Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motoren 450 Testdag in de Kuil  (gelezen 10462 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Motoren 450 Testdag in de Kuil
« Gepost op: 29-01-2011, 11:40 »
Grote motorruildag, dé test
Auteurs: Corné Pol en André Oost
Fotos: Tikka


Er staan 6 enduro/offroadmotorfietsen voor ons; Yamaha 450WRF, Suzuki 450 RMZ, KTM 450 RR, Aprilia450 RXV, BETA 520 RR en daar kwam op de valreep nog de KTM 450 EXC 2011 bij (staater niet bij op de overzichtsfoto). De Beta is een 520en zou feitelijk in een andere categorie vallen en toch is deze Beta meegenomen in de test vanwege de grote overeenkomstentussen de 450RR en de 520RR. Op de foto staat ook nog de Husaberg570 TE, deze enduro hebben we niet voldoende kunnentesten waardoor deze niet in de testuitslagen is meegenomen.

de kandidaten
Op de foto: Husaberg,KTM RR,Suzuki,Beta,Yamaha,Aprilia (ontbreekt de KTM EXC)

Er staat ons een geweldig testterrein tot beschikking, we zijn in “de Kuil” teVelsen Noord. Hier gaan Corné Pol en André Oost bovenstaande motoren aan detand voelen. Niet een hardcore test zoals de diverse magazines altijd proberente doen, nee een test op bruikbaarheid voor de allroadrijdersdie graag een enduro fiets rijden voor hun uitstap ophet onverharde of bij gelegenheid een offroad-ritmeepakken. Er spelen dan andere criteria een rol, namelijk hoe vergevingsgezinden goedmoedig zijn de geteste exemplaren. En nog een belangrijk aspect hoe doende motoren het bij de geluidstest, voor de vaste lezers van het forum is diteen bekend fenomeen.
Door het toenemen van de geluidseisen aan onze sport is het belangrijk dat demotoren onder de limiet uitkomen.
Een ander belangrijk aspect voor allroad rijders istoch wel hoe gedragen de fietsen zich op het asfalt, belangrijk bijverbindingsetappes in bijvoorbeeld rallies of bij roadbookritten.

We hebben niet gekeken naar de technische specificaties die belangrijk zijn alsje bijvoorbeeld een rally hiermee wilt rijden, dat moet je zelf even nakijken.Aspecten waar je dan op kunt letten zijn bijvoorbeeld:
- Verkrijgbaarheid van onderdelen, zoals grote tanks;
- Onderhoudsvriendelijkheid, zoals de toegankelijkheid van hetluchtfilter en de voorgeschreven intervallen voor oliewissels
- Betrouwbaarheid


Zoals gezegd: we zijn in de kuil en er waait een koude wind. Het heeftvroeg in de ochtend nog behoorlijk geregend. Wie de locatie kent weet dat hetzwaar zal worden, een vreselijke opgave om hier te zijn… Overigens welbijzonder hoe deze test tot stand is gekomen, het is namelijk een initiatiefvan het Allroadmaniacs-forum leden die geheelbelangeloos hun motor aan de testrijders hebben toe vertrouwd!
Dank nog daarvoor.

Onderstaand laten we per model de score zien en de reacties van beidetestrijders.


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Suzuki 450 RMZ
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2011, 11:41 »
Suzuki 450 RMZ
Suzuki RMZ 450

Criteria

AO

CP

Stuuruitslag

7

7

Zitpositie

7

7

Stapositie-kort werk

7

8

Stapositie-lang werk

6

6

E start

0

0

Kick start

8

8

Lage toeren oppakken

8

8

Stapvoets zwaar/licht

8

8

Aan/uit effect

6

7

Comfort op de weg

6

7

Knippen (vering)

8

8

Mulzand

7

8

Klimmen

7

8

Hopfactor

7

7

Korte bochten

8

8

Lange bochten (driften )

7

8

Totaal

107

113


in aktie door Marten

AO

CP

De Suzuki is niet helemaal standaard en het betreft ook niet het laatste model. Wat gelijk opvalt voor het punten aantal bij de E-start, deze ontbreekt. De huidige versie van de RMZ heeft wel een E-start en Kickstarter. De Suz is uitgerust met een Recluse automatische koppeling, dit maakt het mogelijk om zonder koppeling te rijden. De Recluse grijpt in bij een bepaald toerental, hierdoor scoort de RMZ behoorlijk pluspunten. Het is even wennen op de suz, mijn vorige ervaring met deze machine waren behoorlijk negatief.
Vandaag heeft de RMZ mij toch verrast.
De Recluse heeft een korte gewenningsperiode en na een paar keer schakelen en aanremmen voor een bochtweet je niet meer beter. De suz doet alles wat hij moet doen. Pakt goed op van onderuit en een heuvelklim is geen probleem. Persoonlijk vind ik de ergonomie niet helemaal perfect. Vooral bij staand rijden heb je het gevoel dat je hoog boven de motor staat, dit komt vooral door de gevoelsmatige compacte bouw. Bij het korte draaiwerk is dit natuurlijk weer perfect: de crossroots ontgaan deze fiets dan ook niet. Dat blijkt ook uit het ontbreken van een E-start: het starten op de kickstarter gaat verrassend licht en eenvoudig.

Conclusie: Perfecte fiets voor wie een balans zoekt tussen een offroad en frequent naar het circuit wil.

Deze fiets bevalt me gelijk: hij past als een handschoen. Frank had hem even niet gepoetst voor vandaag, maar dat mocht de pret niet drukken. De Soes voelt slank aan. De zitpositie is goed. Op de weg is het niet de beste uit het stel. Vooral staand op de weg heb ik veel moeite om het stuur vast te houden: deze is duidelijk niet gemaakt voor lange rechte stukken waarbij je moet staan.

Dan maar het terrein in. Tot mijn verbazing is de motor helemaal niet zenuwachting. In het mulle zand is het makkelijk het gas erop te houden: hij gaat perfect rechtdoor. Korte bochten zijn kinderspel. De knippen gaan ook goed: de vering vangt de klappen goed op. Het eenvoudig om het voorwiel van de motor even op te tillen om over een gootje heen te springen.

Hij is niet echt bruut omdat het vermogengoed te doseren is. In zijn 1 tokkelt hij mooi de steilste heuvels op en er is altijd genoeg gas over om even snelheid te maken als dat nodig is.

Verkeerd schakelen is heel moeilijk met deze motor, maar als het je toch lukt, vergeeft hij je het.

Geschikt voor allroaders? Zeker, alleen niet zonder aanpassingen voor lange stukken rechtdoor als je ook moet staan.

Sterkste punt: soepele karakter van het blok
Zwakste punt: geen knopje, aaaaahhhhhhh


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Yamaha 450 WRF
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2011, 11:43 »
Yamaha 450 WRF

Yamaha WRF

Criteria

AO

CP

Stuuruitslag

7

7

Zitpositie

8

7

Stapositie-kort werk

6

6

Stapositie-lang werk

7

5

E start

8

6

Kick start

6

6

Lage toeren oppakken

7

6

Stapvoets zwaar/licht

7

6

Aan/uit effect

4

4

Comfort op de weg

7

6

Knippen (vering)

7

7

Mulzand

7

7

Klimmen

7

7

Hopfactor

7

7

Korte bochten

7

7

Lange bochten (driften)

7

7

Totaal

109

101


Rondje de kuil op de Yammaha

AO

CP

Hier staat hij dan de blauwe van Yamaha, net zoals de RMZ is ook deze WRF niet helemaal standaard; grotere tank en voorzien van een andere uitlaatdemper. Voor mij is dit niet de eerste keer dat ik met een WRF rijd, een Yamaha is een allemans vriend. De vorige keren vond ik de ergonomie niet helemaal top en ik laat me voor nu maar eens verrassen.

Gelijk zal ik maar met de deur binnen vallen, de Yamaha heeft mij gefrustreerd. Helaas is bij het onderhoud de afstelling van de luchtschroef veranderd waardoor de WRF bij stationair niet lekker loopt. Het is lastig daardoor een goed beeld te krijgen van deze fiets. Wat wel positief is de accu houd het lang vol bij het veelvuldig elektrisch starten, daar worden punten gescoord. Op de kickstarter is de WRF bijna niet aan de praat te krijgen. Vervelend om met een hotstart hendeltje te werken, de overige motoren hebben dat niet en die starten heel eenvoudig.
Hoewel mijn vorige ervaringen niet positief waren over de ergonomie,ben ik toch nu verrast door de WRF, het klopt nu. Mijn zit/stuur bediengingsgevoelsfactor(nieuw vD woord) met de WRF is gelijk goed.
Het rijden in het zand is goed, en ook hier komen de cross roots weervoorbij. Er konden meer punten gescoord worden als de motor beter afgesteldzou zijn. Hierdoor komt het aan/uit effect teveel naar voren en dat is jammer.

Conclusie: De WRF laat punten liggen door de afstelling, jammer want dat doet de WRF bij mij op de laatste plaats eindigen. Nergens overtuigd de WRF bij mij, doet alles wat je er van verwacht, andere kant dat kan nu net zijn kracht zijn!Eigenlijk heb ik de WRF niet goed kunnen testen. Hij sloeg vaak af,en vooral op ongelukkige plekjes, zeg maar zo ‘halverwege een steile heuvel’.Het starten ging ook niet helemaal soepel. Deze motor heeft zowel en kick-als een e-start.

Op de stukken dat de motor goed liep viel met vooral het overschot aan vermogen op dat met een kleine draai van de rechthand brullend bezit vanje neemt. Ik denk dat het potentieel van deze motor echt benut als je vreselijk goed kunt rijden. Hij nodigt uit om hard te rijden. Op de weg gaatdat ook, maar blijf dan vooral zitten, want staand is het net de RMZ.

Persoonlijk vind ik het irritant dat de aan/uit factor bij deze motor zo groot is: moeilijk om stapvoets te rijden, omdat-ie op het kleinst verschil van de gashendel redelijk explosief reageert. Dat geeft me het gevoel dat ik ook had toen ik voor het eerst om een motor zat: wie is hier nu de baas?!

Eigenlijk heb ik de WRF niet goed kunnen testen. Hij sloeg vaak af, en vooral op ongelukkige plekjes, zeg maar zo ‘halverwege een steile heuvel’. Het starten ging ook niet helemaal soepel. Deze motor heeft zowel en kick- als een e-start.
Op de stukken dat de motor goed liep viel met vooral het overschot aan vermogen op dat met een kleine draai van de rechthand brullend bezit van je neemt. Ik denk dat het potentieel van deze motor echt benut als je vreselijk goed kunt rijden. Hij nodigt uit om hard te rijden. Op de weg gaat dat ook, maar blijf dan vooral zitten, want staand is het net de RMZ. Persoonlijk vind ik het irritant dat de aan/uit factor bij deze motor zo groot is: moeilijk om stapvoets te rijden, omdat-ie op het kleinst verschil van de gashendel redelijk explosief reageert. Dat geeft me het gevoel dat ik ook had toen ik voor het eerst om een motor zat: wie is hier nu de baas?!
Nu heb ik al eens eerder een WRF gereden (2009 model) en ik weet dus wat hij kan als-ie in goede doen is.

Een motor voor allroaders? Ik weet het niet. Mijn gevoel zegt dat dit meer voor echt wedstrijdrijders een perfecte motor is, die graag volgas wil gaan.

Sterkte punt: Vermogen van het blok
Zwaktste punt: Aan/uit gehalte

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Aprilia RXV 450
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2011, 11:44 »

Aprilia RXV 450


Aprilia RXV close up
Criteria

AO

CP

Stuuruitslag

6

6

Zitpositie

7

8

Stapositie-kort werk

6

7

Stapositie-lang werk

8

8

E start

8

8

Kick start

0

0

Lage toeren oppakken

9

8

Stapvoets zwaar/licht

8

7

Aan/uit effect

8

7

Comfort op de weg

9

9

Knippen (vering)

7

7

Mulzand

5

7

Klimmen

9

8

Hopfactor

8

7

Korte bochten

8

7

Lange bochten (driften )

7

7

Totaal

113

111


De klim proef, Corné heeft er zin in.

AO

CP

Wow, yezzzz ik mag hem rijden! Altijd heb ik al met de RXV op willen gaan, en nu mag ik een stukkie.
Op een andere uitlaatdemper na staat de RXV standaard op zijn wielen. Het is toch wel een hoog apparaat, ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken met mijn korte benen. Dan gelijk met de deur in huis vallen: groot minpunt, de bereikbaarheid van de luchtfilter, dat moet met gereedschap, de tank moet namelijk omhoog na het verwijderen van de buddy.

De start, helaas alleen elektrisch wat punten kost, is enerverend. Wat een geluid machtig, het is dan ook de enige 2 cilinder. De motor paktmooi op en is heerlijk smeuïg. Hierop kun je eindeloos pistes rijden, ik waan me nu al in Marokko. Let op: De RXV kan je ongenadig wakker schudden, want hij is erg onrustig in het stuur zowel op de weg als in het zand. In mul zand is het stuurgedrag te nerveus voor mij. In het mulle zand van de Kuil vind ik de RXV dan ook helemaal geen prettige machine. Het korte werk is door het lichtvoetig sturen weer heel prettig en goed doseerbaar. Ook knippen vind ik door het lichte stuur niet prettig aanvoelen, telkens heb ik het gevoel demotor kwijt te zijn, en het gaat helemaal niet hard.
Het gasrespons is geweldig, dit komt natuurlijk ook vanwege het geluid wat geproduceerd word een mooi Aprilia gehuil alsof je met een RSV Mille in het zand bezig bent. Heuvels bedwingen gaat met de RXV het beste hier laat je de concurrentie met gemak achter je.

Conclusie: Aprilia heeft met de RXV een machtig apparaat in zijn gelederen die offroad het niet onverdienstelijk doet, perfect van onderuit te rijden en dan het geluid als het gas opengaat. Het stuurkarakter is voor mij te lichtvoetig en onprettig in mul zand en lange trajecten, hiervoor zou ik gelijk een stuurdemper monteren.

Het is niet beleefd om te kwijlen waar anderen bij zijn, maar als ik deze motor zie wordt mijn mondkapje toch behoorlijk vochtig: wat een mooi ding?

Het geluid is helemaal fantastisch. Als ik erop stap en een beetje gas geef, valt me op hoe trillingsvrij dit blok loopt. Niet zoals de andere 1cilinders een giga vibrator tussen je bennen, maar een zetel! Op de weg is dat ook een pluspunt: je kunt het op deze motor vrij lang volhouden op de weg. Ook het staan op lange rechte stukken gaat goed.

De stuuruitslag is kleiner dan bij de andere motoren, wat vooral inde korte bochten (omdraaien) wat lastiger is. In het zand loopt de Aprilia mooi rechtdoor en ook de knippen neemt hij redelijk goed. De vering is vergelijkbaar aan die van de Suzuki. Stapvoets omhoog tokkelen gaat ook zonder problemen.

Er is wel een ‘maar’: berg je als je de gaskraan open draait. Het vermogen komt mooi vrij – dus bijna geen aan/uit effect – maar je hebt geen tijd om je voor te bereiden om het overschot aan vermogen dat vrij komt. Wat een geweld! Hij lijkt zoveel krachtiger dan de andere motoren. De kortedraai van de gashendel maakt het daardoor af ten toe moeilijk de juiste stand te vinden om een bocht in te gaan. Diverse keren ging dat met meer snelheid dan de bedoeling was.

Is die een motor voor allroaders? Ik denk dat hij zeer geschikt is voor rally’s en langere toeren, vooral vanwege het rustige blok. Je moet wel kunnen rijden als je met deze motor overweg wil kunnen, want het is echt een beest!

Sterkste punt(en): z’n looks en het trillingsvrije blok.

Zwakste punt(en): controleerbaarheid van het vermogen, ontbreken kick-start


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Beta 520 RR
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2011, 11:45 »
Beta 520 RR




Criteria

AO

CP

Stuuruitslag

8

8

Zitpositie

8

7

Stapositie-kort werk

7

8

Stapositie-lang werk

8

8

E start

8

8

Kick start

8

8

Lage toeren oppakken

7

8

Stapvoets zwaar/licht

7

8

Aan/uit effect

7

8

Comfort op de weg

8

8

Knippen (vering)

7

8

Mulzand

7

8

Klimmen

7

8

Hopfactor

7

8

Korte bochten

6

8

Lange bochten (driften )

8

8

Totaal

118

127




AO

CP

Na verschillende Beta’s gereden heb dan nu een 2011 model. Beta heeft met het 2011 een hele frisse gemaakt. Kleurstelling en opbouw zijn dik in orde en als enige zijn er grepen voorzien bij de buddy waar je de motor kunt vasthouden cq. tillen. De afwerking is goed over nagedacht. De luchtfilter heb je zo te pakken zonder gereedschap, iets waar Aprilia meer aandacht aanhad mogen geven.

Het rijden op de Beta gaat ook als vanzelf, hoewel dit een dikke 520is lijkt het wel of je op een 400cc fietsje zit. Aangenaam in de opbouw van het vermogen en de ergonomie tijdens het staan en zitten is helemaal goed. Dit is een allemans vriend. Zodra het gas open gaat bouwt de Beta netjes zijn vermogen op, nergens explosief zoals je van sommige enduro’s gewend bent. Om het dan toch stoer te houden, het motor karakter is lineair. Dat is punten scoren, gelijk denk je dan dat de hop factor die je nodig hebt niet aanwezig is dat gaat toch goed omdat de 520 sterk genoeg is, ik ben wel benieuwd hoe dan het karakter van 450 is. Helaas konden we daar geen gebruik van maken. Het enige wat aan te merken zou kunnen zijn dat het korte werk niet vreselijk veel indruk maakt, en daar scoort dan de Beta iets minder.

Conclusie: Als je zo naar de punten kijkt scoort de 520 niet bovengemiddeld. Stap op en ga ermee rijden dan ben je onmiddellijk 1 met deze fiets. Alles gaat zo gemakkelijk dat je je een echte enduro rijder waant. Alsje dan wat kunt opmerken over de Beta is het wel dat het display slecht afleesbaar is.

Gatver, alweer zo’n mooie fiets. Een Beta met eindelijk een blok niet die niet meer van KTM is. De vormgeving is goed. De motor is slank en zit perfect. Je hoeft alleen maar naar de knop te kijken, en hij start al. Ook de kick start doet het perfect.Je kunt aan alles merken dat deze motor gemaakt is voor het terrein: de vering is goed. Knippen zijn geen probleem en ook in het mulle zand gaat de Beta prima rechtdoor. Het vermogen is goed doseerbaar: klimmetjes kunnen stapvoets genomen worden en even fout schakelen zorgt er niet voor dat hij gelijk afslaat: er is altijd genoeg vermogen om weer weg te rijden, hoe laat de toeren ook zijn.

Ook op de weg is het een prima motor. Hij trilt wel behoorlijk in het zadel. Het vermogen is fenomenaal: als ik naar z’n 3 overschakel en het gasop draai, komt het voorwiel van de grond. Ongelooflijk wat een power deze motor heeft. Wel beter controleerbaar dan de Aprilia en duidelijk meer dan de rest. Op het rechte stuk even aan het gas draaien en je vliegt weg. Soms gewoon eng, hoeveel vermogen dit ding heeft.

Bochtenwerk is perfect. Zowel kort als lang: deze motor weet er raadmee. Als enige motor heeft de Beta ook handvatten om de motor op te tillen als-ie ligt zonder met je handen onder het vuile spatbord te hoeven grabbelen: erg fijn! Ook de korte koppelingshendel vind ik persoonlijk super omdat je altijd 2 vinger en je duim aan het stuur kunt houden: geeft toch net iets meer controle.

Is dit een motor voor allroaders? Ja, ik denk het wel. Dat vermogen maakt het op lange ritten wel makkelijker om ‘lui’ te rijden en schakel foutjes zijn niet gelijk fataal. Je moet wel met het vermogen overweg kunnen.

Sterkste punten: doseerbaarheid van het vermogen en ergonomie

Zwakste punten: slecht afleesbare display


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
KTM 450 EXC 2011
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2011, 11:46 »
KTM 450 EXC 2011
Helaas nog geen foto beschikbaar.

Criteria

AO

CP

Stuuruitslag

8

8

Zitpositie

8

7

Stapositie-kort werk

8

8

Stapositie-lang werk

8

8

E start

7

8

Kick start

7

7

Lage toeren oppakken

8

8

Stapvoets zwaar/licht

8

9

Aan/uit effect

7

8

Comfort op de weg

7

8

Knippen (vering)

9

9

Mulzand

9

9

Klimmen

8

9

Hopfactor

9

9

Korte bochten

9

9

Lange bochten (driften )

9

8

Totaal

129

132


Helas nog geen foto beschikbaar

AO

CP

Op de valreep en aan het einde van de dag krijg ik dan de KTM 450 EXC in mijn handen. Het nieuwste model met pijn aan je ogen oranje frame, dat isdan ook gelijk maar gezegd.
Afwerking is super top materialen zijn gebruikt, dit beloofd weinig goeds voor de overige kandidaten.

De start gaat als vanzelf, dan mijn eerste bocht wordt gelijk 1 van de snelste gevolgd door een mooi stel knippen. Zo gemakkelijk de 450 mij deKuil rond sleurt, de vering die al mijn fouten verdoezeld een kombocht nemen gaat als op rails. Ik waan me even Knighter, nergens word die droom verstoord. Het aan/uit effect is bij de EXC het grootst, stoort het? Nee ik ben Knighter ik kan alles aan. Kom maar op. Oeps foutje in het mulle zand en dan til je de KTM met gemak op en gaat verder waar je gebleven bent. Door het sportievere karakter word je wel gelijk afgestraft op hellingen als je in de verkeerde versnelling zit, dat doen de Beta en Aprilia beter. Geeft niet ik waan me nog steeds Knighter en neem de helling alsnog met gemak, geeft wel een goede indruk van het vermogen. Positie op de motor is goed het is een nog meer actievere crosshouding dan bij de Beta.

Conclusie: Deze nieuwe KTM 450 EXC is geen motor voor een beginner dat is zeker. De hoge snelheden waarmee gereden kan worden in een standaardsetting is ongelofelijk. Niet een machine waar je langdurig een piste ofverbindingsroute mee wilt rijden.
Dit is een enduro raspaardje eentje waarbij je je David Knight waant.

Tja, dan kwam deze nog even langs op het einde van de dag. Maar goed dat dit niet aan het begin was. KTM heeft het gewoon weer voor elkaar. Het is opstappen, wegrijden en thuis voelen. De vering van dit ding is werkelijke fenomenaal. De knippen kunnen zonder problemen hard genomen worden en het mulle zand is geen enkel probleem. Zowel korte als lange bochten, de KTM rijd erdoor alsof ze er niet zijn. Voor deze motor hoef je echt geen expertte zijn om er goed mee uit de voeten te kunnen.

Het vermogen is goed doseerbaar. Zowel in hoge als lage toeren. Niet meer of minder vermogen dan de andere 450, maar gewoon gemiddeld.Schakel foutjes zijn geen probleem en in lage toeren een heuvel op klimmen gaat ook perfect. Staan op de weg gaat verbazingwekkend goed, veel beter dan bijvoorbeeld op de Soes en de Yamaha. Wat me ook opvalt, is de mega soepele koppeling. Natuurlijk gebruik je die niet als het echt moeilijk wordt, maar het gaat wel heel erg soepel.

Dit is de motor waarop ik het makkelijkste hard kan rijden zonder de controle te verliezen. Erg fijn.

Een motor voor allroaders?: zeker. Alles klopt en hij rijdt makkelijk. Jammer dat het een KTM is ;-)

Sterkste punt: kan er niet eentje uitpikken…

Zwakste punt: het is oranje en maakt veel herrie


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
KTM 450 RR
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2011, 11:47 »
KTM 450 RR

Korte pauze voor een analyze?

Criteria

AO

CP

Stuuruitslag

6

5

Zitpositie

9

8

Stapositie-kort werk

7

6

Stapositie-lang werk

8

9

E start

8

8

Kick start

7

8

Lage toeren oppakken

7

7

Stapvoets zwaar/licht

7

7

Aan/uit effect

7

8

Comfort op de weg

8

8

Knippen (vering)

8

4

Mulzand

7

5

Klimmen

7

7

Hopfactor

7

6

Korte bochten

7

7

Lange bochten (driften )

8

7

Totaal

118

110


Grote man, kleine motor?

AO

CP

En dan een KTM 450 EXC in rally trim, voor et gemak in deze test de 450 RR genoemd. Deze 450RR is opgebouwd door Marten van der Heide, veelaandacht voor materiaal en de opbouw waardoor deze RR er zeer verzorgt uitziet. Anders tov de overige testkandidaten is natuurlijk de rallycockpit met kuip, stuurdemper en rallybuddy.

Het rijden is lekker licht, je merkt dat de er meer gewicht is aan de motor maar daar heb je bij normaal rijden weinig last van. Wel is in het mulle zand lastiger spoor te houden als het langzamer gaat, ook hier speelt het grotere gewicht op het voorwiel mee, de stuurdemper maakt dat het spoor gevolgd kan worden. Het nemen van hellingen vergt ook zoals bij de KTM 450EXC gelijk goede keuze van de versnelling en bij deze RR een goede aanvangssnelheid,dan gaat het met gemak, zit je in de verkeerde versnelling dan kan het met deze RR wel eens spannend worden.
Het zogenaamde hoppen over een greppel gaat wel maar zorg dat je in de juiste versnelling zit, ook dit is te wijten aan het hogere gewicht tov de andere testkandidaten. Het comfort op lange trajecten is fantastisch je zit uit de wind achter de kuip dat is goed merkbaar, door een irritante resonantie worden er toppunten gescoord en dat is jammer want de ergonomie is dik in orde. Ook de vering is voor mijn vedergewicht perfect afgesteld. Dat is welopmerkelijk omdat hij toch wel hard zou moeten aanvoelen, Marten houd klaarblijkelijk van een soepel verende motor en dat is voor mij in het voordeel.

Conclusie: Goed opgebouwde KTM op een basis van een rasenduro. Natuurlijk deze KTM is meer kopzwaar dan een normale enduro waardoor mulzanden krappe bochten lastiger zijn. De afstelling van deze KTM is erg goedenige is de irritante resonantie op asfalt in de voorbouw, dat is op de lange duur vermoeiend. Marten kennende zal hij ook daar nog de puntjes op de i zetten.

Het is gek, maar ik kan met deze motor niet overweg. Op de lange rechte stukken door het zand hoor ik de vering doorslaan. In de knippen en inhet mulle zand ben ik de motor een paar keer helemaal kwijt. Het lukt met niet op snelheid te rijden waar ik wil rijden. Ik raak steeds uit koers. Het zal vast aan mijn gewicht en/of mijn rijstijl liggen.

Even over een greppeltje is moeilijker dan met de andere motoren,misschien komt dat door de voorbouw met rally instrument. Die instrumenten zijn overigens mooi overzichtelijk. De kuip belemmert het zicht in de‘kruip-door-sluip-door’, maar op de weg is het een ander verhaal. De opzet van de kuip is heerlijk. Het staan gaat op deze motor het beste van allemaal.

In vergelijking met de KTM van 2011 loopt deze motor wat rauwer, maar nog steeds goed. Het vermogen is ook hier prima doseerbaar en de motor geeft absoluut niet het gevoel met je aan de haal te gaan. Prima controleerbaar, alleen niet te hard over obstakels en door mulzand. Misschien dat het inschakelen van de stuurdemper hiervoor ook een oplossing biedt.

De grote tank zit helemaal niet in de weg, wat de hanteerbaarheid dus niet nadelig beïnvloedt. De kickstarter werkt prima: 1x trappen en lopen!

Een motor voor allroaders? Zeker! Deze motor is compleet voor een rally

Sterkste punt: rally opbouw

Zwakste punt: vering


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Algemene conclusie
« Reactie #7 Gepost op: 29-01-2011, 11:47 »

Algemene conclusie

AO

CP

Wat is dan de ultieme allroad/offroad motor? Die vraag dien ik me in dit kader van deze test te stellen. Dat komt vooral vanwege de KTM 450EXC dit is een ultiem wedstrijd wapen en daar zit dan ook gelijk het tegenstrijdige met deze test. Dus dat is niet de winnaar in deze test voor mij, welke dan wel vraag ik me telkens af, het is en blijft de Beta 520RR dat is de testwinnaar voor mij, deze Beta doet alles met een gemak wat het eigenlijk niet kan bestaan, het is een zachtaardige goedzak die als het nodig is zijn vermogen vrijgeeft wanneer jij dat wil.
Als tweede komt de Suzuki RMZ zoals die in deze test aangeboden is en dan vooral door de Recluse.
En dan nummer 3, er is altijd een podium met 3 plaatsen dan dien ik ook hier een nummer 3 te vermelden. De Aprilia natuurlijk daar zijn smeuïge motorkarakter, jammer dat het stuurgedrag nerveus is, anders was het voor mij de nummer 2 geweest.
Wat mij opvalt in een degelijk test is dat er toch eigenlijk geen“slechte” offroads worden gemaakt, kijk de Yamaha krijgt van mij de voordeel van de twijfel doordat de afstelling niet lekker stond. Ook de KTM 450RR scoort hoog, maar kan in deze vergelijking niet stand houden vanwege het andere doel dat deze RR is opgezet.

Nou, als ik mijn lijstje moet opmaken, en op onderdelen favorietenmoet gaan benoemen, dan zou dat er als volgt uitzien:
Looks en het smeuïge blok = Aprilia
Vermogen en ‘luiheid’ = Beta
Gemak = Suzuki

Overall gaat mijn voorkeur toch uit naar de KTM. Zeker niet omdat het een KTM is (sterker nog: dat vind ik een minpunt want de hele wereld heeft zo’n ding), maar met deze motor kan ik het gemakkelijkste uit de voeten als allroader. Deze wordt op de hielen gevolgd door de Beta: een heerlijke motor met altijd genoeg doseerbaar vermogen. De Suzuki en de Aprilia op een gedeelte 3e plaats. De Suzuki omdat die geen E-start heeft, anders zou die zeker op de 2e plaats zijn gekomen. De Aprilia ook op de3e plaats: ondanks de vele pluspunten is het voor mij een gevaarlijke motor omdat ik het vermogen nog niet goed genoeg kan doseren. Dat maakt het rijden vermoeiend.

De Yamaha heb ik niet echt goed kunnen testen omdat die niet helemaal lekker liep. De KTM Rally zou absoluut mee kunnen doen in de top als de vering wat beter bij mij zou passen. De set-up van deze motor (los van de vering) is in ieder geval zoals ik hem voor een rally zou willen hebben!


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Totaal overzicht scores
« Reactie #8 Gepost op: 29-01-2011, 11:48 »
[noae]
Totaal overzicht scores

Suzuki RMZ 450

Yamaha WRF 450

Aprillia RXV 450

Beta RR 520

KTM 450 2011

KTM 450 RR

Criteria

AO

CP

AO

CP

AO

CP

AO

CP

AO

CP

AO

CP

Stuuruitslag

7

7

7

7

6

6

8

8

8

8

6

5

Zitpositie

7

7

8

7

7

8

8

7

8

7

9

8

Stapositie-kort werk

7

8

6

6

6

7

7

8

8

8

7

6

Stapositie-lang werk

6

6

7

5

8

8

8

8

8

8

8

9

E start

0

0

8

6

8

8

8

8

7

8

8

8

Kick start

8

8

6

6

0

0

8

8

7

7

7

8

Lage toeren oppakken

8

8

7

6

9

8

7

8

8

8

7

7

Stapvoets zwaar/licht

8

8

7

6

8

7

7

8

8

9

7

7

Aan/uit effect

6

7

4

4

8

7

7

8

7

8

7

8

Comfort op de weg

6

7

7

6

9

9

8

8

7

8

8

8

Knippen (vering)

8

8

7

7

7

7

7

8

9

9

8

4

Mulzand

7

8

7

7

5

7

7

8

9

9

7

5

Klimmen

7

8

7

7

9

8

7

8

8

9

7

7

Hopfactor

7

7

7

7

8

7

7

8

9

9

7

6

Korte bochten

8

8

7

7

8

7

6

8

9

9

7

7

Lange bochten (driften )

7

8

7

7

7

7

8

8

9

8

8

7

Totaal

107

113

109

101

113

111

118

127

129

132

118

110

Geluidsmeting (dBA)

88.9

-

-

91.6

94

85.1

[/noae]


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Testdag
« Reactie #9 Gepost op: 29-01-2011, 11:54 »

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Motoren 450 Testdag in de Kuil
« Reactie #10 Gepost op: 29-01-2011, 12:01 »
Jihoe! Dank ferd!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Motoren 450 Testdag in de Kuil
« Reactie #11 Gepost op: 29-01-2011, 12:02 »
mijn dank is groot!!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2548
Re: Motoren 450 Testdag in de Kuil
« Reactie #12 Gepost op: 29-01-2011, 12:17 »
mooi om eens zo een test te lezen vanuit het perspectief van de allroadrijder
ipv enduro gericht.
hulde aan allen die hun motor belangeloos hebben afgestaan hiervoor.
 
rene

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Motoren 450 Testdag in de Kuil
« Reactie #13 Gepost op: 29-01-2011, 12:43 »
 8)  goeie keus dus dat knaloranje! ik zal snel een fotootje uploaden voor de oranje-fans en de oranje-haters (jammerrr de cijfers liegen niet).. Grappig om te lezen dat aan-uit reactie nog zo groot werd gevonden. Vergeleken met mn 690 vind ik hem juist zijdezacht, maar dat was dan ook een injectie met kuren. Vering verbaas ik me ook nog steeds over. Shit eigenlijk, dus ik ben niet ineens beter gaan rijden. De exc vangt het gewoon voor me op..  :'(  Nooit meer een excuus te bedenken dat het aan de motor ligt. 
Post Merge: [time]za 29 jan 2011 12:55:08 GMT-1[/time][/color][/size]
Dit is um: KTM 450 EXC Six Days (2011)


 
Oh, misschien kan iemand de foto(s) nog bij de tekst plakken? sorry ik heb zelf ook geen actiepics uit de kuil.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Motoren 450 Testdag in de Kuil
« Reactie #14 Gepost op: 29-01-2011, 13:08 »
Mooi man! Bedankt voor het uitgebreide verslag!