Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een ton later  (gelezen 24309 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #60 Gepost op: 09-07-2012, 21:40 »
Ik vind je uitlaatkleppen er trouwens ook wel behoorlijk wit uitzien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 777
Re: Een ton later
« Reactie #61 Gepost op: 09-07-2012, 22:09 »
Ik denk dat de grootste boosdoener de olieschraap-veer is
Was bij mijn blok ook het geval. Geen blauwe rook, geen merkbaar compressieverlies, alleen hoog olieverbruik. Nieuwe veren en klario.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Een ton later
« Reactie #62 Gepost op: 09-07-2012, 22:11 »
....Wat is dan de oorzaak van het hoger verbruik....

....Ik denk de kleppenseals van de uitlaatkleppen....

....Of is dat normaal na 130.000km....

Zelfs als de slotspeling van de zuigerveren nog binnen de 'verslijt grenzen' is wil dat niet zeggen dat ze nog net zo goed zijn als nieuw.
Het is overigens wel belangrijk te weten of je het over de slijt grenzen of nieuwe inbouw specificaties hebt.
Daar wil nog wel eens verwarring over bestaan!

Ik zou sowieso de kleppen even checken, opnieuw inslijpen en zo nodig vervangen.
Ook de klepseals zou ik sowieso vervangen.

Feit is dat als je alles vervangt de meeste kans hebt dat je van je olieverbruik af bent.
De zuigerveren vervangen is het minste wat je kunt doen.
Zelf zou ik na die km stand altijd ook de zuiger vervangen.
Maar eigenlijk is alleen meten van de zuiger voldoende om daar achter te komen.

Verder denk ik dat er weinig mensen zijn die iets zinnigs kunnen zeggen over wat normaal is na 130.000km op een moderne één cilinder!
Volgens mij is dat echt heel veel.
Maar het zegt ook wel iets over de stand van techniek.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Een ton later
« Reactie #63 Gepost op: 09-07-2012, 22:29 »
Zou vroeger een nieuwe XT600 of andere 1pitter het ook niet redden met het gebruik van de topic starter? Grootste probleem dat die dingen ''op'' gaan is omdat mensen er niet in willen investeren om het weer ok te maken.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Een ton later
« Reactie #64 Gepost op: 09-07-2012, 22:41 »
XR,XL liepen ook best meer dan een ton hoor, maar dan moest je wel een nokkenasketting wisselen tussendoor (vooral die van de XR, want die is maar dun en smal, XL heeft een morseketting die wel een ton meeging.


Ps.: hoe is het met die ketting bij de teneree?? je wil niet dat die breekt immers!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #65 Gepost op: 09-07-2012, 23:25 »
Zou vroeger een nieuwe XT600 of andere 1pitter het ook niet redden met het gebruik van de topic starter? Grootste probleem dat die dingen ''op'' gaan is omdat mensen er niet in willen investeren om het weer ok te maken.
Nah, 130.000 en dan nog minder dan 1 liter olie op 1000km vind ik wel netjes :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Een ton later
« Reactie #66 Gepost op: 10-07-2012, 07:33 »
Nokkenaskettingspanner is iets over het midden van de stelmogelijkheid, dus twijfel. Seals en zuigerveren zoiezo.


Die moderne dingen lopen heel arm, dus daarom misschien witte uitlaatkleppen?


Olieschraapveer zal ik nog ff meten, idd 2 dunne met een spacer.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Een ton later
« Reactie #67 Gepost op: 10-07-2012, 10:31 »
Zou vroeger een nieuwe XT600 of andere 1pitter het ook niet redden met het gebruik van de topic starter?


Mega verschil met de oude XT's is natuurlijk luchtkoeling versus nu waterkoeling.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Een ton later
« Reactie #68 Gepost op: 10-07-2012, 11:20 »

Mega verschil met de oude XT's is natuurlijk luchtkoeling versus nu waterkoeling.

Dat zeker! En opzich mag je hopen dat ze door de jaren heen ook wel iets doorontwikkeld hebben. Aan de andere kant is nieuw spul vaak ook niet alles! Wordt gemaakt om aan bepaalde eisen te voldoen, en niet om het beste te zijn.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #69 Gepost op: 10-07-2012, 17:26 »

Mega verschil met de oude XT's is natuurlijk luchtkoeling versus nu waterkoeling.
Nouja, de oude 660 uit 1992 heeft ook al waterkoeling.

Maar die hebben toch last van lekkende klepseals doordat vaak maar 1 van de 2 carbs open staan, waardoor er aan de dichte kant teveel onderdruk onstaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Een ton later
« Reactie #70 Gepost op: 10-07-2012, 17:38 »
Citaat
Nah, 130.000 en dan nog minder dan 1 liter olie op 1000km vind ik wel netjes :)

grapje zeker. 1 liter olie bijvullen op 1000 km vind ik echt niet kunnen. Er zijn mensen die dat normaal vinden bij auto's. Gaatje in je hoofd.
130000 km is veel voor een motor ja, maar dat gekloot met olie.
Ik vul nooit olie bij tussen de beurten van 12000 km bij mijn Alp.
 
Het Lijkt dat er ook nihil olie verdwijnt. Stel je voor dat ik daar elke 12000 km 12 liter olie in moet kieperen.
Had ik dat ding al lang losgetrokken.
 
Persoonlijk denk ik.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #71 Gepost op: 10-07-2012, 19:09 »

grapje zeker. 1 liter olie bijvullen op 1000 km vind ik echt niet kunnen. Er zijn mensen die dat normaal vinden bij auto's. Gaatje in je hoofd.
130000 km is veel voor een motor ja, maar dat gekloot met olie.
Ik vul nooit olie bij tussen de beurten van 12000 km bij mijn Alp.
 
Het Lijkt dat er ook nihil olie verdwijnt. Stel je voor dat ik daar elke 12000 km 12 liter olie in moet kieperen.
Had ik dat ding al lang losgetrokken.
 
Persoonlijk denk ik.
Ja, leuk, maar zo'n alp heeft brommercilindertjes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Een ton later
« Reactie #72 Gepost op: 10-07-2012, 19:57 »
Nokkenaskettingspanner is iets over het midden van de stelmogelijkheid, dus twijfel. Seals en zuigerveren zoiezo.


Kwestie van meten: Als je er bijj komt, de lengte over zo veel mogelijk schakels (pinnen) meten in een rechte lijn, dan vergelijken de originele lengte (steek van ketting X aantal schakels)
Ik neem aan dat het boek een slijtage limiet opgeeft, maar meer dan 0.5% is al veel voor een nokkenasketting (voor een morse-kettinkje, wat dit zo te zien is).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Een ton later
« Reactie #73 Gepost op: 11-07-2012, 14:19 »
Citaat
Ja, leuk, maar zo'n alp heeft brommercilindertjes

Ik weet mijn plek weer..... ;) ;D
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Een ton later
« Reactie #74 Gepost op: 15-07-2012, 17:15 »
Kop uit elkaar gehaald, kleppen opnieuw ingeslepen en nieuwe klep seals gemonteerd.




Uitlaat gelast door Dr Bean:



Vandaag nieuwe zuigerveren geplaatst en zuiger en cilinder weer op de oude plek terug



Secundair air systeem afgedicht:



En daarna de kop er weer op. Nu moet het blok weer terug en daar had ik geen zin meer in.....

None of us is as strong as all of us.