Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor verlagen  (gelezen 6172 keer)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
motor verlagen
« Gepost op: 02-04-2012, 15:15 »
Besten!
Mijn motor is eigenlijk te hoog voor me, maar ik heb daaraan leren wennen, ondanks dat het me zo nu en dan ongemak oplevert.
 
Nu ben ik een tijdje al aan het oefenen met springen en de voorkant van de motor stort als een baksteen ter aarde en de achterkant komt er achteraan. De ruige landingen op mijn voorwiel ben ik zo langzamerhand zat en ondanks de vele tips langs de crossbaan, krijg ik hem niet knappies over de springbulten.
 
Een ervaren crosser heeft mijn oude DR350 overgenomen voor offroadritjes en constateert ook dat de voorkant veel te zwaar aanvoelt, en dat de motor lastig op zijn achterwerk te krijgen is. Hij kan het mee springen, maar ik heb niet de ervaring die hij wel heeft.
 
 
Wanneer ik de oplossing voor deze twee problemen kan combineren, dus de motor verlagen en de motor iets meer op zijn achterwiel zetten, zou dat ideaal zijn.
 
Ik weet niet of dit mogelijk is, of het zoden aan de dijk zet.
 
Is het mogelijk om de motor te verlagen door een kortere stuggere veer te gebruiken? Wat ga ik daarvan vernemen in de vering? Moet er dan ook een andere demper komen of kan ik dezelfde pomp gebruiken?
Of kunnen we het beter in het linksysteem zoeken?


Hopelijk heeft iemand tips of ervaring hiermee!
 
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1079
Re: motor verlagen
« Reactie #1 Gepost op: 02-04-2012, 15:22 »
Een paar cm moet te doen zijn door de voorpoten hoger in je kroonplaat te steken.
M.a.w. de moeren waarmee de voorpoten in je kroonplaat vast zitten losschroeven en je motor laten zakken. En daarna de moeren weer vast draaien. Je voorpoten steken dan hoger boven je kroonplaat uit. Maar dat kan maar een paar cm want anders komen ze tegen je stuur aan.

Misschien ook je stuur wat verder naar achter zetten zodat je lichaamsgewicht verder naar achteren komt tijdens het springen.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4389
Re: motor verlagen
« Reactie #2 Gepost op: 02-04-2012, 15:24 »
Door je poten door je kroonplaat te laten steken krijg je juist meer gewicht op de voorkant. Stuur iets naar achteren zat ik ook aan te denken. Hoe is je veervoorspanning achter, als je deze iets verminderd staat de motor ook meer achterover. Geef je wel gas bij de afsprong?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #3 Gepost op: 02-04-2012, 15:28 »
De veervoorspanning is redelijk slap, eigenlijk iets te slap naar mijn smaak maar de veer kan niet strakker en ik vind het wel goed zo. 
Ik wil hem inderdaad niet lager op de poten hebben - eerder hoger. Maar dat kan niet meer helaas.

Dat de motor te hoog voor me is, vind ik minder hinderlijk dan dat hij voorover kukelt tijdens een sprong.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 696
Re: motor verlagen
« Reactie #4 Gepost op: 02-04-2012, 15:42 »
Je hebt ook lowering links.
Die laten als ik het goed begrijp de achterkant zakken.


Via google gevonden:
http://www.koubalink.com/drinstall.html


Zou dat wat zijn?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former. (Albert Einstein)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: motor verlagen
« Reactie #5 Gepost op: 02-04-2012, 15:48 »
Een DR 350 is niet de lichtste motor, dus dat kan verklaren dat ie van voor zwaar is. Mij 650 is ook lomp zwaar, maar dat ding springt eigenlijk probleemloos... Hoog is ie ook, maar dat merk je niet als hij rijd.
Draai je je gas toevallig dicht als je springt?
Ooit eens flink gasgegeven in de lucht (was met een CRF 450) maar dat was bijna pijnlijk... Je motor reageert op gasgeven en remmen in de lucht! Als je het gas constant houd zou hij min of meer vlak moeten blijven. Probeer ook eens meer aan het stuur te hangen als je springt?

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #6 Gepost op: 02-04-2012, 16:10 »
Je hebt ook lowering links.
Die laten als ik het goed begrijp de achterkant zakken.


Via google gevonden:
http://www.koubalink.com/drinstall.html


Zou dat wat zijn?
Dank, Had het al gezien inderdaad :)

Je kunt er kiezen voor een verlaging van 1", 1,5" of 2". Heeft iemand ervaring ermee wat het werkelijk doet in de gewichtsverdeling van de motor?
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: motor verlagen
« Reactie #7 Gepost op: 02-04-2012, 16:31 »
zoals meermalen gezegt, gas!!!

verder, voetsteunen naar achter verplaatsen geeft het meeste effect

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #8 Gepost op: 02-04-2012, 16:32 »
Een DR 350 is niet de lichtste motor, dus dat kan verklaren dat ie van voor zwaar is. Mij 650 is ook lomp zwaar, maar dat ding springt eigenlijk probleemloos... Hoog is ie ook, maar dat merk je niet als hij rijd.
Draai je je gas toevallig dicht als je springt?
Ooit eens flink gasgegeven in de lucht (was met een CRF 450) maar dat was bijna pijnlijk... Je motor reageert op gasgeven en remmen in de lucht! Als je het gas constant houd zou hij min of meer vlak moeten blijven. Probeer ook eens meer aan het stuur te hangen als je springt?

Alle tips ten spijt maar ik blijf op mijn snuit landen. Het achterover trekken voelt heel onnatuurlijk - omdat ik zo vaak op mijn voorkant land, wil ik me schrap zetten en dus kruip ik op het stuur.
Ik durf inmiddels ook niet meer. Vorige zomer ben ik een keer over de kop gegaan en heb daar lang last van gehad. Sinds dien heb ik de schrik flink in de benen. Ik krijg van alle kanten iedere keer dezelfde tips en ik probeer het allemaal echt, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Tuurlijk zal het deels aan mijn techniek liggen, maar als het zo doorgaat, stop ik ermee want mijn voortanden zijn me dierbaar.
Ik probeer met kleine aanpassingen het me wat makkelijker te maken.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: motor verlagen
« Reactie #9 Gepost op: 02-04-2012, 16:44 »
Crosstraining bij Carlo. Mijn tenere is nou ook niet de lichtste aan de voorkant.

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #10 Gepost op: 02-04-2012, 17:40 »

Je kunt er kiezen voor een verlaging van 1", 1,5" of 2". Heeft iemand ervaring ermee wat het werkelijk doet in de gewichtsverdeling van de motor?

Ik besef me ineens dat ik dit gewoon kan meten  ::) ook zonder de links. Ga ik gauw eens doen.
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: motor verlagen
« Reactie #11 Gepost op: 02-04-2012, 18:07 »

verder, voetsteunen naar achter verplaatsen geeft het meeste effect

goede en goedkope tip die makkelijk uit te proberen is ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: motor verlagen
« Reactie #12 Gepost op: 02-04-2012, 18:17 »
Wat me bijstaat van de les van Carlo Hulsen:

op 3/4 van de schans/heuvel kleine extra dot gas geven. dan laad je de veren even en vlak voor je de lucht kiest komt je motor uit de veren. In de vlucht geen gas geven tot vlak voor de landing. Dat kleine dot gas waarmee je het achterwiel naar beneden trekt.


How to Ride Motocross Bikes : How to Jump Motocross Bike

MXTV Rider Tip - Jumps

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #13 Gepost op: 02-04-2012, 18:27 »
goede en goedkope tip die makkelijk uit te proberen is ;)
Hoe zou ik dat kunnen doen?
Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1572
Re: motor verlagen
« Reactie #14 Gepost op: 02-04-2012, 19:11 »
Alle aanpassingen aan de tuf ten spijt, ik denk toch echt dat het door je eigen komt. Viertakten hebben de neiging om te duiken bij een sprong. Dus altijd gas houden en soms misschien bijgeven bij afsprong. Ik denk dat je met de juiste techniek met elke sprong en elke motor probleemloos op je rug kan landen.  ;D


Als je door resultaten uit het verleden voorzichtig wordt denk ik echt dat je te weinig gas geeft.


Daarnaast zijn er soms sprongetjes die je een kontenwippertje kunnen geven. Vooral op kleinere spongetjes met een extra bultje aan het eind gebeurt dit wel eens. Gewoon nóg meer gas.


Succus van ook geen held maar gaat steeds beter.