Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Een ton later  (gelezen 24314 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: Een ton later
« Reactie #45 Gepost op: 08-07-2012, 14:07 »
Ik dacht dat jij er vrij handig in was en het bijna als regulier onderhoudsklusje ziet ...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #46 Gepost op: 08-07-2012, 15:20 »
Ik dacht dat jij er vrij handig in was en het bijna als regulier onderhoudsklusje ziet ...

Bij de oude 660 kan bijna alles van het blok uit elkaar, op de carters na, terwijl het in het frame blijft zitten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Een ton later
« Reactie #47 Gepost op: 08-07-2012, 15:25 »
Heb de boel los, heb geen zin meer om goed te kijken ff genoeg van. Wat een kl#te klus. Foto's zeggen denk ik genoeg wat olieverbruik met de kleppen doet  :o .



Ff snel zuigerspeling in cilinder opgemeten: 0.25mm. Limiet =0.13mm. Dus ook nieuwe zuiger nodig. Bovenste zuigeveer in cilinder: 0.65mm (limiet 0.60), onderste 0.65mm (limiet 0.85) dus dat valt mee.



Hoonsporen nog zichtbaar



None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #48 Gepost op: 08-07-2012, 15:43 »




Ohja, duidelijk versleten zuiger en cilinder inderdaad :).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Een ton later
« Reactie #49 Gepost op: 08-07-2012, 16:42 »
zuiger-cilinder speling wel meten op +/- 1cm van de onderkant van het zuiger-hemd he?!


maar als die 0.25 klopt dan idd ook een nieuwe zuiger.
Wel opmerkelijk veel trouwens. Mijn XR600 had destijds na 110'000km slechts 0.07 speling op de zuiger... terwijl ie er met 0.05 in gegaan was ! Zuigerveren daarentegen waren kompleet weg (veren los in de cilinder zetten en slot-speling meten.)
Maar ja, ik zou het maar meteen goed doen: Nieuwe zuiger, veren, klepseals. Klepjes opnieuw inslijpen (of frezen als ze te ver zijn). Big-end proberen te controleren (altijd moeilijk te beoordelen)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Een ton later
« Reactie #50 Gepost op: 08-07-2012, 18:13 »
Dan moet ik dat nog ff opnieuw doen, ik heb vanaf boven gemeten met voelermaat. In het manual meten ze de cilinder en trekken daar de diameter van de zuiger af, dat kan ik niet nauwkeurig.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Een ton later
« Reactie #51 Gepost op: 08-07-2012, 18:22 »
dat klopt. En ik heb dat wel eens gedaan met de juiste apparatuur, maar met een voelermaat tussen zuiger en cilinder gaat eigenlijk net zo goed hoor.
Het makkelijkst zet je de cilinder op zijn koppakkingvlak op een tafel.
Vervolgens zet je de zuiger (zonder veren ) er in, zoals ie er in hoort (dus inlaat naar de juiste kant etc.). Zuiger staat dan dus feitelijk in BDP.
Dan meet je met een voelermaatje (dus van 'binnenuit/onderaf') de speling tussen zuiger en cilinder aan de lei-zijde (dus voorkant of achterkant; de zuiger is ovaal en taps, aan de zijkanten en aan de bovenkant heeft ie veel meer speling). Meestal is het hemd helemaal aan de onderkant ook weer iets 'ruimer'. Dus men zegt meestal: +/- 1cm van de onderkant van de zuiger. Maar aan de 'slijtplek' op de zuiger kan je zo zien waar dar is: daar moet je meten dus!
Vervolgens kan je de meting nog eens herhalen met een paar andere zuigerposities: iets onder BPD (daar is de slijtage van de cilinder het hoogst), en ODP bijv. dit gaat makkelijk door in de cilinder, op tafel iets van een blokje hout oid te leggen.
Veren apart meten: Slotspeling is meestal de bepalende factor.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #52 Gepost op: 08-07-2012, 19:36 »
zuiger-cilinder speling wel meten op +/- 1cm van de onderkant van het zuiger-hemd he?!


maar als die 0.25 klopt dan idd ook een nieuwe zuiger.
Wel opmerkelijk veel trouwens. Mijn XR600 had destijds na 110'000km slechts 0.07 speling op de zuiger... terwijl ie er met 0.05 in gegaan was ! Zuigerveren daarentegen waren kompleet weg (veren los in de cilinder zetten en slot-speling meten.)
Maar ja, ik zou het maar meteen goed doen: Nieuwe zuiger, veren, klepseals. Klepjes opnieuw inslijpen (of frezen als ze te ver zijn). Big-end proberen te controleren (altijd moeilijk te beoordelen)
Nicasil? Zou het daardoor kunnen komen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Een ton later
« Reactie #54 Gepost op: 09-07-2012, 16:40 »
Als je een Wossner zuiger zoekt kun je ook even bij van Dijck (de importeur) in Venray langs gaan!
Van te voren even bellen en je cilinder meenemen, dan meten ze 'm netjes voor je op en krijg je met zekerheid de juiste zuiger!
Waarschijnlijk gewoon op voorraad die zuiger.
En eventueel kom je dan ook nog ff bij mij langs ;-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Een ton later
« Reactie #55 Gepost op: 09-07-2012, 19:43 »
Goeie tip, bedankt.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Een ton later
« Reactie #56 Gepost op: 09-07-2012, 20:20 »
Tja, das ook geen geld met alles er bij..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4390
Re: Een ton later
« Reactie #57 Gepost op: 09-07-2012, 21:25 »
Heb nog ff goed gekeken en gemeten. Zuiger-cilinder op 10mm van onderkant hemd in BDP <0.05, aan de zijkant idd meer maar nog steeds binnen limiet. Dus geen nieuwe zuiger nodig.


Bovenste zuigerveer op 40mm van bovenkant cilinder 0.60 (=limiet)


Onderste op zelfde plek: 0.55 (binnen limiet).


Wat is dan de oorzaak van het hoger verbruik. Ik denk de kleppenseals van de uitlaatkleppen. Onder de kleppendeksel is de kant van de inlaat mooi schoon, aan de uitlaat kant zie je verbrande olie kleur.



Ook zijn de inlaat kleppen helemaal schoon en de uitlaat kleppen zo:


Dan blijft natuurlijk de vraag waarom ziet de verbrandingsruimte er zo beroerd uit. Of is dat normaal na 130.000km.

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Een ton later
« Reactie #58 Gepost op: 09-07-2012, 21:33 »
En hoe ovaal is de cilinder zelf?

Ik vind de zuiger er behoorlijk verkleurd uitzien onder de zuigerveren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Een ton later
« Reactie #59 Gepost op: 09-07-2012, 21:35 »
Als je uitlaat-seal lekken krijg je meestal duidleijk blauw rook in de uitlaat (of heeft zo'n ding een katalysator die toch alles affikt?).


Bij lekkende inlaatseals zie je meestal afzetting van aangekoekte zwarte olie aan de 'binnenkant/poortkant' van de kleppen. Inlaatkleppen horen daar eigenlijk gewoon brandschoon te zijn, immers gaat daar een enorme wolk brandstofmengsel langs. Olielekkare langs de inlaatkleppen zie je niet in de uitlaat, omdat dat dus wel mee verband in de cilinder.
Ik zou de seals zowieso vervangen en de kleppen even opnieuw inslijpen ter controle. Ik denk dat de grootste boosdoener de olieschraap-veer is, maar die heb je niet gemeten? Goede kans dat die bijna los de cilinder in valt...
(neem aan dat ie in 3 delen is: 2 dunne ringetjes (breekbaar..) en een spacer).
Topring die aan de limiet is helpt ook echt niet voor  je compressie.