Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ALLEREERSTE FABRIEKS-KTM UIT DAKAR-GESCHIEDENIS!  (gelezen 962 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
ALLEREERSTE FABRIEKS-KTM UIT DAKAR-GESCHIEDENIS!
« Gepost op: 16-01-2012, 21:59 »
Deze advertentie staat op noppenforum , ik denk dat hij hier ook thuis hoort , vandaar.
Link :  http://noppenforum.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=12713
 
Dankzij komkommer !!

De  verkoper is :
 
Gebruikersnaam:
 Harry  Woonplaats:  Kloosterzande 
 
TE KOOP!
Eerste fabrieks rally KTM uit de Dakar-geschiedenis, originele fabrieksmachine!

Na lang denken dan toch te koop: Dit is de eerste fabrieks-rally KTM die ooit de Dakar gereden heeft. Er bestaat er slechts 1 van en hij is in 1989 speciaal gebouwd voor Jacky Martens, die er in 1991 (Parijs-Kaapstad) 23ste algemeen mee werd. In 1994 door Jaap vd. Kooij opnieuw ingezet in de Dakar, hij viel toen en moest opgeven.
De mallen, en de rechten op deze mallen zijn in handen van Jacky Martens. Er zal dus ook nooit een tweede van (na)gemaakt worden. Enkel en alleen op vertoon van het originele kentekenbewijs zijn de mallen beschikbaar voor reproductie van delen, indien nodig. Deze motor heeft model gestaan voor alle moderne rallymachines van KTM.

De gehele opbouw is van carbon/kevlar, dus echt geen goedkope nep. Oud taxatierapport is aanwezig en indien gewenst kan er opnieuw een rapport gemaakt worden. 54 liter benzine inhoud, verdeeld over 28 liter voortank en 28 liter achtertank (achtertank, spatbord en zadeldrager in 1 onderdeel geintegreerd). Tevens 2 keer 3 liter drinkwatertank in de bodemplaat.

De basis is een LC4 600. Het originele blok heb ik er gereviseerd en wel bij staan. Uit originaliteitsoverwegingen en verkrijgbaarheid van onderdelen heb ik er een splinternieuw 620 Supercompetitie blok in gezet, wat zonder enige aanpassingen past. Originele blok kan dus zo terug geplaatst worden. Het 620-blok kreeg een overmaatse Woessner zuiger, een cilinderbehandeling bij Ferroseal, en een complete kopbehandeling bij ABP in Duitsland. Hier werden de in- en uitlaatkanalen geoptimaliseerd en de klepzittingen vergroot voor grotere inlaatkleppen. Hij heeft nu ongeveer 640 cc en hij loopt bijzonder gelijkmatig, soepel en netjes. Verder is de Dell’Orto carburateur vervangen door een 40mm VHM-carburateur, waarmee de motor zelfs op zijn kop blijft lopen als er maar benzinetoevoer is. Verzuipen na een val is er dus nooit meer bij. Dit ding is een juweeltje op zich, helaas op de markt gekomen toen de injectiesystemen hun intrede deden en met 1800 euro toen veel te duur. Volop reservedelen en documentatie van deze carburateur aanwezig. En ook de technische staf van VHM is graag terwille bij vragen. Ik vond deze carburateur na lang zoeken bij Wim Oerlemans, die er zelf testrijder voor is geweest.

Deze motorfiets is door Lemmens Motorsport in 1994 (optisch) gerestaureerd en door mijzelf liefdevol opnieuw gedaan in de periode tussen 2005-2011. Het carbon/Kevlarwerk is volledig professioneel aangepakt door Rep-Air Composites in Den Haag, zonder gebruikmaking van overbodig plamuur, wat bij voornoemde eerdere restauratie helaas wel het geval was (toen strakgezet door autoschadeherstellers zonder specifieke kennis). Foto’s van de restauratie zijn voorhanden. Het frame is professioneel gepoedercoat op een speciale hechtlaag. De kabelboom is ook geheel opnieuw gemaakt volgens origineel schema en geheel uitgevoerd met waterdichte connectors.

Vernieuwd zijn de roadbookhouder en de tripcomputer. (de oude ICO was overleden en heeft plaats gemaakt voor een IMO50R100, die op het boordnet opereert in plaats van een batterij.)

Deze motor is geheel rijklaar en echt ontzettend netjes. Voor meer inlichtingen en een afspraak kunt u per mail contact met mij opnemen. De prijs? Zonder meer redelijk denk ik, want we blijven ruim onder de 4 nullen. Neem gewoon even contact op.

Waarom doe ik hem weg? Ik vind deze motor stomweg te bijzonder om er opnieuw rally’s mee te gaan rijden en ik wil daarom toch liever een “gewone” 660 aanschaffen.
Waar ik NIET op zit te wachten zijn personen die zomaar even een ritje komen maken. Of hem even komen aftrappen. Bij een proefrit rij ik zelf mee op een andere motor om er zeker van te zijn dat hij netjes behandeld wordt. Enkel reageren dus bij serieuze belangstelling!


Yamaha WR250F 2015