Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Prolink aanpassing  (gelezen 7191 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Prolink aanpassing
« Gepost op: 30-06-2011, 21:48 »
Ben druk bezig met het verhogen van mijn dominator. Volgende week worden er bussen gedraaid voor op de voorvork. Ik heb een tweedehands prolink gekocht om te kunnen aanpassen. Het is alleen altijd lastig bepalen hoeveel korter U deel van de prolink moet worden om 40 mm hoger te komen. Ik heb de zaak dus maar even uitgetekend en ben op de computer verschillende lengtes gaan simuleren. Ook kan ik op de computer de zaak laten veren om te kijken of er nergens problemen ontstaan tijdens het in en uit veren. Hier een afbeelding van mijn tekening met een aangepaste prolink voor 40mm verhoging. Het lijkt allemaal net te gaan.


Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2011, 22:14 »
Heh handig :).

Maar, je kiest er dus voor om alleen 4cm hoger te staan, niet 4cm meer veerweg?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #2 Gepost op: 30-06-2011, 22:18 »
Komt die tekening overeen met de werkelijkheid of heb je zomaar wat getekend met de onderdelen die je had liggen?


Bron http://justplainray.smugmug.com/Motorcycles/transalp01/Center-Stand-003/787303506_N7mZM-M-1.jpg
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2011, 08:21 »
Klopt, ik krijg niet meer veerweg, alleen meer grondspeling.

De maten komen overeen met de werkelijkheid. Ik kan dus zien wat er in de werkelijkheid gebeurd als ik de prolink aanpas. Tevens kan ik op de computer door de achterbrug te bewegen zien hoe alles zich gedraagt.
Ik kwam er dan ook al achter dat als de schokbreker op zijn kortste stand staat dat de prolink standaard nog niet aan zijn limit mag zitten. Anders verkort ik mijn veerweg bij het inkorten van het U deel. Tevens loop ik dan kans dat de boel doorslaat en vastloopt.

Gr.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2011, 09:08 »
Hé Jeroen, geweldig dat je die beweging nu kunt simuleren.
Ooit in een duister verleden heeft iemand op mijn werk dat ook eens voor mij gedaan omdat ik het draaipunt van de achterbrug van een XR600 wilde verplaatsen.
We hebben toen ook een grafiekje gemaakt met op de x-as de verticale verplaatsing van het achterwiel (de invering), en op de y-as de indrukking van de schokbreker.
De verwachting was een mooi progressief verloop.
De werkelijkheid was een vrijwel lineaire lijn :-(
Conclusie, link systeem heeft niet zo veel zin.

Vind jij het leuk om ook eens zulke grafiekje(s) te maken (gewoon voor de wetenschap:-)

Of misschien om er achter te komen wat het veranderen van het link systeem op de werking van de veer heeft.

Dan breng je het niveau van dit forum wel echt op duizelingwekkende hoogte :-) en eeuwige roem zal je deel zijn!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2011, 09:19 »
Hé Jeroen, geweldig dat je die beweging nu kunt simuleren.
Ooit in een duister verleden heeft iemand op mijn werk dat ook eens voor mij gedaan omdat ik het draaipunt van de achterbrug van een XR600 wilde verplaatsen.
We hebben toen ook een grafiekje gemaakt met op de x-as de verticale verplaatsing van het achterwiel (de invering), en op de y-as de indrukking van de schokbreker.
De verwachting was een mooi progressief verloop.
De werkelijkheid was een vrijwel lineaire lijn :-(
Conclusie, link systeem heeft niet zo veel zin.

Vind jij het leuk om ook eens zulke grafiekje(s) te maken (gewoon voor de wetenschap:-)

Of misschien om er achter te komen wat het veranderen van het link systeem op de werking van de veer heeft.

Dan breng je het niveau van dit forum wel echt op duizelingwekkende hoogte :-) en eeuwige roem zal je deel zijn!

he Fred
niet zo negatief over ons he ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2011, 17:25 »
Niet meer veerweg? Dan is het simpel.
Je haalt de trekstangen los, zet de motor op de gewenste hoogte en meet HOH de afstand tussen de 2 bevestigingsgaten. Paar nieuwe trekstangen en klaar is klara.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2011, 18:03 »
Niet meer veerweg? Dan is het simpel.
Je haalt de trekstangen los, zet de motor op de gewenste hoogte en meet HOH de afstand tussen de 2 bevestigingsgaten. Paar nieuwe trekstangen en klaar is klara.

Zit iets meer achter als alleen dat. Bij teveel inkorten raken de twee prolink delen elkaar. Ook komt dan de prolink eerder op zijn limit als de schokbreker. Dit soort dingen heb ik nu goed kunnen bekijken zonder al te hebben gezaagd in de prolink. Ook wilde ik zien hoeveel invloed dit op de progresiviteit had.

En het is gewoon leuk om te doen!

Gr.

Jeroen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #8 Gepost op: 01-07-2011, 18:43 »
Niet meer veerweg? Dan is het simpel.
Je haalt de trekstangen los, zet de motor op de gewenste hoogte en meet HOH de afstand tussen de 2 bevestigingsgaten. Paar nieuwe trekstangen en klaar is klara.
idd en eerst ff testen met simpele stripjes. Staat toch alleen trekbelasing op

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #9 Gepost op: 02-07-2011, 07:58 »
Of kop (bevestigingsoog) van de demperstang langer maken (als deze demonteerbaar is) icm aanpassing van de trekstangen.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #10 Gepost op: 02-07-2011, 11:44 »

De verwachting was een mooi progressief verloop.
De werkelijkheid was een vrijwel lineaire lijn :-(
Conclusie, link systeem heeft niet zo veel zin.



Zij daar ook progjes voor?

Om je maximale veerweg te nemen (rekening houdend met band hoogte en spatbord/ spatplaat) en terug te rekenen naar maximale lengte demperstang. En omgekeerd.
Want officiele opgave veerweg kan ik niet reproduceren met originele schokbreker. Mis 5 cm. :o
Uitgaande van officiele maten ging ik mooi de mist in met veerkeuze en afstelling.
Ook een veerbons ging van zo'n opgave, dus advies verkeerd! Meten is weten!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #11 Gepost op: 02-07-2011, 13:00 »

En het is gewoon leuk om te doen!

Gr.

Jeroen

Precies!
Kun je daarom van die leuke grafiekjes maken.?
Ik ben heel benieuwd hoe lineair of progressief zo'n systeem nu echt is.
(en jij toch ook, en al die anderen hier :)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #12 Gepost op: 02-07-2011, 13:24 »
(en jij toch ook, en al die anderen hier :)

met die vraag loop ik ook 1cm langere schokbreker en/of 1 cm langer schokbrekerslag, maar hoeveel..............progressief.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #13 Gepost op: 02-07-2011, 20:17 »
Ik zal proberen komende week een grafiek te maken van het verloop van de veerweg ten opzichte van het verloop van de schokbreker. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik makkelijk naar vaste meetpunten kan.
Nu heb ik gewoon de achterbrug bewogen en op verschillende plaatsen even gemeten.

Gr.

Jeroen

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Prolink aanpassing
« Reactie #14 Gepost op: 02-07-2011, 23:40 »
Vandaag een 8mm langere schokbreker uitgeprobeerd (montage) met 8mm meer slag. Meer veerweg.
Kan daar gelijk een nieuwe veer voor kopen, denk wel 10 kg zwaarder

Het ene linksysteem is het andere niet!!!!!