Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.  (gelezen 2321 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 110
MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Gepost op: 06-06-2011, 22:06 »
rij nu een 400exc en wil graag een nieuwere fiets, MAAR ga ik dan voor een:
 
-2takt (lekker licht bij boomstam / trap / steile helling.)
-4takt (koppel licht lager / mooi geluid / geen mengsmering.)
 
wat vinden jullie en wat zijn de argumenten???
 
ben benieuwd.
greets Nijssen. 8)
waar een wil is, ben ik weg...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #1 Gepost op: 06-06-2011, 22:09 »
Hangt er helemaal vanaf wat je er mee wil gaan doen...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • Rally Gek! ...... of gewoon gek ;-)
  • *****
  • Berichten: 195
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #2 Gepost op: 06-06-2011, 22:18 »
Rij zelf 2takt maar heb gemerkt dat je soms niet mee mag rijden :-\ omdat je 2takt rijd.
Meerdaagse rit in Frankrijk bv
Wil zelf graag meerdaagse Rally / rit rijden in Marokko enz. Maar dit gaat niet lukken zonder zuiger te verwisselen, en als dat handig is in de 'rimboe' een zuigertje wisselen.

Maar goed, wel heeeeeerlijk licht ;)
Suc6 met je keuze

Ab
Aprilia Pegaso 650 voor op de weg ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11368
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #3 Gepost op: 06-06-2011, 22:26 »
Husaberg 250 of 300 met crossvork. Mooi stil, zesbak en die mengsmering tube stop je gewoon ergens weg in je jas of zo. Lekker goedkoop in het onderhoud.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #4 Gepost op: 06-06-2011, 22:36 »
je vergeet nog het heerlijk soepele motorkarakter van een 2 takt te vermelden.

Ik was na een korte testrit al verkocht.
Alleen voor de langere stukken over de weg is het 3x niks. Voor een rally oid een 4 takt, alle andere ritjes (zeker ook 2 daagse transardennaise) een 2 takt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #5 Gepost op: 06-06-2011, 22:49 »
Husa 390 of de nieuwe ktm 350 ? "Best of both worlds". Mocht het een 2T worden zit ik toch weer richting 300, koppel, licht en toch ook rustig te berijden, nadeel is dan weer mengsmering en langere ritten over de langere paden. Als ik nu een motor ging halen werd het of een 250 4T of de eerder genoemde types. Ga ik voor het gemak er vanuit dat de 250 de kortste zuigerstandtijd heeft, wat voor mij de doorslag geeft. Een 250 stuurt gewoonweg gemakkelijker als het zwaardere spul . ik weet niet hoe de 390 en de 350 sturen, maar ik verwacht dat dit niet veel slechter kan zijn dan de 250 types.

keuzes  ::)
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #6 Gepost op: 06-06-2011, 22:55 »
je vergeet nog het heerlijk soepele motorkarakter van een 2 takt te vermelden.

Ik was na een korte testrit al verkocht.
Alleen voor de langere stukken over de weg is het 3x niks. Voor een rally oid een 4 takt, alle andere ritjes (zeker ook 2 daagse transardennaise) een 2 takt.
En AK-ritje?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #7 Gepost op: 06-06-2011, 22:56 »
~ik heb op de 350 beta gereden, ik kom van een 450, de 350 is zo licht... bijna geen motorrem, heerlijk en toch best wat power, maar hoger inde toeren. een 250 heb ik nog nooit gereden, maar zou ik in het buitenland wonen met harde ondegrond dan zou ik een 250 4t nemen. In nederland met klapzand en mijn niet technische rijden is het wel makkelijker om een 450 te hebben, maar als je redelijk kan rijden dan is lichter beter..... en voor rally's kijk naar peterhansel op sardinie met zijn 250...
 
ktm 350 heeft injectie en had de beta niet, das echt een gemis vindt ik dan, heb nu ook injectie en vindt het heerlijk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #8 Gepost op: 06-06-2011, 23:03 »
Mijn KTM 300 (2T) was een erg fijne fiets en licht te berijden. Ik heb nu een 450 EXC (4T) en die bevalt mij uitermate goed. Bijna net zo licht als de 300 te berijden. Soms baalde ik wel van die mengsmering en natuurlijk het afstellen met naalden en sproeiers bij hoogteverschillen. Dat heb je met een 4T niet. Ook afstanden rijden is fijner met een 4T. Spielerei daarintegen: 2T.
Al-met-al slaat de balans bij mij momenteel naar een 4T (maar dat is misschien omdat ik die nu heb...)

Het meeste genot haal ik overigens nog steeds uit de gemodificeerde vering. Als dat goed is, dan rijd je pas echt makkelijk; 2T of 4T!
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • Rally Gek! ...... of gewoon gek ;-)
  • *****
  • Berichten: 195
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2011, 23:09 »
voor rally's kijk naar peterhansel op sardinie met zijn 250...
Natuurlijk kun je rally's rijden, maar wij hebben niet de support zoals Peterhansel wel heeft

"vroeger" reden ze ook de PD op 2takten  ;)

Maar goed alles kan :)

Ab
Aprilia Pegaso 650 voor op de weg ;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #10 Gepost op: 06-06-2011, 23:39 »
Wil zelf graag meerdaagse Rally / rit rijden in Marokko enz. Maar dit gaat niet lukken zonder zuiger te verwisselen, en als dat handig is in de 'rimboe' een zuigertje wisselen.

Hoe lang gaat zo'n zuigertje mee dan, in kilometers? Die 3000km ofzo moet je toch wel kunnen redden op 1 zuiger? Genoeg brandstof meenemen lijkt me een groter probleem eigenlijk.
 
En wat gebeurt er eigenlijk als die zuiger versleten is? Bij de brommers destijds liep alleen het vermogen een aardig eind terug, maar niks in de soep.
 
De technische kant van het zuigertje-wisselen zou ik me persoonlijk niet al te druk om maken; dat kan in de rimboe ook en is eigenlijk niet eens zo gek veel werk. Je hebt er alleen geen zin in na een dag stuiteren over de keien, da's meer het probleem.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #11 Gepost op: 07-06-2011, 10:34 »
En AK-ritje?
Met "haast" (Om lekker te sporten zeg maar): direct de Huskie 2 takt
Maar omdat de Brabantse paden ook door een boel anderen gebruikt worden en omdat het leuk is op de motor erheen te rijden en het terrein niet zo zwaar is, is m'n KTM 950 daar ook een fijne optie voor.
Of de rally machine omdat daar het roadbookspul al op gemonteerd zit (met een nieuwe uitlaat dan)

Maar een AdK ritje kiezen tussen een 2 takt en 4 takt enduro zou ik voor de 2 takt gaan. (net als Ad zelf volgens mij)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #12 Gepost op: 07-06-2011, 13:21 »
Ik heb een xr600 voor roadbookritjes, langere ritten en af en toe naar mijn werk te rijden. Voor de xr600 had ik een husqvarna wr250..te gek om korte stukjes op te rijden maar voor langere stukken op de weg helemaal niks inderdaad!
Jammer genoeg was er niets voor te krijgen dus daarom weg gedaan.
 
Ik ben nu aan het sparen voor een ktm300 naast de xr600. Zo'n 300 is 'best of both worlds'.. en erg betrouwbaar.
De onderhoudsintervallen bij snelle 450 4T's zijn net zo groot/groter dan een ktm 300. Er zijn overigens ook zat mensen die 100-200 uur met een zuiger rijden bij zo'n 300 (inc. mijn collega hier op het werk)
 
Ik vindt het grootste nadeel van een tweetakt het verbruik.........
Ride the world!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 110
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #13 Gepost op: 07-06-2011, 18:28 »
dank voor alle meningen, al lopen ze lekker uiteen ;D
 
ik ben toch wel KTM-geil dus het zal oranje worden, maar zoals "brommer" al zegt is de 250 4T toch traag in het zand??
 
en de nieuwe 350 wil ik wel "gassen" maar dan moet ik mn hypotheek verhogen.
 
wat me nu al tegenstaat van de 2T is het verbruik en weggedrag.
 
ik neig toch meer naar de 4T, heb een mooie 530 gezien maar die is dan weer zwaarder dan wat ik nu rij....
MOEILIJK, lijk wel een vrouw. 8)
waar een wil is, ben ik weg...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: MENING GEVRAAGD, lichtgewicht 2t ...OF.. koppel van 4t.
« Reactie #14 Gepost op: 07-06-2011, 18:41 »
Als je goed kan rijden en je houd snelheid dan is een 250 4t geen probleem op een maisplak.
Opde cross  ook bij zware banen zoals nunspeet heerde etc, komen winnaars met 250 4t. Alleen met een 250 wordt je wel afgestraft als je ff niet goed in de toeren rijd in zwaar zand, dus...
 vandaag gesproken met een ktm dealer en die had 3 blokken van een 350 ktm crosser liggen , open, hij adviseerde om nog f te wachten.