Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: eventueel kapotte radiator met aluminium zijkappen en intacte vuldop  (gelezen 2993 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Andere voorpootjes in de SV hobbyen is niet zo simpel; de onderste kroonplaat heeft ruzie met de radiator. Die kan ik niet ver genoeg naar binnen plaatsen om het probleem op te lossen en het hele ding verplaatsen gaat ook niet zomaar.

Nu is die radiator me toch al een doorn in het oog omdat-ie buiten het frame uitsteekt en niet zonder 25kg buizenconstructie valbestendig te maken is.

Nouja, dan doen we het maar anders: radiatortje aan de linkerkant van de cylinder, radiatortje aan de rechterkant van de cylinder, en een radiatortje boven de cylinder op de originele plek, maar dan verder naar binnen. Tezamen ietsjes meer koeloppervlak dan het origineel, en alles valt netjes binnen het frame.

De gewenste maten radiatoren kon ik niet vinden, dus ben ik bezig om een paar bestaande auto-kachelradiatoren op maat te maken.

Probleempje: ik verlies dan ook mijn vuldop. Omdat ik toch een distributie van 1x25mm slang naar 3x17mm slang in elkaar moet hobbyen kan ik daar ook nog wel een vuldop kwijt, en dat kan dan mooi op de plek van het bestaande expansietankje.

Heb ik alleen een donor nodig waar ik de vuldop vanaf kan halen. Bij de lokale autosloperijen tot nu toe bot gevangen (die brengen het kapotte spul naar de oudijzerhandel), en bij de oudijzerhandel ook.
Een goeie (auto-)radiator kopen en aan stukken zagen kan wel, maar dat vind ik opzich wel zonde. Plus dat een goeie radiator al gauw weer een paar tientjes op moet brengen.

Belangrijk is dat de donor metalen eindkappen heeft waar die dop in zit, en bij voorkeur is dat metaal aluminium. Met kunststof zijkappen kan ik weinig tot niets; het meestal gebruikte vezelversterkte PA6/PA66 is niet zomaar te lassen of lijmen.

Heeft er iemand toevallig nog zoiets op de plank liggen?

Paar fotootjes om het bovenstaande epistel te ondersteunen:

Ruzie kroonplaat-radiator:


Ijzerzaag ontmoet kachelradiator:


Heel veel gaten branden in 0,8mm dik aluminium later. Is nog niet klaar; bevestigingsbeugeltjes en verstevigingen moeten nog.



Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Heb misschien evt wel eentje van een fzr600. Heeft meen ik een losse vuldop, die met een slang richting de radiator gaat. Dus kan evt los gemonteerd worden ergens.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Dat zou helemaal ideaal zijn!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Ik heb ook nog wel een vuldop/thermostaat-unit liggen. Zitten ook twee temperatuursensoren (voor fan en dashboard) op, maar een van die twee is stuk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Ik heb evt nog een radiator van een F650Dakar liggen, had enkel wat lichte steenslag lekkage en dop zit er bij.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Radiatoren heb ik zat ( loodgieter hè ) maar ik denk dat jullie een radiateur bedoelen............... :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Ik heb hier een complete honda CR250 staan met kenteken, waarvan het blok volledig naar god is. Zitten 2 kleine radiatoren op, zooi slangen etc. Rijwiel gedeelte is goed. Vering is helemaal top. Mag weg voor weinig. Ik zat er zelf over te denken er een 4 takt blok in te gaan hangen, maar kom er niet aan toe. Misschien de haakse slijper erin en een sv650 blok eronder frotten :p

Post Merge: 20-10-2011, 09:41
Radiatoren heb ik zat ( loodgieter hè ) maar ik denk dat jullie een radiateur bedoelen............... :-X
onzin. Beiden zijn warmte wisselaars. Of je nu het engelse woord of het franse woord gebruikt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Ik heb ook nog wel een vuldop/thermostaat-unit liggen. Zitten ook twee temperatuursensoren (voor fan en dashboard) op, maar een van die twee is stuk.

Die sensoren zullen me een zorg zijn. Denk dat ik de tempsensor die ergens in de buurt van de bestaande thermostaat zit misbruik en een klein stukje elektronica met een tweekleuren-LEDje in het dashboard. Temp veel te laag, ledje rood. Temp iets te laag, LEDje oranje. Temp OK, LEDje groen. Temp aan de hoge kant, LEDje oranje, fan aan. Temp te hoog, LEDje rood, fan aan.

Maar first things first.

Ben wel benieuwd hoe dat ding van je eruit ziet. Heb je een fotootje of weet je van welke motor die afkomt (dan google ik de afbeelding wel).

Ik heb evt nog een radiator van een F650Dakar liggen, had enkel wat lichte steenslag lekkage en dop zit er bij.

Dat-ie lek is boeit me niet; ik zaag de zijkap er vanaf, las 'm dicht, maak er de enkele grote en 3 kleine pijpjes in, en plak dat ding ergens op een plek waar ik weg kan komen met de slangen en waar ik bij de vuldop kan. Dan heb ik een tankje waar de vloeistof in kan expanderen als-ie warm word zonder dat de radiatoren droog komen te staan en de distributie.

Zeker weten dat die radiator een metalen zijkap heeft en geen plastic (Xchallenge is wel plastic)?

Wat moet-ie opbrengen?

maar ik denk dat jullie een radiateur bedoelen............... :-X

Ik bedoel dus de gas-vloeistof warmtewisselaar die je normaliter aan de voorkant van een motorfiets vind waar een deel van de restwarmte met een water/glycol mengsel afgevoerd word.

Ik heb hier een complete honda CR250 staan met kenteken, waarvan het blok volledig naar god is. Zitten 2 kleine radiatoren op, zooi slangen etc.

Klinkt wel aantrekkelijk, maar ik heb al teveel zooi, euh, spullen in de schuur staan. Vind het wel een leuk ding voor een tweetaktprojectje dat ik in de planning heb, maar dat komt pas na de SV.

Die CR250 radiatoren zijn trouwens alsnog te breed om zo te gebruiken. Rechts mag-ie een cm of 10 breed zijn, links een cm of 6 bij maximaal iets van 35cm hoog. De horizontale mag 30x14cm meten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Die sensoren zullen me een zorg zijn. Denk dat ik de tempsensor die ergens in de buurt van de bestaande thermostaat zit misbruik en een klein stukje elektronica met een tweekleuren-LEDje in het dashboard. Temp veel te laag, ledje rood. Temp iets te laag, LEDje oranje. Temp OK, LEDje groen. Temp aan de hoge kant, LEDje oranje, fan aan. Temp te hoog, LEDje rood, fan aan.

Maar first things first.

Ben wel benieuwd hoe dat ding van je eruit ziet. Heb je een fotootje of weet je van welke motor die afkomt (dan google ik de afbeelding wel).

Dat-ie lek is boeit me niet; ik zaag de zijkap er vanaf, las 'm dicht, maak er de enkele grote en 3 kleine pijpjes in, en plak dat ding ergens op een plek waar ik weg kan komen met de slangen en waar ik bij de vuldop kan. Dan heb ik een tankje waar de vloeistof in kan expanderen als-ie warm word zonder dat de radiatoren droog komen te staan en de distributie.

Zeker weten dat die radiator een metalen zijkap heeft en geen plastic (Xchallenge is wel plastic)?

Wat moet-ie opbrengen?

Ik bedoel dus de gas-vloeistof warmtewisselaar die je normaliter aan de voorkant van een motorfiets vind waar een deel van de restwarmte met een water/glycol mengsel afgevoerd word.

Klinkt wel aantrekkelijk, maar ik heb al teveel zooi, euh, spullen in de schuur staan. Vind het wel een leuk ding voor een tweetaktprojectje dat ik in de planning heb, maar dat komt pas na de SV.

Die CR250 radiatoren zijn trouwens alsnog te breed om zo te gebruiken. Rechts mag-ie een cm of 10 breed zijn, links een cm of 6 bij maximaal iets van 35cm hoog. De horizontale mag 30x14cm meten.

.Dus geen vtr opstelling?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Die sensoren zullen me een zorg zijn. Denk dat ik de tempsensor die ergens in de buurt van de bestaande thermostaat zit misbruik en een klein stukje elektronica met een tweekleuren-LEDje in het dashboard. Temp veel te laag, ledje rood. Temp iets te laag, LEDje oranje. Temp OK, LEDje groen. Temp aan de hoge kant, LEDje oranje, fan aan. Temp te hoog, LEDje rood, fan aan.

Maar first things first.

Ben wel benieuwd hoe dat ding van je eruit ziet. Heb je een fotootje of weet je van welke motor die afkomt (dan google ik de afbeelding wel).

XTZ 660, http://www.motoproject.it/catalog/YAMAHA_VALVE_THERMOSTATIC_KEEP_39XTZ_660_1994 Zo'n ding.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
.Dus geen vtr opstelling?

Hmm, dat vangt toch of minder lucht, of je hebt de ruimte alsnog nodig om aan de ene kant een luchthapper te maken en aan de andere kant wat vrije ruimte zodat de lucht ook wegkan. Kun je ze beter direct in de luchtstroom monteren op de conventionele manier lijkt me?

XTZ 660, http://www.motoproject.it/catalog/YAMAHA_VALVE_THERMOSTATIC_KEEP_39XTZ_660_1994 Zo'n ding.

Hmm, zit wel een hoop onnodig spul aan vast, maar daar helpt een zaagbeugel ook wel. Kan dat bovenste vuldopdingetje eraf?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Ik zou eens goed naar een VTR kijken. Ook voor massa centralisatie is die opstelling mooi.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744

Hmm, zit wel een hoop onnodig spul aan vast, maar daar helpt een zaagbeugel ook wel. Kan dat bovenste vuldopdingetje eraf?
Ja. Dit is dus vuldop (en overdrukventiel), thermostaat, radiatorfanschakelaar en temperatuursensor in een. Bij de xtz660 zit deze tussen de cilinder en de radiator in.

Naar mijn idee heb je niet heel veel ruimte over als je de dop er af wil zagen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4278
ik heb nog wel een setje van een exc liggen..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
nog een helder moment. Waarom niet het probleem bij de oorsprong aanpakken en een kroonplaat nemen met de klembouten aan voorkant?

Bij de oorsprong aanpakken werkt altijd het beste. Ik zou er het liefst de orginele kroonplaten in hebben met poten die daarin passen. ook voor contactslot, stuuraanslag nokken, stuurslot etc.