Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: DRZ perikelen  (gelezen 12634 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
DRZ perikelen
« Gepost op: 21-10-2015, 09:35 »
Zaterdagmiddag direct na de Brabo mijn DRZ ff langs de crossboer gebracht, want hij verbruikte olie en de nokkenasketting was (bijna?) op.
Gisteravond blokje opengetrokken en inderdaad:
- Zuigerveren zijn echt op (zuiger zelf is nog prima)
- Nokkenasketting is op
In een bepaalde positie zit er lichte speling op de drijfstang, dus die wordt ook vervangen, samen met de klepseals en een dunnere (van de E) voetpakking.
En het pair-systeem gaat er ook af, de input hiervan wordt mooi dichtgelast.
Wel een beetje een tegenvaller, al na 30.000 km, waarvan slechts 15.000 off-road. Maar goed, alle leuke hobby's kosten geld.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 7965
Re: DRZ perikelen
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2015, 10:22 »
Balen man maarre lufi niet vaak genoeg gewisseld??
Dunnere voetpakking zou ik goed navragen.
Heb toenertijd voor een 2 delige pakking gekozen.
Bij mijn E.
Voor de mindere kwaliteit benzine in bv Marakko.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: DRZ perikelen
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2015, 11:05 »

Balen man maarre lufi niet vaak genoeg gewisseld??

Kweenie, de zuiger zelf zag er nog goed uit: slechts miniscule krasjes.
Ik kan me voorstellen dat de langere afstanden afgelopen januari in Marokko (bij elkaar zo'n 1000 km asfalt tegen 110 km/u, dus hoge toeren) ook hun weerslag hebben gehad op die zuigerveer.
Ik wissel het filter meestal wanneer de "TwinAir"-letters nog net leesbaar zijn, is dat te laat?

De man van de crosszaak gaf aan dat je met opspattend water óók veel vuil binnenkrijgt. En dat dat gemakkelijker voorbij een goed geolied lufi komt dan droog stof.
Maar eigenlijk maakt die zuigerveer me niet zoveel uit: als die elke 15.000 off-road kilometers vervangen moet worden, soit, dan kost me dat 1 setje + montage in de 2 jaar, da's nogal te doen.
De grootste kostenpost zit hem nu in die drijfstang: blok eruit, splitsen, enz.
En speling op de drijfstang komt volgens mij niet door zand. In elk geval niet als er zo weinig zand langs de zuiger is gekomen dat de zuiger nog in goede staat is.

Citaat
Dunnere voetpakking zou ik goed navragen.Heb toenertijd voor een 2 delige pakking gekozen.Bij mijn E.Voor de mindere kwaliteit benzine in bv Marakko.

Hm, die dunne is al besteld. Ik denk dat ik de gok maar neem, want met de huidige milieu-eisen wordt de Europese benzine volgens mij ook steeds minder van kwaliteit. Dus het verschil tussen Afrikaanse en Europese benzine zal ook niet zo groot meer zijn als vroeger.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: DRZ perikelen
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2015, 11:50 »
Hoeveel olie verbruikte hij dan nu Rembeau?


Bij mijn DRZ400E die ik recent aanschafte staat de kettingspanner van de nokkenas ook op zijn laatste tandje.
Hij zou circa 20.000 km gereden hebben. Inmiddels denk ik dat 30.000 dichter bij de waarheid zit.
Ik moest er na de Brabo ook olie bij doen, maar het preciese verbruik moet ik nog meten.
Hoop toch niet dat ook de zuigerveren al vervangen moeten worden.
(naast de startkoppeling en de schokbreker)
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7965
Re: DRZ perikelen
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2015, 12:32 »
Misschien ander draadje openen remco?
Voor regen heb je een raincover van TwinAir. !

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1567
Re: DRZ perikelen
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2015, 12:37 »
Nieuw draadje samen met Matje denk ik zo .... Beide even oud. Ik vind het ook tegenvallen hoor.
Zuigerveren = zand inderdaad in de meeste gevallen. Ik spuit naast het vervangen van het filter, ook het luchtfilterhuis (kast) in mijn filter-olie. Dan blijft dat dunne zand als het door het luchtfilter komt plakken aan aan de wand.
Speling op de krukas = gebrek aan olie/smering.

@ Matje: is die van jou na Wintelre wel beter gaan lopen? Er zat een rare tik in?
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: DRZ perikelen
« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2015, 13:20 »
Hoeveel olie verbruikte hij dan nu Rembeau?
1/4 liter op 400 km, dus 1:1600

Post Merge: 21-10-2015, 13:59
Voor regen heb je een raincover van TwinAir. !
Dustcovers van Twinair heb ik al, zijn dat tevens raincovers?
Punt is wel een beetje dat je vóór vertrek niet altijd goed kunt inschatten in hoeverre een rit een natte rit gaat worden en of je je lufi dus een extra jasje aan moet trekken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7965
Re: DRZ perikelen
« Reactie #7 Gepost op: 21-10-2015, 14:34 »
Heb zowel dust als rain cover gehad.
Volgens mij was de raincover groffer .

Post Merge: 21-10-2015, 14:38
Reed de DRZ met 10w50 volsyntheet, blokje moet toch hard werken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: DRZ perikelen
« Reactie #8 Gepost op: 21-10-2015, 14:45 »
Nou, die dust cover is ook behoorlijk grof.
Ik rij ook met 10W50 volsyntheet (Motul 7100).

Het is soms inderdaad hard werken voor het blokje, twee weken geleden nog de KTM-dag gereden, min of meer gelijk aan de OTR van Eindhoven met 20 km zwáár zand op de Oirschotse Heide.
Dat was zowel voor het blokje als voor Rembeau best pittig.
Dat was voor mij ook de eerste keer dat ik echt de toegevoegde waarde van een lichte enduro inzag.
Natuurlijk, alles wordt makkelijker op een licht masjientje, maar voor een ARM-ritje is het m.i. niet echt nodig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: DRZ perikelen
« Reactie #9 Gepost op: 21-10-2015, 15:17 »
Heb je bij die dunnere voetpakking ook geen andere carburateur/bougie/uitlaat nodig?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7965
Re: DRZ perikelen
« Reactie #10 Gepost op: 21-10-2015, 15:59 »
Wat ik nog onthouden heb is dat de S een 3 voudige voetpakking heeft
De E een enkelvoudige.
Zal wel veel schelen in Compressie.
Heb toen gekozen voor een 2 delige gewoon afpellen en dan zit je er mooi tussen in.
Heb nooit het gevoel gehad dat mijn E daardoor te weinig pit had
 

Post Merge: 21-10-2015, 16:01
Wat is echt op hoeveel is de slotspeling van je zuigerveren?
van mijn xchallenge vervangen bij 0,02 of meer.
mijn slotspeling zat op 0,2 :o :o :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: DRZ perikelen
« Reactie #11 Gepost op: 21-10-2015, 16:04 »
FCR carb + andere uitlaat + E-nokkenassen + dunnere voetpakking zal uiteindelijk het beste resultaat (=E-blok) opleveren, maar het is niet per se noodzakelijk al deze aanpassingen te doen. En nu moet er toch een nieuwe pakking op, waarom dan geen dunne, vandaar dit besluit.
De S en E hebben dezelfde bougie voor zover ik op internet kon vinden, dus ook dat moet geen punt zijn.

member: de slotspeling van de zuigerveren hebben we niets eens opgemeten, maar op 40 cm afstand van de cilinder kon ik de speling duidelijk zien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4379
Re: DRZ perikelen
« Reactie #12 Gepost op: 21-10-2015, 16:07 »
Tot zover de onderhoudsvrije DRZ :P . Valt me tegen van zo'n tam blokje, maar dat kan natuurlijk exemplarisch zijn of gewoon pech. 690 had ik met meer dan 30.000km nog geen olieverbruik en met de 570 na 300u ook nog niet meetbaar.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: DRZ perikelen
« Reactie #13 Gepost op: 21-10-2015, 16:16 »
Misschien kan ik hem beter inruilen voor een LC4 Adventure.
Als ik Komkommer of Brutus zie rijden, lijkt dat heel gemakkelijk te rijden en kom je overal met zo'n ding 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: DRZ perikelen
« Reactie #14 Gepost op: 21-10-2015, 16:53 »
@ Matje: is die van jou na Wintelre wel beter gaan lopen? Er zat een rare tik in?


Die tik heb ik geen last meer van. Waarschijnlijk is het toch de moer van de balansas geweest die ik toen beter vastgezet heb.
Het blokje loopt nu uitstekend.
Behalve als ik door een heel diepe plas rijd. Dat zal wel iets elektrisch zijn.
Dat heeft de natte Brabo ook weer mooi aan het licht gebracht.

Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control