gereden. er waren dan 2 opties, slip en drift.
bij een slip verliest men de grip met 1 of 2 wielen (of assen) en men gaat stuurloos "rehtdoor"
bij een drift controleerd men de "slip" waardoor er richting aan kan worden gegeven.

conclusie, driften is langzamer., maar noodzakelijk bij een 'extreme' uitremactie waarbij de bochtsnelheid te hoog is


en nu hoef ik alleen nog maar de praktijk onder de knie te krijgen  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Driften?
« Reactie #7 Gepost op: 07-01-2011, 18:11 »
Tuurlijk gaat driften harder. Als dat niet zo zijn zouden ze bij speedway ook wel strak door een bocht sturen. Als je een beetje doorrijd ga je alle bochten driftend door. Zelfs Rossi doet dat. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Driften?
« Reactie #8 Gepost op: 07-01-2011, 18:23 »
Driften is, als het achterwiel echt door draait, ´waste of engergy´. Als je achterwiel doorslipt houdt dit dus in dat je vermogen verspilt, en dus snelheid verliest.

De winst van een drift zit m niet in het doordraaien van het wiel, maar in het uitbreken van de achterkant. Door het achterwiel te laten slippen laat je ook meteen de achterkant (gecontrolleerd) uitbreken.

Even proberen tekstueel uit te leggen hoe het volgens mij theoretisch zou werken
Maak een bocht op snelheid, zonder drift. En kijk hoe scherp je de bocht hebt kunnen nemen.
Neem dezelfde bocht met dezelfde snelheid, maar zet m nu in de drift (gas in de bocht). Je zult daarmee een scherpere bocht kunnen maken.

Dus......... met een drift kun je een bocht sneller nemen.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Driften?
« Reactie #9 Gepost op: 07-01-2011, 18:39 »
verrijk uw kennis: Het is een samengesteld krachtenspel.

http://www.tonyfoale.com/Articles/Tyres/TYRES.htm


belangrijkste resultaat:
Drifting is a useful way of using excess engine power to provide some additional cornering power
 :)

in simpel nerderlands, je zet de motor met extra vermogen vermogen in de juiste hoek. zodat je op een eerder punt meer gas kunt geven zodat je sneller de bocht uit bent. De motor "zet" je alvast in de juiste richten van de te volgen route na de bocht.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: Driften?
« Reactie #10 Gepost op: 07-01-2011, 18:47 »
Ik heb ook de indruk dat een bocht driftend sneller gaat dan zonder drift, maar dat kan ook de adrenaline zijn van de kick die je krijgt van een bocht driftend nemen. Ik heb het helaas nooit geklokt, maar ik denk dat we dat maar eens moeten testen bij een volgende keer MC Rutten ofzo!
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1984
Re: Driften?
« Reactie #11 Gepost op: 07-01-2011, 18:50 »
Ze hebben in Dalfsen toch een grasbaan, of is die inmiddels opgedoekt?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Driften?
« Reactie #12 Gepost op: 07-01-2011, 18:56 »
verrijk uw kennis: Het is een samengesteld krachtenspel.

http://www.tonyfoale.com/Articles/Tyres/TYRES.htm


belangrijkste resultaat:
Drifting is a useful way of using excess engine power to provide some additional cornering power
 :)

in simpel nerderlands, je zet de motor met extra vermogen vermogen in de juiste hoek. zodat je op een eerder punt meer gas kunt geven zodat je sneller de bocht uit bent. De motor "zet" je alvast in de juiste richten van de te volgen route na de bocht.

Ik vind dat een onjuiste vertaling van die zin.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Driften?
« Reactie #13 Gepost op: 07-01-2011, 19:02 »
ik ben dan ook geen vertaler ::) ;D

ik heb die zin dan ook niet vertaald ;) mijn eigen interpretatie van de theorie en praktijk.

Je drift dan ook vaak ongemerkt door een bocht, kijk maar eens naar je stuuruitslag versus bochtradius tijdens een simpel ritje in het zand.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Driften?
« Reactie #14 Gepost op: 07-01-2011, 20:11 »
Alles wat opzij gaat, gaat niet vooruit... 8)
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog