Mij in elk geval ontgaan de waterkoeler, ik ben dan ook pas weer gaan off roaden 5jr terug.
Was het een succes?
Of juist niet?
Je ziet ze ook maar af en toe opduiken 2e hands.
En onderweg ben ik er nog nooit een tegengekomen, doe toch best ritten.
Er zit in elk geval 1 handicap aan das wel duidelijk.
Verder
49 achterwiel pk's is nogal wat meer dan wat je op ALLE andere 1 cilinders aan zult treffen, die hebben er al gauw tenminste 10 minder en lijken daarmee langer houdbaar.
Ze zijn van 2000 tot 2007 gebouwd. Volgens mij is Honda ermee gestopt toen ktm met zijn 690 kwam...die eigenlijk op alle "pijnpunten" verbeterd was tov de xr.
In Amerika was het "de" Baja 1000 motor.. 1000 mijl offroad zo snel mogelijk.
Origineel ook niet street-legal daar en meer een soort grote crossmotor.
Dus hij is echt gemaakt om door de woestijn te jagen met continu +100kmh, vandaar het stabiele stijve aluminium frame.
Hij kwam precies op de markt toen ook iedereen met de nieuwe generatie hoogtoerige viertakts begon, en had dus geen electrische start.
Waarschijnlijk vielen de verkoopgetallen wat tegen daardoor.
Hij kwam hier "corked" op de markt met kenteken en je moest hem dus "uncorken" om hem fatsoenlijk te laten lopen. In europa zat er een HRC uitlaat tip en papiertje waarop stond dat er een sproeier 175 ipv 125 in moet bij vanaf de Dealer. Soort Volkswagen idee...
Honda had hem moeten uitbrengen met e-start en een transmissiedemper in het achterwiel, dan was het een soort no-nonsense bulletproof 690 geweest.
Ik snap niet dat ze die gekke XR650L wel blijven maken (al vanaf 1985 ofzo) maar dan dit model stopzetten.
Zoals ik al zei, ik gebruik hem voor alles... behalve enduro evenementen, crossbaan en heel technisch werk, heb ik de husaberg voor.
Dat kan ook wel met de xr overigens, maar dan moet je al wel aardig kunnen rijden en je bent sneller gaar.
Ik moet er niet aan denken om lang op straat, of continu zandpaden te rijden met mijn husaberg 450... echt niet fijn. Met de XR is dat heerlijk.