Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: niks met motoren te maken  (gelezen 3728 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #15 Gepost op: 19-08-2011, 00:04 »
Ik heb dit dingetje ook: Super handig, behoudt de temperatuur settings bij stroomuitval. Je kan hem gebruiken voor een koelinstallatie of voor een verwarming (ofterwijl: Inschakelen boven een bepaalde temperatuur danwel inschakeln onder een pebaalde temperatuur), en instelbaar op 0.1 graad. Het is echter geen PID regelaar, dus gewoon klik-aan-klik-uit
Voeler kan buiten, ding moet binnen.

MAAR:
je wilt niet de buitentemp voelen, maar de 'zonnewarmte': dus hoe warm wordt de slang van de zon: Dus dan zou je de voeler op de zwarte slang moeten plakken (maar dat geeft koppeling!) of liever op een los zwart 'meetplaatje'
en, je wil eigenlijk een verschil-temperatuur schakeling: Dus ALS de slang warmer is dan het water IN het zwembad, doe dan de pomp X minuten aan en meet opnieuw.

Mja, maar bij een simpele tyleenslang heb je denk ik ook veel warmteoverdracht naar de lucht toe.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #16 Gepost op: 19-08-2011, 08:51 »
OEIII, ...word ingewikkelder dan ik dacht,

Ik zou het liever houden op warm genoeg buiten inschakelen, te koud uit schakelen

Moet zo precies niet werken, 's nachts is het niet makkelijk boven de 24°

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 58
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #17 Gepost op: 19-08-2011, 11:26 »
Voor een paar leuke routes/roadbooks (tripy), kan ik wel regelen voor je  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #18 Gepost op: 19-08-2011, 12:24 »
http://www.rudy-shop.com/buyheatingnl.html
 
even scrollen naar temperatuurcontroler via pomp .
 

Dit gebruik ik met een extra pomp 0.25kw en twee terugslagkleppen zodat ik niet telkens de grote zwembadpomp hoef te draaien 1.75kw , die filtert s'nacht op nachtstroom ..
 
Succes grt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #19 Gepost op: 19-08-2011, 20:29 »
och, inderdaad een beetje op temperatuur schakelen werkt best hoor.

Als de pomp te veel volume heeft kun je hem ook steeds even laten draaien en dan weer een tijdje laten stilstaan.

Je haalt zo heeeeeeel wat MJs van je dak af hoor, das al heel snel heel veel meer dan je met electra bij kan stoken ofzo.

tips.:
- Zorgen dat je voldoende flow houdt door slangen parallel te zetten (niet meer dan een paar graden verschil tussen in en uit, dan is het rendement hoog)
- een bak om de slangen heen, met een plexiglas (holleplaat) afdekking isoleert de slangen en dan heb je natuurlijk minder verlies: maar wel veel meer werk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #20 Gepost op: 21-08-2011, 16:16 »
och, inderdaad een beetje op temperatuur schakelen werkt best hoor.

Als de pomp te veel volume heeft kun je hem ook steeds even laten draaien en dan weer een tijdje laten stilstaan.

Je haalt zo heeeeeeel wat MJs van je dak af hoor, das al heel snel heel veel meer dan je met electra bij kan stoken ofzo.

tips.:
- Zorgen dat je voldoende flow houdt door slangen parallel te zetten (niet meer dan een paar graden verschil tussen in en uit, dan is het rendement hoog)
- een bak om de slangen heen, met een plexiglas (holleplaat) afdekking isoleert de slangen en dan heb je natuurlijk minder verlies: maar wel veel meer werk.

Flow is de manier , mijn kleine pompje .35kw overigens , pompt ongeveer 6 a 7 m3 per uur , en ik heb een voeller op het dak en een in de aanvoer leiding uit het bad , schakel in bij een 4 graden verschil in temp bad-dak .
Op sommige dagen gaat mijn bad ongeveer 50m3 wel 5 graden omhoog , heb ongeveer 2x het aantal m2 liggen aan verwarming ten opzicht van het bad .
Net gezwommen temperatuur water 25c ondanks het matige weer van de laatste tijd , bij mooi weer zet ik het uit zodra het boven de 30c komt .
Afdekken s'nacht dat is wel een must anders raak je de warmte s'nacht meteen weer kwijt .
Grt

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #21 Gepost op: 21-08-2011, 16:40 »
Mja, helaas is afdekken niet altijd goed mogelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #22 Gepost op: 21-08-2011, 21:44 »
Mja, helaas is afdekken niet altijd goed mogelijk.
Zou niet weten waarom niet , dat bubbeltjes platsic kan in alle vormen verkegen worden .
 
Niet afdekken met de toch relatief koude nachten in ned betekent dat je net zoveel aan temperatuur verliest in de nacht als je er in brengt overdag (met zonne energie ) kun je net zo goed niet verwarmen .
 
Grt

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #23 Gepost op: 21-08-2011, 21:47 »
   ___
  /     \
 /_    _\
    |_|

Even heel grof getekend, hoe wil je hier het doek er uit trekken?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #24 Gepost op: 21-08-2011, 22:10 »
Hey jongens, bedankt voor de inbreng
Ik heb voorlopig voor de eerste (goedkope) oplossing gekozen (Jouke bedankt  ;))

Ik verwacht de zending dinsdag, dus ik laat zeker het resultaat weten!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #25 Gepost op: 21-08-2011, 22:28 »
zelfs als je hem niet voor je zwembad gebruikt, is het een handig ding: Komt altijd wel van pas...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #26 Gepost op: 22-08-2011, 09:23 »
   ___
  /     
 /_    _
    |_|
 


Even heel grof getekend, hoe wil je hier het doek er uit trekken?


Oprollen   ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #27 Gepost op: 22-08-2011, 09:35 »

Oprollen   ;)

Moet kunnen he, de rol staat bij mij op wielen, even naar voor rollen tot voorbij de trap(smalste gedeelte neem ik aan) daar oprollen, over trap gedeelte eventueel een tweede doek?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: niks met motoren te maken
« Reactie #28 Gepost op: 24-08-2011, 18:49 »
Jongens, wat kan een mens het soms toch ver gaan zoeken hé,
Jouke nogmaals bedankt voor de tip! Dat ding doet precies wat ik er van verlang.

Uitpakken, voelertje plaatsen buiten, programmeren en hupsaké " thats it ", had ik dit eerder geweten  ::)

ik had nu wel het geluk dat er een stekkerdoos op de juiste plaats stond om het apparaatje in te steken