Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Niet fit naar Le Dakar  (gelezen 4734 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #15 Gepost op: 09-01-2011, 22:19 »
maar goed JW hoeveel zijn dat er. In de Dakar weten we van Jan de Rooy dat hij niets met trainen en sport heeft, dat was echt uniek. Voor Jan was het een vakantie, wellicht is dat de oppepper/drug.

Voor iedereen is dat anders. voor topsporters geldt toch we dat ze veel moeten trainen en dat is ook niet vor niets. en ook daar heb je zo af en toe iemand erbij die de kantjes er vanaf loopt en weet te winnen. En toch zie je dat dergelijke mensen vroeg of laat hun grens heel snel bereikt hebben. Wij zien ook niet hoe JdR na de Dakar door het leven gaat. misschien ligt hij dan wel te janken van de pijn, denk het overigens niet ;D het is iig geen piepert

Wat wel een feit is dat iedereen anders is en zich dus ook anders kan voorbereiden. Voor mij is dat iig fysiek op scherp staan.

het boek vertelt ook het verhaal van een NL bondschoach ( voetbal) die van ik geloof 20 verliespartijen op rij een team met maar 5 minuten training per week veranderde in een van de mees succesvolle teams in de geschiedenis. dit speelde in de jaren 30.  Goed voetbal kan je niet spelen (meer) zonder conditie, maar waar het om gaat is dat er zoooveel andere zaken meespelen die veel mensen vergeten, of gewoonweg niet kennen.

@nino: ik ben bang dat oossie hier wel gelijk heeft hoor, die wielrenners waren wel in de minderheid...
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #16 Gepost op: 09-01-2011, 23:36 »
Dat maakt niks uit, want die minderheid, ook al is het er maar 1, die wint (en jij dus niet)..
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #17 Gepost op: 10-01-2011, 11:09 »
Natuurlijk is lichamelijke conditie belangrijk een belangrijke factor voor succes, het is mij opgevallen bij met name de vierwielers dat de kans uitvallen recht evenredig stijgt met het aantal onderkinnen en bierkilo's. Ik zal geen namen noemen maar als je ziet hoe sommige coureurs zich bijna met een schoenlepel in en uit hun wagen moeten persen dan verbaasd het mij helemaal niets dat ze zijn uitgevallen.

De kans op blessures is gewoon veel groter als je ongetraind aan zoiets begint en natuurlijk zijn er uitzonderingen maar als ik zou moeten gokken dan toch maar een extra uurtje lopen, rennen, fietsen of sportschool (zeker op de motor!)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #18 Gepost op: 10-01-2011, 11:44 »
overigens vertelde Gerard Rond mij dat je het beste Dakar in kan gaan met een kilo of 5-6 overgewicht.  Misschien dat sommigen die 5 en 6 bij elkaar optellen... ;)
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #19 Gepost op: 10-01-2011, 13:07 »
overigens vertelde Gerard Rond mij dat je het beste Dakar in kan gaan met een kilo of 5-6 overgewicht.  Misschien dat sommigen die 5 en 6 bij elkaar optellen... ;)

wat extra reserves zijn zeker aan te bevelen want je teert idd aardig in tijdens zo'n rally maar sommige overdrijven het een beetje...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #20 Gepost op: 10-01-2011, 19:36 »
Op zich wel waar.. maar ik denk dat je dat zo moet bekijken:

- eerst train je jezelf flink af, zodat er geen grammetje vet te veel aan zit, en DAN mag je in de laatste maand wat reserves opbouwen!

Ik doe trouwens zelf ook altijd heeel hard mijn best om voor een rally fatsoenlijk op gewicht te zijn, want zelf tijdens een amateurrally van een weekje verlies je zomaar 3 a 4 kilo, ook al doe je je best om goed te eten, wat niet altijd gaat...)

Anatolia was trouwens wel een uitzondering, daar was het eten gewoon zo goed ... :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #21 Gepost op: 10-01-2011, 22:06 »
Ik heb ook het idee, dat vooral bij de 4+ wielers, het niet gaat om of je goed kunt rijden, fit bent, goed kunt navigeren of enige andere factor die er toe doet ;) Het gaat er om dat je knaken hebt... vooral auto of truck is zo immens duur, er zijn er maar weinig die dat fatsoenlijk gesponsord krijgen.

Het is toch een beetje een hobby voor de rijken... dat zie je ook in het klassement... er zijn een paar toppers, daarna valt er een gigantisch gat. Alleen op de motor vind je nog de echte bikkels die de centen bij elkaar schrapen om hun droom waar te maken (o.a. JW)  :confused:
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #22 Gepost op: 10-01-2011, 22:14 »
1 ding is zeker, met de motor is het veruit het zwaarst.....
 
Zelf navigeren, als je moe bent en niet oplet flikker je om. Je moet alles alleen doen, je zit in weer en wind....
 
Uber respect voor de mannen met de kist. Dat is Dakar. Zo'n Depres en Coma, de russen met de vrachtwaggels zijn toch eigenlijk niet leuk voor het klassement. Iedereen zou dezelfde motor moeten krijgen. 1 tje die degelijk is en genoeg power voor de duinen. Gewoon een teruggetjoende 690 of zo   :D :D  Dan heb je pas een leuke wedstrijd.
 
Ze trekken het onderste uit de kan bij die 450 blokken, dat je drie blokken mag gebruiken is toch al zot als je het bekijkt....
 
my two cents

Offline member

  • *****
  • Berichten: 250
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #23 Gepost op: 10-01-2011, 22:21 »
1 ding is zeker, met de motor is het veruit het zwaarst.....
 
Zelf navigeren, als je moe bent en niet oplet flikker je om. Je moet alles alleen doen, je zit in weer en wind....
 
Uber respect voor de mannen met de kist. Dat is Dakar. Zo'n Depres en Coma, de russen met de vrachtwaggels zijn toch eigenlijk niet leuk voor het klassement. Iedereen zou dezelfde motor moeten krijgen. 1 tje die degelijk is en genoeg power voor de duinen. Gewoon een teruggetjoende 690 of zo   :D :D  Dan heb je pas een leuke wedstrijd.
 
Ze trekken het onderste uit de kan bij die 450 blokken, dat je drie blokken mag gebruiken is toch al zot als je het bekijkt....
 
my two cents

Ik vind het inderdaad bepaald geen reclame voor de betreffende motoren!
Wat dat betreft is het marathon-klassement véél interessanter maar daar lees/hoor je zo weinig over...

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #24 Gepost op: 10-01-2011, 23:32 »
Ik vind het inderdaad bepaald geen reclame voor de betreffende motoren!
Wat dat betreft is het marathon-klassement véél interessanter maar daar lees/hoor je zo weinig over...
Ik kan echt he-le-maal niks vinden over het marathon-klassement. Ik weet niet eens wie de overige kist-rijders zijn. Als iemand die informatie heeft: GRAAG.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #25 Gepost op: 10-01-2011, 23:43 »
Ze zouden gewoon alle motoren uit een kist moeten laten rijden. Geen blokwissels. Serviceteam mag wel. Lekker afzien, raak je die dikke rijke buiken ook kwijt.

Dan krijg je stuivertje verwisselen en wordt het weer o-zo spannend! Voor auto's en vrachtwagen is vast ook wel iets dergelijks te verzinnen.

Om die reden kijk ik al 15 jaar geen F1 meer bijvoorbeeld. Geen zak meer aan.. Deze Dakars kijk ik om de beelden, het landschap. Omdat ik me levendig kan voorstellen wat het is om daar doorheen te rijden. Qua set-up vind er geen bal meer aan. Al jaren niet meer..

Helaas, het is al gezegd, dit soort evenementen is gewoon te duur geworden! En daarom verwaterd het originele idee en krijg je wat oneigenlijk publiek als deelnemers om je bestaanrecht niet te verliezen.

Bromz
Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #26 Gepost op: 11-01-2011, 00:01 »
haha, ik ben al 2 jaar kwa gewicht goed voorbereid op Dakar ::) ::) ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #27 Gepost op: 11-01-2011, 16:18 »
Ze zouden gewoon alle motoren uit een kist moeten laten rijden. Geen blokwissels. Serviceteam mag wel. Lekker afzien, raak je die dikke rijke buiken ook kwijt.

Yep... en stoppen met de fabrieksrijders elke avond naar luxe hotels te brengen...
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #28 Gepost op: 12-01-2011, 12:46 »
te-rug naar a-fri-ka!!! Geen hotel naast de route.
En niet met zijn alle hetzelfde paadje afrijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Niet fit naar Le Dakar
« Reactie #29 Gepost op: 12-01-2011, 13:32 »
te-rug naar a-fri-ka!!! Geen hotel naast de route.
En niet met zijn alle hetzelfde paadje afrijden.
:stupid:
offroadmotorloos. even.