Regelgeving is duidelijk.. als er een verbodsbord staat mag het niet.. anders wel.
Ik snapte Marcel zijn reactie in het begin wel even, maar ik vind het antwoord van Jouke wel heel goed en duidelijk. Een 100% legale rit is heel moeilijk (laten we eerlijk zijn: ook bv de Brabo600 en de MS1000 zijn ondanks alle controle niet helemaal legaal). Dus gaat het er inderdaad om hoe je de andere tegemoet treedt: vriendelijk, wederzijds begrip tonen, etc. Mijn ervaring is dat de meeste dat ook wel doen en dat je je daarmee onderscheid van de echte wildcrosser (blijft altijd de vraag of anderen dat ook zo beleven).
Blijft het citaat hierboven over, dat lijkt me toch enigzins onzin. Ook als er geen bord staat kan je op je klompen (laarzen?) aanvoelen wanneer er iets niet mag. Tegen zo'n talud oprijden bv, we willen toch niet in een land wonen waar daar weer borden moeten komen te staan dat het verboden is om er met een motor tegenaan te rijden? \We willen toch niet nog meer regelgeving? Voor de duidelijkheid: ik snap best dat je er wel tegenaan rijd (zoals Jouke stelde: je doet er ook niemand echt kwaad mee, ik neem dit soort paden zelf ook vaak).
Ik zie in bosgebieden ook vaak een pad met een verbodsbord en dan een aantal meters verder een "zelfgemaakt" pad of een afkorting, waar dan geen bord staat. Dan snapt iedereen toch ook dat je daar niet in mag, en dan kunnen we toch niet redelijkerwijs verwachten van een beheerder dat daar een bord geplaatst wordt?
Maar stel dat je daar nu betrapt zou worden (ook ik): dan geld dat het part of the game is dat je daar een (in alle redelijkheid bepaalde) boete voor krijgt. Dan moet er ook niet "gezeurd" worden "ja maar, er stond geen bord, ik dacht dat het dan mocht". Als anderen me daarom een moraal ridder zouden noemen, so be it. Uiteindelijk moeten we vooral met gezond boeren verstand blijven nadenken en handelen, en eventuele gevolgen daarvan accepteren.
groeten,
Jos