Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Zoektocht naar een nieuwe allroad  (gelezen 34925 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #90 Gepost op: 10-06-2014, 11:39 »
Had nou maar naar mij geluisterd (berichtje van 26-3-2014)...........................................
Gepost op: 26-03-2014, 14:33 Toch als ik alles zo teruglees, jouw reacties en jouw plannen, zie ik maar een "uitweg" en dat is het geld dat je wilt uitgeven aan iets anders, in je BMW steken en daar een voor jou perfecte allroad van maken. De perfecte basis heb je al, het geld (€ 4.000,-??) heb je ook al.

Nu de tekortkomingen van je huidige gs op een rij zetten en de boel (laten?)verbouwen zoals jij wilt. Als je ideeen wilt opdoen eerst eens gauw kijken naar de oude gs van Bas van Wijk van Hyperpro. Er staan daar soms nog wat andere vergelijkbare gs-en, dus daar kun je nog meer ideeen van lenen.

Uiteindelijk heb je dan 1 unieke motor die precies is wat jij wilt in plaats van 2 matige apparaten die het elk net niet zijn.
Just my 2 cents!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #91 Gepost op: 10-06-2014, 12:38 »
 :-X
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 625
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #92 Gepost op: 11-06-2014, 14:12 »
Ik kan er niks mee. Mijn 22 jaar oude bmw met verouderde techniek rijd beter/fijner.

(ok de alp heeft wat meer vermogen, remt beter en start 100x soepeler dan de bmw, maar bij alles boven 2k toeren is Alp voor mij een teleurstelling)


Dat is mooi knudde dan. Zonde van de moeite en het geld. ;)


Maar wat mis je dan bij de Alp ten opzichte van de BMW? Ik ken de R65GS niet, maar heb onlangs gekeken of ik misschien een R1100GS zou willen rijden als opvolger van mijn oer-TransAlp.  Ben een aardig rijtje voors en tegens tegengekomen. Ben benieuwd naar die van jou.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #93 Gepost op: 11-06-2014, 17:30 »

Dat is zeker knudde en ik had het kunnen weten. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen omdat vrienden van mij zeer (zéér) enthousiast zijn over de alp en ik dacht dat ik dat ook wel kon worden.

De vierkleppert (1100) is trouwens weer een heel ander beestje dan een tweekleppert zoals mijn R65GS.


Waarom hou ik van mijn oude gs? Het rijd geweldig.


Acceptabel gewicht. Kan natuurlijk lichter, maar een twee cilinder met 50pk beneden de 200 kilo als de 24 liter tank vol zit is best netjes. Zeker omdat het meeste gewicht erg laag hangt, de motor voelt dus lichter aan en laat zich heerlijk rondsmijten. Daarnaast is de 650cc versie ook nog een apparte gs die zich ook goed thuisvoelt hoog in de toeren, het is dan echt een scheurijzer die niet onder doet voor een R80GS. De plussen van een cardan spreken voor zich (de minnen helaas ook).


Het belangrijkste punt waarom ik van de GS (of elke andere tweeklepper) hou is de wijze waarop deze in elkaar zit. Ik ken geen motor waarbij sleutelen zo veel plezier geeft als bij deze. Dat denken gelukkig meer mensen, want er is nogal wat te sleutelen aan een oude motor die je flink op zijn donder geeft. Gelukkig is de onderdelen levering en de aftermarket erg goed en de tweeklepperrijders zijn een behulpzaam zooitje liefhebbers! (Bas van Hyperpro, Mat van de Boxertoko, Motormarkt Jordaan, De Hobbyist, De Knalpot, etc. allemaal toppers die de tweeklepperwereld vullen met vakmanschap)


Wat mis ik aan alp?


Mijn liefde er voor. De motor is duidelijk van 2005 en ligt strakker op de weg dan mijn gs, remt vele malen beter en heeft beter vermogen. Maarrr... Op de snelweg rijd de gs gewoon lekkerder en daar had ik nou juist de alp voor gekocht, voor die eindeloze saaie Nederlandse snelweg ritten. Het trillen van de v-twin boven de 4000/4500 toeren irriteert me mateloos. Daarnaast is er wel wat af te dingen op hoe dat ding in elkaar zit, maar laat ik daar niet over uitweiden (ik hou niet van veel kuipwerk).


Motorrijder is toch meer emotie dan ik had willen accepteren, maar shag op een motor zitten is gewoon ruk.


Ik hoop weer hetzelfde bedrag ervoor terug te krijgen, maar dat moet niet heel moeilijk zijn want het ding is in nieuwstaat. En dan? Verder sparen voor iets leukers, ktm990 (abs+injectie), f800gs, tiger 800? Iets met meer vermogen voor op de snelweg.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #94 Gepost op: 11-06-2014, 18:46 »
Citaat
Motorrijder is toch meer emotie dan ik had willen accepteren, maar shag op een motor zitten is gewoon ruk


Motorrijden is bijna alleen emotie imho. Ik rijd alleen op motoren die me wat "doen". De looks, het blokkarakter, het geluid. Dat voel je alleen als je er op zit en kan je niet uit blaadjes halen of van vrienden horen.
Op een Alp is puur rationeel weinig af te dingen maar om precies dezelfde reden als jij zou ik er nooit een kopen (hoewel ik toch verschillende keren plezier heb gehad op een laatste generatie 700  ;) .)

Waarom begin je niet een leuk projectje met een "vergeten" motor, iets unieks maken. Koop je voor weinig, en je eindigt met iets wat niemand heeft.














enz enz
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #95 Gepost op: 11-06-2014, 23:25 »
Quota! Die heeft heel veel emotie. Heb ik een keer aan barrels gereden. Dat was heel emotioneel. Vooral voor mijn familie toen die mij in het ziekenhuis op kwamen zoeken. Voordeel: het is geen BMW. Nadeel: weegt 270 kg... verdere voordelen: uhhhmmmmm????

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #96 Gepost op: 11-06-2014, 23:31 »
ah, die Cagiva Elephant blijft toch wel een heel gave motor. Vroeguh, toen ik nog MT5 reed wou ik die al hebben. Net een Africa Twin, maar net wat ruiger qua looks. vast ook qua olieverbruik vermoed ik  ::)  maar wel een erg gaaf en aparte ding

Offline member

  • *****
  • Berichten: 625
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #97 Gepost op: 12-06-2014, 10:20 »
Cagiva Elephant vind ik ook wel erg mooi. Maar onderdelen schijnen toch wel lastig te zijn en het verbruik wat steviger. Ik zit zelf ook rustig een beetje rond te kijken. Wel voor een lager budget. De Africa Twin RD04 vind ik wel leuk, de R1100GS, maar ook de Super Ténéré. En die laatste kun je vaak voor duidelijk minder vinden dan de eerste twee... Die wit-blauwe in het rijtje van Gert is wel mooi.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #98 Gepost op: 12-06-2014, 10:55 »

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #99 Gepost op: 12-06-2014, 11:16 »
Cagiva Elephant vind ik ook wel erg mooi. Maar onderdelen schijnen toch wel lastig te zijn en het verbruik wat steviger. Ik zit zelf ook rustig een beetje rond te kijken. Wel voor een lager budget. De Africa Twin RD04 vind ik wel leuk, de R1100GS, maar ook de Super Ténéré. En die laatste kun je vaak voor duidelijk minder vinden dan de eerste twee... Die wit-blauwe in het rijtje van Gert is wel mooi.

Blok is totaal geen probleem, ducati spul... Kost wel wat natuurlijk.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #100 Gepost op: 06-07-2014, 18:34 »
Vandaag gereden op een KTM 990 adventure en een BMW F800GS.


Laten we beginnen met de BMW. Mooie, soepele motor die toch wel erg schraal lijkt te lopen in hogere toeren. Het voelt en klinkt alsof er meer benzine nodig is. Verder stuurt de motor gewoonweg raar. Lijkt bij het minste of geringste in de bocht te willen vallen en in een stevige doortrek bocht moest er toch behoorlijk aan het stuur getrokken worden. Dit was in direct vergelijk met een Transalp 650 een KTM 990, die beide door de gehele bocht zeer neutraal en strak sturen.


Wel mooie complete motor met goede handvatverwarming, heldere bediening en uitgebreid lcd scherm.


Conclusie: F800GS gaat het niet worden.


De KTM 990 daarentegen... Ik geloof dat ik verliefd ben. HOLY FUCKING FUCK FUCK. Pardon my french, maar wat een motor.  ::) ::) ::)


Degene waar ik op reed had open leon vince dempers en die gingen idioot hard. Zo hard dat ik daar zelf nooit mee zou rijden, maar nu was het toch wel erg leuk en lekker om de zondagsrust helemaal aan gruzelementen te knallen. Ik heb ooit een spitfire horen starten, dit ging net zo.


Nou weet ik niet of deze 990 al een progressieve gashendel had, maar ik merkte weinig van het nerveuze directe gas gedrag waar je vaak over hoort. Ik merkte het eerder op als een motor die eindelijk ook gaat wanneer je zegt dat ie moet gaan. Wat een response... BAM!


Verdacht comfortabel ook op de 100/110/120/130 km/u constant. Zesde versnelling is grote plus. Ik zie me hier wel woon/werk op doen, met een grote grijns op mijn gezicht. De 950 zuipt mij te veel, maar ik heb begrepen dat de 990 met redelijk normaal gebruik 1-17 doet en dat is voor mij acceptabel genoeg. Zeker in ruil voor zoveel idioot leuk vermogen.


De Transalp staat te koop en ik ga verder sparen. Die 990 gaat er komen. Wat een feest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #101 Gepost op: 06-07-2014, 23:17 »
Volgens mij heb ik dit al maanden geleden gezegd ... :-)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #102 Gepost op: 07-07-2014, 07:54 »
Citaat
HOLY FUCKING FUCK FUCK
Citaat
een grote grijns op mijn gezicht
De orange factor  8)  Als je daar gevoelig voor bent kom je d'r niet meer van af.
Zelfs een 17 jaar oude uitgewoonde 620 geeft dat gevoel (OK alles in verhouding).
Leuk man, join the club.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #103 Gepost op: 07-07-2014, 08:56 »
Ja ik had er nooit op moeten stappen. Nu heb ik geproefd aan een te dure verboden vrucht en ik zit nu 24 uur later nog steeds met een stomme grijns op mijn gezicht vanwege een 20km ritje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Zoektocht naar een nieuwe allroad
« Reactie #104 Gepost op: 07-07-2014, 11:25 »
waarom geen 690. is een mooie compromis. Adventure riding en technische rijden als een enduro.
Orange is the color.