Voor de thuisblijvers ook wat te doen terwijl de deelnemers onderhand aan het inschepen zijn op een van de twee ferries die om 11 uur richting Marokko zullen vertrekken. Hieronder alvast een paar portretten van ARM’ers waar we de komende dagen hopelijk meer van gaan horen:
Dutchie aka Antal.
Rijdt met startnummer 61 tijdens zijn allereerste Tuareg. Hij beweert dat hij niet al te veel na hoefde te denken of hij profi zou gaan rijden (of was daar toch wat overredingskracht voor nodig)
Hij rijdt op z’n vers reviseerde Aprilia RXV 450 met toch al zeker 1 km op de teller met goede hoop dat alles vast zit !
De andere rally’s die Antal al eerder reed waren de OER en 2 keer de Alentejo-rally. Nu voor het eerst dus buiten Europa. Zijn ambities zijn niet enorm, top 120 lijkt hem wel haalbaar (moet lukken met in totaal 140 motordeelnemers) en hij is vooral van plan alle waypoints minimaal één keer aan te doen. Zijn andere ambitie - degene zijn die het licht uit te doet in de bar - zou hem daarbij nog wel eens parten kunnen gaan spelen
Bij de keuze voor zand of rotsen hebben rotsen zijn voorkeur, hij is zelfs bang voor zand. Haha Antal, there’s no way back now !
Antal hoopt zelf tijdens de rally over zijn belevenissen te kunnen twitteren of bloggen
Brommer gaat de woestijn te lijf met zijn BMW G450X. Dat hij zin heeft in de rally blijkt wel uit het feit dat hij de allereerste was die inschreef, waardoor hij met startnummer 20 mag rondrijden. Zijn doel is om gewoon lekker de rally uit te rijden, lol te hebben en te genieten van het landschap.
Zand of rots, het maakt hem niet uit want eigenlijk houdt hij van geen van beide !
De BMW is standaard maar heeft wel een extra Nomad Bum tankje gekregen en natuurlijk allerlei roadbookkspul. De BMW staat op een EnduroCompetetion voor en AC10 achter met bibmousses. Geen lekke banden dus voor Brommer !
Erwindob was bijna net zo snel met inschrijven en zal met nummer 21 zijn vierde Tuareg gaan rijden.
Op zijn one-off Honda XRally 440 met een whopping 35 PK op Pirelli XC’s wil hij deze keer weer eens gaan proberen in de top 10 te rijden en het felbegeerde rode hoofd binnen te halen. Op de Tuaregsite hebben ze het ook in de gaten:
"Two drivers have this year the chance to get a red Tuareg head. Erwin Dobbelaar and Fabian Görlach own two at the moment."
Eerder wist hij een 21e, een 5e en een 11e plaats te behalen.
Zand of rotsen, hij vindt het allemaal geweldig, maar gaat zeker stevig genieten van de Koningsetappe. Hij heeft zich vorige week even een aerodynamisch kapsel aan laten meten, tondeuse standje 1 voor de overgebleven haren. Mocht iemand zich afvragen waarom zijn PHkist zo loeizwaar is: daar zitten twee 3literpakken rode wijn om de avonden mee door te komen !
Steven "Adventure is my middle name" begeeft zich met zijn KTM 690 ook bij de profi’s. Eerder deed hij al mee aan de OER en de Albanië rally in de touristklasse. In Afrika heeft al de nodige kilometers gereden en avonturen beleefd, maar dit is zijn eerste rally daar.
Hij had liever startnummer 13 gehad, maar met 113 is hij ook tevreden. Hij wil het vooral naar zijn zin hebben maar zou toch wel graag ergens in de top 100 eindigen. Dat moeten zeker lukken met zijn serieuze voorbereidingen, hij ging de afgelopen maanden maar liefst 3 keer per week naar de sportschool !
Zand of rot…. ZandZandZand
Scheurrakker Sanne heeft voor vertrek nog heel wat uurtjes doorgebracht met zijn Yamaha WR 450F. Anderhalve week geleden lag de hele versnellingsbak nog uit elkaar.
Het was nog flink sleutelen om alles op tijd klaar te hebben.
Het maakt hem niet uit waar hij in het klassement terecht gaat komen, hij wil gewoon genieten en natuurlijk zichzelf en de motor weer heel thuis brengen !
Hij kijkt nou al uit naar het heerlijk koele biertje ’s avonds om het zand weg te spoelen. Sanne rijdt met startnummer 65.
Post Merge: 19-03-2012, 21:42
De eerste rijdag zit er al weer bijna op. De briefing is al geweest en het eten staat op tafel.
De start vanochtend was op volgorde van rijnummer dus Brommer en Erwin mochten de rally openen.
Erwin was om half zes, nog voor het donker binnen, maar Steven, Antal, Sanne, Joscha en ook Brommer zijn twee uur geleden pas in het donker aangekomen.Joscha staat nu in het bivak, vlak voor het hotel de connectoren van zijn ICOverlichting aan te knijpen want die heeft hij hard nodig als hij zo laat blijft binnen komen !
Vanochtend na 5 kilometer stond hij in Nador ook al te sleutelen want de Aprilia gaf maar weinig vermogen. Wat gerommel aan de bougiedoppen was de oplossing. Verder ging alles prima vandaag, hoewel hij op het eerste geitenpaadje de berg op de motor toch wel een paar keer heeft neergelegd. Antal staat buiten de olie van zijn Aprilia te wisselen want hij is vanochtend begonnen met een maagdelijk blok. Man en motor hebben het verder fijn gehad vandaag. Hij heeft twee goeie tips voor de anderen: de eerste twee dagen rustig aan doen en uit de buurt van Joscha's gesnurk blijven 's nachts, want dan slaap je zelf niet
Dat Brommer pas zo laat binnen is is echt helemaal zijn eigen schuld. Hij is onderweg gewoon lekker ergens gaan lunchen, droge kip met frietjes !! Tsja hij had zich voorgenomen om te gaan genieten en dat lijkt zo wel te lukken
Erwin had wat navigatie-opstartprobleempjes en is in de proef vandaag een beetje fout gereden en op een akker terechtgekomen. Om er weer af te kunnen komen was het beter om de prikkelbosjesafrastering wat opzij te duwen in plaats van zijn banden er op lek te rijden. Tsja dat kost natuurlijk minuten en hij kwam daardoor net weer achter een auto terecht die hij daarvoor had ingehaald. Hij zal dus geen supersnelle tijd neer hebben kunnen zetten, maar hij heeft wel alle CP's gehaald en hij is niet omgevallen !Hij is nog opgereden met een endurocollega uit het EV40klassement, ene Mark. Die had nog niet veel roadbookervaring dus Erwin heeft hem wegwijs, of liever gezegd, roadbookwijs gemaakt. Steven is helaas wel gevallen en heeft best pijn aan zijn schouder en heup. Hij kan gelukkig wel verder rijden en ook de motor, na wat rechttrekwerk doet het nog.
Sanne heeft het heerlijk naar zijn zin gehad. Hij heeft helaas het verstoppertje spelen met het eerste CP verloren. Verder vond hij de eerste dag niet heel erg zwaar.
De stemming zit er goed in en iedereen loopt te grijnzen na de eerste dag.
Helaas regent het op dit moment wel, maar dat betekent ook dat iedereen in het hotel mag slapen en niet in tentjes hoeft te kramperen. Met z'n tienen op een kamer... is vast heel gezellig !
Morgen staan er twee specials op het programma. De laatste proef zou lastig navigeren zijn met op het eind ook al een paar zandduintjes. Er zit een listigheidje in met een van de CP's. Die krijgen de profi's op enig moment in zicht maar zij moeten dan eerst nog even een extra loopje maken. De amateurs mogen er wel direct heen rijden. Ben benieuwd hoe dat uitpakt morgen.
Hieronder nog wat vage bivakplaatjes
en de dis