Dat is zeker knudde en ik had het kunnen weten. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen omdat vrienden van mij zeer (zéér) enthousiast zijn over de alp en ik dacht dat ik dat ook wel kon worden.
De vierkleppert (1100) is trouwens weer een heel ander beestje dan een tweekleppert zoals mijn R65GS.
Waarom hou ik van mijn oude gs? Het rijd geweldig.
Acceptabel gewicht. Kan natuurlijk lichter, maar een twee cilinder met 50pk beneden de 200 kilo als de 24 liter tank vol zit is best netjes. Zeker omdat het meeste gewicht erg laag hangt, de motor voelt dus lichter aan en laat zich heerlijk rondsmijten. Daarnaast is de 650cc versie ook nog een apparte gs die zich ook goed thuisvoelt hoog in de toeren, het is dan echt een scheurijzer die niet onder doet voor een R80GS. De plussen van een cardan spreken voor zich (de minnen helaas ook).
Het belangrijkste punt waarom ik van de GS (of elke andere tweeklepper) hou is de wijze waarop deze in elkaar zit. Ik ken geen motor waarbij sleutelen zo veel plezier geeft als bij deze. Dat denken gelukkig meer mensen, want er is nogal wat te sleutelen aan een oude motor die je flink op zijn donder geeft. Gelukkig is de onderdelen levering en de aftermarket erg goed en de tweeklepperrijders zijn een behulpzaam zooitje liefhebbers! (Bas van Hyperpro, Mat van de Boxertoko, Motormarkt Jordaan, De Hobbyist, De Knalpot, etc. allemaal toppers die de tweeklepperwereld vullen met vakmanschap)
Wat mis ik aan alp?
Mijn liefde er voor. De motor is duidelijk van 2005 en ligt strakker op de weg dan mijn gs, remt vele malen beter en heeft beter vermogen. Maarrr... Op de snelweg rijd de gs gewoon lekkerder en daar had ik nou juist de alp voor gekocht, voor die eindeloze saaie Nederlandse snelweg ritten. Het trillen van de v-twin boven de 4000/4500 toeren irriteert me mateloos. Daarnaast is er wel wat af te dingen op hoe dat ding in elkaar zit, maar laat ik daar niet over uitweiden (ik hou niet van veel kuipwerk).
Motorrijder is toch meer emotie dan ik had willen accepteren, maar shag op een motor zitten is gewoon ruk.
Ik hoop weer hetzelfde bedrag ervoor terug te krijgen, maar dat moet niet heel moeilijk zijn want het ding is in nieuwstaat. En dan? Verder sparen voor iets leukers, ktm990 (abs+injectie), f800gs, tiger 800? Iets met meer vermogen voor op de snelweg.