Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Samenwerking in handhaving van offroad rijden  (gelezen 5260 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Gepost op: 13-10-2011, 16:07 »
http://www.nieuwsmotor.nl/motorbranche-persberichten/10070-samenwerking-in-handhaving-van-off-road-rijden.html
 
Motorsportverenigingen en natuurorganisaties gaan de komende maanden actief met motorrijders in gesprek over off road rijden. Dat doen zij op verschillende motorevenementen in Noord-Brabant. Doel is de twaalf adviezen voor off road rijden onder de aandacht te brengen. Motorrijden over onverharde, openbare wegen is toegestaan in Nederland. Sommige off road motorrijders geven echter overlast of rijden op plekken waar dit niet mag. De motorsportbonden MON en KNMV proberen de overlast terug te dringen. Dat doen zij samen met de provincie Noord-Brabant, de Brabantse gemeenten, Staatsbosbeheer, Vereniging Natuurmonumenten, Brabants Landschap en politie. De afgelopen jaren lag de nadruk van de samenwerking vooral op handhaving. Maar steeds vaker zetten de organisaties ook gezamenlijke voorlichtingsactiviteiten in.
In Nederland zoeken steeds meer mensen met een motor, quad en auto het buitengebied op. In Brabant zijn zo'n 2.500 geregistreerde off-roadrijders en dit aantal groeit nog steeds. Naast de geregistreerde rijders zijn er ook veel rijders die nergens bekend zijn. De groeiende sport maakt samen met recreanten, bewoners of andere sporters gebruik van een steeds kleiner wordende ruimte. Dit leidt soms tot ergernis en overlast en soms ook tot illegaal gebruik van onverharde wegen of paden door off-roadrijders in afgesloten natuurgebieden.
De motorsportbonden KNMV en MON proberen samen met de provincie NoordBrabant, een aantal Brabantse gemeenten, Staatsbosbeheer, Vereniging Natuurmonumenten en Brabants Landschap projectmatig iets te doen aan de problemen die ontstaan door de groeiende druk op de natuurgebieden. Er wordt gezocht naar alternatieven om het de off road rijders mogelijk te maken zonder problemen hun sport uit te oefenen. Binnen het project vinden ook diverse controles plaats in de gebieden waar de druk hoog is. De genoemde overheden treden daarbij streng op tegen overtredingen. Maar er is ook gekozen om meer met de rijders maar ook met 'klagers' te communiceren. De beide motorsportbonden ondersteunen deze communicatieactie van harte. Maar ook tijdens evenementen willen de gezamenlijke partijen zich laten zien.
In het communicatietraject "Jij toch ook!" is gekozen voor een directe benadering van alle betrokkenen dus ook de rijders. Daarom zijn genoemde organisaties dit najaar aanwezig tijdens een aantal motorsportevenementen om aandacht te vragen voor rijgedrag van offroadrijders. Voor de rijders zijn twaalf adviezen opgenomen in de flyer om overlast zoveel als mogelijk te voorkomen.
 
  In Noord-Brabant zijn er 2500 geregistreerde off road rijders. Dat zijn mensen die in hun vrije tijd met een speciale motor op onverharde, openbare wegen rijden. Off road rijden is toegestaan, maar sommige rijders geven overlast of rijden op plekken waar dit niet mag. Daarom werken in Brabant overheden, motorsportbonden en natuurorganisaties samen om dit tegen te gaan

Johan Becker is technisch directeur sport van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging en spreekt ook namens de Motorsport Organisatie Nederland: ‘Crossen met een wedstrijdmotor doe je op speciale, afgesloten terreinen. Off road rijders rijden op de openbare weg en zijn dus gewone weggebruikers. Ze moeten zich houden aan alle verkeersregels. Maar in landelijke gebieden is het soms niet altijd duidelijk waar je wel en niet mag rijden. De grote meerderheid van de off road rijders is goedwillend, maar onwetend. Daarom is het goed dat we deze zomer duidelijke afspraken hebben gemaakt om off road rijders hierover te informeren.’ Nog niet vanzelfsprekend

[/b]‘Goede handhaving blijft altijd nodig’, vervolgt regiodirecteur Christ Rijnen van Natuurmonumenten. ‘Er is een kleine groep die de regels aan de laars lapt en die groep moet stevig worden aangepakt. Wij vinden het belangrijk dat de politie en onze boa’s daarbij effectieve handhavingsmethoden kunnen inzetten. In de adviezen voor off road rijden staat onder andere dat je niet in beschermde natuur mag rijden en dat je op de paden moet blijven. Ook staan er tips in hoe je andere weggebruikers respectvol kunt benaderen. Bijvoorbeeld dat je niet off road gaat rijden op zondag en tijdens andere drukke wandeltijden. En dat je wandelaars en fietsers laat voorgaan. Dat is voor sommige off road rijders nog niet vanzelfsprekend.’

Minder geluid[/b]
Johan Becker vertelt: ‘Als motorbonden proberen we off road rijders te ontmoedigen om er zelf in grote groepen op uit te trekken. We hebben liever dat ze meedoen aan de rondritten die we tussen oktober en maart organiseren. Door de ritten steeds op andere plekken in de provincie uit te zetten, beperken we de overlast voor de natuur, voor omwonenden en voor andere recreanten. Daarnaast is het belangrijk dat de motoren steeds minder geluid maken. De Nederlandse richtlijnen zijn de strengste in de wereld.’

Rust en ruimte[/b]
‘Het liefst wil Natuurmonumenten helemaal van off road rijden af’, besluit Christ Rijnen. ‘Reeën bijvoorbeeld schrikken van het lawaai en raken verstrikt in prikkeldraad. Wij vinden bovendien dat mensen moeten kunnen genieten van de rust en de ruimte van natuurgebieden. Dat verhoudt zich slecht met off road rijden. Maar alleen verbieden en handhaven leidt niet tot het gewenste resultaat. Daarom werken wij met de motorsportbonden samen. Met elkaar komen we tot effectievere oplossingen. De richtlijnen voor off road rijden zijn daar een onderdeel van.’


 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2011, 16:12 »
Leuk dat code groen weer genoemt wordt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #2 Gepost op: 13-10-2011, 16:43 »
Lijkt me inderdaad het moment om daar nu bij aan te sluiten. Op zich kan ik me wel vinden in de tekst hierboven, m.u.v. de vraag niet op zondag te rijden. Dat is nu eenmaal moeilijk (ik rij op zondag om dezelfde reden dat het dan zo druk is met anderen: dan heb ik tijd). Dat grote groepen overlast geven snap ik ook, wellicht goed om tijdens ritten en bv brabo en MS1000 hier wat extra aandacht aan te schenken (niet meer dan groepen van 4 a 5 bv, zorgen dat er voldoende uit elkaar gereden wordt).

groeten,

jos

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1597
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #3 Gepost op: 13-10-2011, 16:46 »
Ik weet niet hoe aktief code groen eigenlijk nog is.

Noppy?
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3436
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #4 Gepost op: 13-10-2011, 17:14 »
Lijkt me inderdaad het moment om daar nu bij aan te sluiten. Op zich kan ik me wel vinden in de tekst hierboven, m.u.v. de vraag niet op zondag te rijden. Dat is nu eenmaal moeilijk (ik rij op zondag om dezelfde reden dat het dan zo druk is met anderen: dan heb ik tijd). Dat grote groepen overlast geven snap ik ook, wellicht goed om tijdens ritten en bv brabo en MS1000 hier wat extra aandacht aan te schenken (niet meer dan groepen van 4 a 5 bv, zorgen dat er voldoende uit elkaar gereden wordt).

groeten,

jos

Dit is niet meer dan een tip. geen voorschrift. En niet onbekend, de MS1000 word juist op donderdag, vrijdag en zaterdag gereden, omdat het zondag zo druk kan zijn in het bos.

Ik zet wel vraagtekens bij de opmerking van de KNMV meneer, " We hebben liever dat ze meedoen aan de rondritten die we tussen oktober en maart organiseren", want dat riekt naar een verstrengeling van belangen, en mag je van april tot september niet rijden. Lekkere gesprekspartner 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #5 Gepost op: 13-10-2011, 17:28 »
Leuk dat code groen weer genoemt wordt
Leuk he. Zijn wel allemaal mensen waar wij als Codegroen mee gepraat hebben en blijkbaar zijn onze standpunten goed aangekomen. Sterker nog, ze vonden de 11 geboden nog niet genoeg, ze hebben er een bij verzonnen :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1311
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #6 Gepost op: 13-10-2011, 18:06 »
Citaat
Er is een kleine groep die de regels aan de laars lapt.....
Correct. Het bos is n.l. van iedereen. Zorg gewoon dat je geen overlast veroorzaakt, dus stille uitlaat, niet vol opentrekken en op dagen en tijden dat er geen andere mensen zijn en heb respect voor mens, dier en natuur.
KTM 790 Adventure R - KTM 250EXC

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #7 Gepost op: 13-10-2011, 18:13 »
Lijkt me inderdaad het moment om daar nu bij aan te sluiten. Op zich kan ik me wel vinden in de tekst hierboven, m.u.v. de vraag niet op zondag te rijden. Dat is nu eenmaal moeilijk (ik rij op zondag om dezelfde reden dat het dan zo druk is met anderen: dan heb ik tijd).

ik zou graag door de weeks rijden, helaas gaat mijn werkgever er niet mee accoord als ik alleen op zaterdag en zondag werk  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #8 Gepost op: 13-10-2011, 18:25 »
Dit is niet meer dan een tip. geen voorschrift. En niet onbekend, de MS1000 word juist op donderdag, vrijdag en zaterdag gereden, omdat het zondag zo druk kan zijn in het bos.

Ik zet wel vraagtekens bij de opmerking van de KNMV meneer, " We hebben liever dat ze meedoen aan de rondritten die we tussen oktober en maart organiseren", want dat riekt naar een verstrengeling van belangen, en mag je van april tot september niet rijden. Lekkere gesprekspartner 

Ik zelf heb helemaal niets met die grote Off-Road ritten....veeeeels te druk.
Ik ben juist gaan All-Roaden om van de rust en de natuur te genieten. Zeker als ik alleen rijd. Vrijheid...blijheid!

Ben benieuwd wat de opzet gaat worden van deze actie.


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2554
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #9 Gepost op: 13-10-2011, 18:41 »
bla bla bla
 maar ondertussen wordt er dagelijks meer afgesloten
ook wat geen beschermde natuurgebieden zijn.
 
 

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #10 Gepost op: 13-10-2011, 19:36 »
Ik zelf heb helemaal niets met die grote Off-Road ritten....veeeeels te druk.
Ik ben juist gaan All-Roaden om van de rust en de natuur te genieten. Zeker als ik alleen rijd. Vrijheid...blijheid!

Ben benieuwd wat de opzet gaat worden van deze actie.


Gr. Johan.

 :stupid:


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3629
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #11 Gepost op: 14-10-2011, 15:10 »

Ben benieuwd wat de opzet gaat worden van deze actie.


Gr. Johan.

‘Als motorbonden proberen we off road rijders te ontmoedigen om er zelf in grote groepen op uit te trekken. We hebben liever dat ze meedoen aan de rondritten die we tussen oktober en maart organiseren. Door de ritten steeds op andere plekken in de provincie uit te zetten, beperken we de overlast voor de natuur, voor omwonenden en voor andere recreanten

Hier staat het antwoord citaat van boven. Dus op meerdere plaatsen in de provincie meerdere rondritten te organiseren onder licentie, hou je niet aan de regels ook buiten de georganiseerde ritten dan licentie zeker intrekken.

Leuk die militaire oefenterreinen open, geld alleen voor oirschot en havelte, georganiseerd, maximaal 3 per jaar.


Dus Johan niet voor jouw!!! Allroadrijder.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2011, 16:22 »
 :D
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1235
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #13 Gepost op: 14-10-2011, 19:44 »
Citaat
...het liefst wil Natuurmonumenten helemaal van off road rijden af’,  besluit Christ Rijnen. ‘Reeën bijvoorbeeld schrikken van het lawaai en  raken verstrikt in prikkeldraad...
Dan halen ze toch dat prikkeldraad effe weg? Wat doet het daar überhaupt :P
_??_
(?_?)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Samenwerking in handhaving van offroad rijden
« Reactie #14 Gepost op: 14-10-2011, 21:28 »
das om te voorkomen dat reeen ontdekken dat het ergens anders wel eens veel beter zou kunnen zijn. :D
If nothing goes right......

go left!