Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor verlagen  (gelezen 6166 keer)

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #15 Gepost op: 02-04-2012, 21:35 »
Buiten techniek, oefening, lef etc, is het toch niet ondenkbaar dat met een paar aanpassingen de motor handelbaarder voor me wordt?
Ik vind het om eerlijk te zijn (met dank aan iedereen die meedenkt, dat sowieso) frustrerend om steeds te moeten lezen (en horen) dat ik niet genoeg gas geef, terwijl de mensen die mijn motor wél hebben gereden direct toegeven dat het lastig is er goed mee te springen.
Ik rij er wel even mee langs de werkplaats. Bedankt voor het meedenken.


Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: motor verlagen
« Reactie #16 Gepost op: 02-04-2012, 21:37 »
gewon goed staan in aanvalmodus op je motor, kin boven het stuur kont naar achteren en klemmen met de knieen. gas geven heuvel op en als de motor los is dan pas gaslos totdat je land dan gas erop.
Trouwens op het voorwiel landen heeft het voordeel dat je dan meteen de bocht kan nemen... en bij een tafel land t ik juist op het voorwiel berg af.
 Kom je in Rutten? ik kan niet geloven dat je motor niet op het achter wiel te landen is. ik wil het graag proberen.
 

Post Merge: 02-04-2012, 21:39
trek je voorpoten helemaal uit en kijk eens of je je achter wiel wat meer naar achteren kan zetten.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: motor verlagen
« Reactie #17 Gepost op: 02-04-2012, 22:41 »
Hoe zou ik dat kunnen doen?

Je kan van die dure verstelbare setjes kopen of iemand zoeken die lassen kan ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: motor verlagen
« Reactie #18 Gepost op: 03-04-2012, 08:35 »
Ik had vroeger een XL600, die had het omgekeerde. Die ging aan de voorkant alleen maar hoger.

De 1e knip ging normaal, maar bij de 2e knip, dan kwam de voorvork sneller naar boven, net alsof ik hem opgepompt had. De 3e knip nog hoger enz, tot ik bijna achterover lag.

Volgens mij was de uitgaande demping niet aanwezig, waardoor de veer ongedempd (=snel) weer kon uitveren. :D

Wellicht is dat bij jou het omgekeerde aan de hand. Als de uitgaande demping te langzaam gaat, dan komt de voorvork, na een hobbel niet snel genoeg uit de veren, waardoor hij, nog niet uitgeveerd, alweer op een volgende hobbel klapt. En dus nog verder inveert. Ik heb met mijn Twin een beetje hetzelfde.

Ik zou het volgende doen:
- De veren vervangen door aftermarket veren. Hierdoor komt de motor aan de voorkant iets hoger te staan;
- De voorpoten reviseren/schoonmaken. Vooral de plaatjes aan de onderkant die de demping bepalen;
- Vullen met nieuwe olie of misschien zelfs dunnere olie (= minder in/uitdemping).
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: motor verlagen
« Reactie #19 Gepost op: 03-04-2012, 09:22 »

Ik zou het volgende doen:
- De veren vervangen door aftermarket veren. Hierdoor komt de motor aan de voorkant iets hoger te staan;
- De voorpoten reviseren/schoonmaken. Vooral de plaatjes aan de onderkant die de demping bepalen;
- Vullen met nieuwe olie of misschien zelfs dunnere olie (= minder in/uitdemping).
Ik zou de motor niet alleen aan de achterkant verlagen dan gaat die slechter sturen en dat is niet wat jij wilt.
Verlagen kan wel maar dan voor en achter met de juiste veren waardoor de geometrie nauwelijks veranderd.
Het heeft voor jou misschien wel zin, dan krijg je een minder hoog zwaartepunt en word die makkelijker te hanteren als je bijna omvalt omdat je eerder aan de grond zit met je voet. En dat geeft vertrouwen waardoor je meer durft met de fiets.

En kijk eens naar je achtershock, hoeveel damping zit hier nog in?
Als je hem induwt en loslaat hoe snel veert hij uit? Of veert hij nog sneller uit dan dat je hem in kan duwen?
Duw dan ook eens op de voorkant, voelt deze hetzelfde als de achterkant? Of veel trager?
En als je op het midden duwt (net voor het zadel ong.) gaat die voor en achter dan even snel en ver in en uit?

Een hoog stuur is misschien ook een idee, dan hang je standaard iets meer naar achter, zeker in combinatie met voetsteunen die verder naar achter staan. En misschien moet je dan ook je zadel iets verbouwen dat je lekker iets verder naar achter kan zitten. (en iets lager maken als daar ruimte voor is)

En is het vooral bij kleinere schansjes? Of heb je het ook bij grote schansen?
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: motor verlagen
« Reactie #20 Gepost op: 03-04-2012, 19:30 »
Ik voel een Ruttense springtest aankomen! Fotograven in de aanslag... kan alles nog eens goed geanalyseerd worden.
 
Giel
As je maar niet falt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 303
Re: motor verlagen
« Reactie #21 Gepost op: 03-04-2012, 19:50 »
Ow god, moet het echt op de foto dat ik er voorover over me stuur af ga?
Als het maar niet gefilmd word dat ziet er vast nog lulliger uit.
Don't fix anything if ain't broken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 65
Re: motor verlagen
« Reactie #22 Gepost op: 03-04-2012, 20:02 »
Als ik vragen mag waarom zo veel de focus op sprongen maken , persoonlijk vind ik sprongen erg riskant en waag me er ook zelden aan . hou het eerst bij de gewone rij technieken die zijn al moeilijk zat  ;) .



Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: motor verlagen
« Reactie #23 Gepost op: 04-04-2012, 00:37 »
Als ik vragen mag waarom zo veel de focus op sprongen maken , persoonlijk vind ik sprongen erg riskant en waag me er ook zelden aan . hou het eerst bij de gewone rij technieken die zijn al moeilijk zat  ;) .
Soms is een sprong niet te vermijden , remmen is dan ook geen optie (zelden)  ;) , en dan is het gemakkelijk als je de techniek onder de knie hebt.

Leuke avatar heb je btw  :D
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 65
Re: motor verlagen
« Reactie #24 Gepost op: 04-04-2012, 06:23 »
Dat was denk ik een niet te vermijden geval   ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: motor verlagen
« Reactie #25 Gepost op: 04-04-2012, 10:05 »
Buiten techniek, oefening, lef etc, is het toch niet ondenkbaar dat met een paar aanpassingen de motor handelbaarder voor me wordt?

Die adviezen zijn denk ik wel gegeven, alleen niet wat jij wilde horen.
 
Op de vraag of enkel de achterkant verlagen de springcapacieteiten verbeteren, denk ik zelf dat het antwoord nee is.... Het gewicht van de voor en achterkant verandert daar volgens mij niet mee, maar ik heb niet bijster veel technisch inzicht dus ik kan er ook naast zitten.
 
Ik zou eerder de adviezen van stepjes en stuur aannemen, de stepjes verder naar achteren betekend dat jouw gewicht verder naar achteren wordt verplaatst en dus de achterkant verzwaart en de voorkant lichter maakt, het hogere naar achteren geplaatste stuur helpt daar ook bij, omdat je dan minder moeite moet doen om naar achteren te hangen tijdens de sprong.
Verder kan je nog hooguit tijdens het oefenen van sprongen je koplamp/teller demonteren (of naar lichtere vervangdelen zoeken) en je tank zo leeg mogelijk houden om het gewicht van voren zo laag mogelijk te houden, of.... zo maar een gek idee, een zandzak achterop je motor binden om het gewicht achter zwaarder dan dat van voor te maken  ::)
 
Maar zonder gekheid, springen is technieken leren en springen met een oudere allroad is nou eenmaal moeilijker dan met een crosser en je zal dus meer moeite moeten doen om dat met jouw motor onder de knie te krijgen. Hier schrijven dat een ervaren crosser heeft geoordeeld dat jouw oude allroad kopzwaar is bij springen is dus een vrij logisch gevolg en appels met peren vergelijken....
Met veel oefening is het met elke motor te leren, alleen moet je meer geduld hebben..
 

Post Merge: 04-04-2012, 10:20
Overigens is de tip van de vering na te laten kijken ook geen slechte denk ik.
Een neuslanding hoeft niet erg te zijn als je vering het maar kan verwerken en dat is nu waarschijnlijk net waardoor je zoveel schrik voor sprongen hebt gekregen, omdat de neuslanding als een 'bijna crash' aanvoelt. Iedereen land de eerste keren op de neus, maar zlefs bij mijn 200kg kopzware Twin verwerkte die neuslanding goed genoeg om door te durven blijven oefenen...
 
Dit was al de zoveelste poging:

 
Maar blijven oefenen (zelfs op andermans motor  ::) ) baarde kunst:

 
Om vervolgens juist in de problemen te komen toen ik met mijn veel lichtere DRZ400E ging springen (hier net niet achterover gegaan, maar wel zo ruw neergekomen dat ik de zandmuur een paar meter verder inboorde  ::) )
 

 

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #26 Gepost op: 04-04-2012, 13:40 »
Als ik vragen mag waarom zo veel de focus op sprongen maken , persoonlijk vind ik sprongen erg riskant en waag me er ook zelden aan . hou het eerst bij de gewone rij technieken die zijn al moeilijk zat  ;) .


Omdat ik het rijden op de crossbaan zo leuk vind :) En ik kom steeds sneller rond, het is alleen heel zonde als je bovenop je rem moet om te voorkomen dat je spring, bij iederen springbult.



En is het vooral bij kleinere schansjes? Of heb je het ook bij grote schansen?



Er zijn veel springbulten waar het redelijk goed gaat. Vooral de hoge/lange die niet al te stijl zijn, heb ik moeite mee. Maar dat komt ook omdat de snelheid dan wat hoger licht waardoor ik het minder makkelijk houd wanneer ik op het voorwiel land.



Die adviezen zijn denk ik wel gegeven, alleen niet wat jij wilde horen.
 


Jammer dat het zo overkomt. Ik ga zeker met de adviezen aan de slag. Ik ga langs iemand die kritisch naar mijn vering kan kijken. En ik ging er vanuit dat wanneer je de achterkant verlaagt, dat het met de balans hetzelfde effect heeft als wanneer je de voorkant verhoogt. Maar nav de reacties heb ik daar over na zitten denken en eigenlijk moet dat nauwelijks verschil maken inderdaad :)
De motor verlagen zal me helpen bij acties op lage snelheid als scherp keren ed, maar ik vind de hoogte van de motor opzich het probleem niet.


Jan Droog is al voorbij gekomen, maar dat vind ik te ver weg. Maar ik vind iemand in de buurt die me verder kan helpen met de vering. Misschien gooi ik ook voor het komende weekend de originele schokbreker er weer in, om te kijken hoe dat uitkomt.















Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • *****
  • Berichten: 363
Re: motor verlagen
« Reactie #27 Gepost op: 04-04-2012, 13:45 »
Voor alle duidelijkheid en voordat je verkeerde conclusies trekt:
 
Als je eenmal in de lucht hangt, speelt de positie van het zwaartepunt geen rol meer. Daarvan ga je niet meer roteren in de lucht. Stepjes verplaatsen enzo hoeft dus niet te helpen.
 
Je kan deze rotatie tijdens de vlucht maar op 2 manieren beïnvloeden:
1. Gas geven / gas dicht: door de reactie kracht (variatie in rotatie snelheid van het achterwiel) ga je resp achterover/voorover. Ja bij een 4takt remt hij wat harder op de motor dus kantel je iets sneller naar voren bij gas dicht dan bij een 2takt.
2. Actieve lichaamsverplaatsing, door voorover te gaan leunen kantel je ook voorover, maar bij korte vluchten lijkt me dit ondergeschikt. Bij die gasten die in het gelredome meters hoog door de lucht vliegen kan je goed zien wat je kan doen met de bewegingen die je zelf op de motor maakt.
 
Conclusie:
Als je niet meer beweegt tijdens de vlucht dan komt de voorwaartse rortatie door de afsprong.
 
Je voorwiel is wat eerder los dus als je ook maar iets te vroeg gas vermindert zal de voorwaartse rotatie zich inzetten nog voordat je achterwiel los is. Ook het uitveren van de achtervering bij de afsprong kan deze rotatie versterken. Sommigen kunnen zo goed rijden dat ze dit uitveren zo goed timen dat ze nog mooier kunnen springen.
 
Voorkom dus dat je bij de afsprong het voorwiel zwaar maakt (dus niet gas dicht doen voordat je helemaal los bent).
Voorkom dat je achterveer teveel is ingedrukt bij de afsprong, dus rij naar de bult toe met je neus boven het stuur.
 
Tot zover de theorie volgens mij dan (niet dat ik zelf goed kan spriingen hoor, sterker nog het lijkt nergens op, maar ik kan wel goed naar springen KIJKEN).
 
 :-X Als ik een denkfout maak dan hoor ik het graag en bied ik bij voorbaat mijn excuses aan. :-X

Offline member

  • Queen off-the-road
  • *****
  • Berichten: 843
Re: motor verlagen
« Reactie #28 Gepost op: 04-04-2012, 13:46 »

 







Deze taferelen had ik ook toen ik op een crosser stapte  ;D 


Liever gelast dan geleaset

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: motor verlagen
« Reactie #29 Gepost op: 04-04-2012, 22:54 »
Als je eenmal in de lucht hangt, speelt de positie van het zwaartepunt geen rol meer. Daarvan ga je niet meer roteren in de lucht. Stepjes verplaatsen enzo hoeft dus niet te helpen.
 
Als je niet meer beweegt tijdens de vlucht dan komt de voorwaartse rortatie door de afsprong.

Dat.