Het is ook niet mijn doel om mensen op arm aan de schandpaal te nagelen.
Soms moet je overdrijven om je punt te maken.
Vooraf zeggen we tegen iedereen dat je motor straatlegaal moet zijn, dat je je aan de wet houdt en dat je code groen moet naleven. Dat zijn de voorwaarden om mee te kunnen doen.
Natuurlijk is dat met marge.
Heb jij 98db ipv 94 dan is dat niet erg. Maar wij hebben een groepje horen vertrekken na een rustmoment, die hoorden we 10 minuten lang rijden (dus 4km verder nog). Heb je mitas, dan zeggen we daar niks van, maar als de geulen die getrokken worden naast een vergelijkt met een straatlegale band dan is wel duidelijk dat het geen betutteling is. Het gaat om het verschil omwoelen of kapot maken.
Wij hebben een stukje track waar ze met de weg bezig zijn. Daar doe je alles illegaal want vorige week was daar nog een weg en nu is er "milieu" en geen weg. Daar moesten we zoeken naar de route waarbij iedereen zich niet aan de regels houdt maar aangezien er vanaf de openbare weg niets vermeld was en er geen hekken stonden konden we "grijs gebied" rijden. Maar als je dan je brommer tegen een strak talud aan gaat rijden en diepe sporen trekt daar waar het 100% niet mag en waar je een overduidelijk spoor van vernieling trekt....
We worden vaak gestopt maar zoals Noppy en Lenzwerf opmerken: in de dialoog merk je gewoon onbegrip. Het is achter tuinen (kinderen) het is een priveweg, het is in het bos en mensen weten niet dat het gewoon een openbare weg is en de massa ziet ons als crossers.
Als individu denk je: ach die paar db's, ach dat ene spoortje wat ik trek, ach dat ene wijf met die kuthond, ach dat ene erf. Maar wat je vergeet is dat het op zo'n dag als deze 40-50 keer gebeurd. Check ook dit topic:
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6627.msg244947;topicseen#msg244947Wat ik probeer te zeggen is dat "wangedrag" hoort bij motorrijden. Het is één van de laatste vrijheden waar de overheid niet aan kan komen. Maar als we als groep tijdens dit soort dagen individuen overduidelijk de regels laten overtreden dan werken wij allemaal -naast het individu- mee aan het negatieve imago. We stimuleren afsluitingen, negatieve berichten etc. !!!! En het is uitermate frustrerend om te zien dat het lijkt (!) alsof slechts een handjevol dit inziet.
Ik ben geen moraalridder maar we spreken af ons aan code groen te houden en ik vind dat dat moet worden nageleefd. En ja, er moeten consequenties aan vast zitten. 2e kans ? Voor ! Dialoog met coördinatoren ? Voor ! Schandpaal ? Tegen ! Niks doen; ABSOLUUT TEGEN!!
Het enige wat ik wil is een positief imago voor motorrijders en allroaders algemeen. Ook wil ik welkom zijn op een fantastische camping, ik wil nog 15-20 jaar dit soort weekenden.