Andere voorpootjes in de SV hobbyen is niet zo simpel; de onderste kroonplaat heeft ruzie met de radiator. Die kan ik niet ver genoeg naar binnen plaatsen om het probleem op te lossen en het hele ding verplaatsen gaat ook niet zomaar.
Nu is die radiator me toch al een doorn in het oog omdat-ie buiten het frame uitsteekt en niet zonder 25kg buizenconstructie valbestendig te maken is.
Nouja, dan doen we het maar anders: radiatortje aan de linkerkant van de cylinder, radiatortje aan de rechterkant van de cylinder, en een radiatortje boven de cylinder op de originele plek, maar dan verder naar binnen. Tezamen ietsjes meer koeloppervlak dan het origineel, en alles valt netjes binnen het frame.
De gewenste maten radiatoren kon ik niet vinden, dus ben ik bezig om een paar bestaande auto-kachelradiatoren op maat te maken.
Probleempje: ik verlies dan ook mijn vuldop. Omdat ik toch een distributie van 1x25mm slang naar 3x17mm slang in elkaar moet hobbyen kan ik daar ook nog wel een vuldop kwijt, en dat kan dan mooi op de plek van het bestaande expansietankje.
Heb ik alleen een donor nodig waar ik de vuldop vanaf kan halen. Bij de lokale autosloperijen tot nu toe bot gevangen (die brengen het kapotte spul naar de oudijzerhandel), en bij de oudijzerhandel ook.
Een goeie (auto-)radiator kopen en aan stukken zagen kan wel, maar dat vind ik opzich wel zonde. Plus dat een goeie radiator al gauw weer een paar tientjes op moet brengen.
Belangrijk is dat de donor metalen eindkappen heeft waar die dop in zit, en bij voorkeur is dat metaal aluminium. Met kunststof zijkappen kan ik weinig tot niets; het meestal gebruikte vezelversterkte PA6/PA66 is niet zomaar te lassen of lijmen.
Heeft er iemand toevallig nog zoiets op de plank liggen?
Paar fotootjes om het bovenstaande epistel te ondersteunen:
Ruzie kroonplaat-radiator:
Ijzerzaag ontmoet kachelradiator:
Heel veel gaten branden in 0,8mm dik aluminium later. Is nog niet klaar; bevestigingsbeugeltjes en verstevigingen moeten nog.