Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Ideale Allroad  (gelezen 389241 keer)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1185 Gepost op: 21-12-2009, 09:12 »
Zit daar dan een aanhangertje achter (met kolen)??  ::)
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1186 Gepost op: 08-02-2010, 12:03 »


Post Merge: 08-02-2010, 12:11


Post Merge: 08-02-2010, 12:14


Post Merge: 08-02-2010, 12:16


Post Merge: 08-02-2010, 12:30


Post Merge: 08-02-2010, 12:32
wat nou zwaar?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2551

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1188 Gepost op: 25-02-2010, 12:01 »
http://thekneeslider.com/archives/2009/10/09/harley-davidson-sportster-off-road-conversions/

Ik zit af en toe wel eens te loeren naar zoiets :).

Mooie oude ironhead-blok kopen, heb je direct al kettingaandrijving. Helaas zijn zelfs die oude blokken nog duur :(

Offline member

  • Soms naast de weg, meestal er op...
  • *****
  • Berichten: 165
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1189 Gepost op: 14-03-2010, 14:17 »
wat nou zwaar?

Een BMW R 1200 GSA met volle tank?



Groeten, Tom.
We don't want to but the people of earth leave us nog choice
Motor: Track T800CDI "Geel Spoor" & R 1200 GS Adventure 2006 Wüstengelb (waarom nog eigenlijk ;-) )

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1190 Gepost op: 24-03-2010, 16:37 »
Een BMW R 1200 GSA met volle tank?



Groeten, Tom.

Geweldige mooie foto, zuid spanje?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 251
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1191 Gepost op: 24-03-2010, 17:05 »
Marokkoooooo  8)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1192 Gepost op: 08-04-2010, 12:32 »
Hallo allemaal,

Ook ik ben op zoek naar de ideale allroad.
Na op een Honda CB 250 en een Suzuki DRZ 400SM te hebben gereden, rij ik nu een fazer 600 ('99).
Nu studeer ik nog, dus heb ik voor de fazer gekozen die mooi binnen m'n budget paste.
Binnen een een goede 2 jaar mag er wat anders komen, jawel jawel, een allroad graag!

Wat ik zoek?
Eerst en vooral, een motor die bulletproof is.
Zoveel mogelijk onderhoudsvrij, een motor die zich al bewezen heeft.
Aangezien ik geen geld heb voor een motor én een auto, opteer ik natuurlijk voor die eerste.
Hij moet me dus heel het jaar door overal kunnen brengen.
Woon-werk, vrije tijd ritjes, reizen, boodschappen, ...
Vooral asfalt, en tijdens de reizen misschien 50% onverhard, maar dan wel nog grindwegen, aardewegen, single-tracks die droog liggen ...het echte baggerwerk in de modder zou eerder weinig aan bod komen.
Verder zijn wat pk's toch wel leuk, echt véél minder vermogen dan m'n fazer zou me pijn doen.
Genoeg vermogen om even lekker in een weekendje op en af naar zuid-frankrijk te blazen, genoeg kracht om probleemloos in te halen.
En verbuik ja, zo zuinig als mogelijk voor de eisen die ik eraan stel.

Nu, eerst keek ik naar de BMW GSA (ABS, cardan, comfort, bagage, laag zwaartepunt voor de bochtjes, offroad is mogelijk, een echte 'buffel'), die sprak me erg aan, en doet dat nog steeds, maar door z'n hoge prijs (zelfs tweedehands) valt die waarschijnlijk af.
Na enige research bleek de GS serie nu ook weer niet zo bulletproof te zijn.
Misschien de 1150 daargelaten.
Dan heb je KTM Adventure, maar die zou afvallen wegens te duur.
Ik heb erop proef gereden, maar die heeft me eerlijk gezegd niet echt verbaasd, al moet ik toegeven dat de korte proefrit en het niet offroad gaan hier waarschijnlijk veel mee te maken hebben.
Reageerde zeer zenuwachtig op het gas, constante toerentallen waren moeilijk aan te houden (was misschien wel gewoon een kwestie van wennen), vering stond echt hard afgesteld, valt allemaal wel wat aan te doen maar toch.
Dan heb je de Yamaha XT660Z Tenere.
Die leek tot voor kort perfect, veel positieve verhalen (zuinig, wendbaar, goed offroad, bagage, bulletproof tot zover, kost de helft van een BMW GS,...).
Maar ... het is een eencilinder, dus als het moet eens lekker jagen op de snelweg wordt iets minder evident.
Velen wisten mij te vertellen, dat ondanks alles, een eencilinder nog steeds niet geschikt is voor lange afstanden rechtdoor.
Zo ook m'n vroegere garagist (toen ik nog m'n DRZ had) die zei dat eencilinders nu eenmaal niet gemaakt zijn voor continu die toeren te maken, te weinig weerstand op weg).
Verder bezorgt het vermogen van de nieuwe tenere me toch wat zorgen, onder de 50 pk lijkt me toch iets te weinig voor wat ik er mee zou willen doen.
Dat laatste doet hem voor mij de das om.

De nieuwe supertenere, te duur  :-X !

De Suzuki Vstrom ... allemaal goede verhalen, toch spreekt deze me iets minder aan.
Redelijk roestgevoelig, aan de zware kant, en veel offroad moet je niet proberen.

De Honda Varadero  :-X ::)

De Honda Transalp, jah, weinig op in te brengen, heeft z'n kunnen bewezen.
Maar sorry, ik vind hem echt niet om aan te zien (het oog wil ook wat, ook al zit ik in de allroad sectie  :-X ).
Wederom toch wat te weinig vermogen.

Als ik gericht ging zoeken, kon ik natuurlijk de Africa Twin niet over het hoofd zien!
Die lijkt tot nu toe het best in de buurt te komen.
Op ADVrider zie je ze werkelijk overal komen, voor de zwaarste tochten worden ze gebruikt (lees Kirzichstan en aanverwanten).
Ook hier allemaal positieve verhalen.
Z'n oerdegelijke status, spreekt me erg aan!

Positief: tweecilinder, offroad staat hij z'n mannetje, snelweg komt zeker goed, verbruik is doenbaar (in tegenstelling tot bv. de KTM Adventure), bagagemogelijkheden, valbaren, bulletproof tot en met!
Negatief: geen ABS (absoluut geen ramp), misschien iets te weinig vermogen (maar dit valt volgens mij wel op te krikken?) maar vooral, wordt niet meer gemaakt  :'( .
Volgens Wikipedia zijn de laatste in 2003 van de band gerold.
De Twin is terecht geliefd, ik vind ze nu tweedehands al behoorlijk duur weggaan (3000-5000EUR voor een gemiddeld 10 jaar oude motor met dan nog eens veel km's).
Ik wil niet weten hoe moeilijk het wordt om een goede Twin te bemachtigen wanneer ik het geld bijeen heb gespaard.
Weet iemand hoe dit zal evolueren?
Ik vrees dat tegen dan, alle bestaande Twins echt teveel km's zullen hebben ...

Zie ik nog een allroad over het hoofd die mijn doel kan dienen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1193 Gepost op: 08-04-2010, 12:48 »
Koen,

Vergeet niet de minder gewaardeerde KLE500

Gebruik hem voor ALLE werk, velen hier op het forum kennen het duiveltje al wel ;)





Al meermaals gedacht om voor iets meer offroad te gaan, maar het doet al pijn als ik er aan denk :confused:

De KLE heeft ook maar 50pk maar toch kan ik er alles mee!
Héél goedkoop in onderhoud en geen zorgen.
Met een volle tank doe ik op de baan +-250km voor hij op reserve gaat, offroad natuurlijk een stuk minder (hoeveel?)



Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1194 Gepost op: 08-04-2010, 15:05 »
Hij is wat aan de prijs voor jouw budget denk ik. Maar ik denk een motorfiest die je beslist eens moet overwegen. Wat hij meer kost dan jouw aanschaf budget verdient zich misschien snel terug in uiterst laag onderhoud en uiterste lage brandstofkosten en echt BULLETPROOF.
 
                      http://www.dieselmotorfiets.nl/
 
Ben zeer benieuwd naar je reactie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 196
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1195 Gepost op: 08-04-2010, 16:14 »
Je vergeet even de andere alleskunner en 4 keer dakarwinner zijnde de xrv 650.
De beste en lichtste twin.
Alles kan ermee, woonwerkverkeer, offroadritten en vakantie, zeg het maar, en natuurlijk doorontwikkelde techniek
Heb er nog een in de aanbieding, kom gerust testrijden en je mening vormen.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 481
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1196 Gepost op: 08-04-2010, 16:26 »
De echte superspecialist in Nederland voor een AT, XRV of Transalp en die ook nog veel verstand heeft van verre reizen is Desert Motors in Vriezenveen. Als je op Marktplaats even zoekt naar Vriezenveen kom je zijn aanbod allemaal tegen. En bij hem weet je zeker dat het goede zijn.

Zie:  http://verkopers.marktplaats.nl/950684

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2118
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1197 Gepost op: 08-04-2010, 16:33 »
Hallo allemaal,

Ook ik ben op zoek naar de ideale allroad.
Maar ... het is een eencilinder, dus als het moet eens lekker jagen op de snelweg wordt iets minder evident.
Velen wisten mij te vertellen, dat ondanks alles, een eencilinder nog steeds niet geschikt is voor lange afstanden rechtdoor.
Zo ook m'n vroegere garagist (toen ik nog m'n DRZ had) die zei dat eencilinders nu eenmaal niet gemaakt zijn voor continu die toeren te maken, te weinig weerstand op weg).

... dat was ooit zo (denk ik) en ook mijn ervaring met een SRX600 met luchtgekoeld XT600 blok....

... maar tegenwoordig met de moderne watergekoelde  blokken geen probleem.... ook na eigen ervaring. Heb al meerdere malen enkele uren met tempo +150 over de snelweg gereden en geen problemen ondervonden tot nu toe (ook olieverbruik is met <1 liter per 10.000 km prima).

Citaat
Verder bezorgt het vermogen van de nieuwe tenere me toch wat zorgen, onder de 50 pk lijkt me toch iets te weinig voor wat ik er mee zou willen doen.
Dat laatste doet hem voor mij de das om.

... ik kom van een 120PK sportmotor en mis het nauwelijks. Extra vermogen mis ik alleen bij vlot inhalen (je moet een halve seconde eerder beginnen) of wanneer je met passagier en bagage gaat rijden (ik rijd altijd solo). 50PK is op binnenwegen en op onverhard ruim voldoende. Je zit vlot (maar niet bloedsnel) op de +120km/u. Daarna stoomt ie gestaag door naar een GPS-gemeten top van 170km/u. Voor de dagelijkse praktijk is dat genoeg. Voor die snelle rit over de autobahn naar het zuiden misschien niet.

Puur vermogen zegt lang niet alles: koppel, maar vooral de (eind)overbrenging bepalen hoeveel je uiteindelijk aan het achterwiel hebt. Een motor met bv 80PK heeft meestal een eindoverbrenging die 'm een top van bv 210km/u geeft. Een motor van 50PK heeft meestal een top van 170km/u of daaromtrent. Dat betekend dat je in de praktijk niet zo veel aan acceleratie en snelheidssensatie inboet als de cijfers doen geloven.

Dus of 50PK genoeg is, hangt af van wat je wilt gaan doen. Als een motor op de snelweg beter presteert, levert ie meestal in op het onverharde. Van de op dit moment leverbare modellen is een BMW F800GS wellicht de motor die het dichtste bij de oude Africa Twin en Super Tenere staat, maar die zal, gezien je budget, niet in beeld komen.

Verder is natuurlijk iedere motor geschikt te maken voor het doel waar jij hem voor gebruiken wilt. Een Transalp (ook de nieuwe) kun je meer off-road gericht maken. Een Tenere kun je op een betrouwbare manier oppeppen tot 60PK. Etc.

...heerlijk die keuzes: maar maak vooral een paar proefritten. Dat zegt vaak meer.

... trouwens: ik rijd zelf op een XT660Z Tenere over ieder mogelijke weg: snelweg, B-weg, verhard, onverhard. Eigenlijk op de manier die jij je voorstelt. Dik 30.000 km nu en idd bulletproof en crashbestendig!

Dat laatste, crashbestendig, is wel een heeeeel groot voordeel wanneer je van plan bent serieus te aan 'adenture riding' te gaan doen. Je zult je motor zeker een aantal keren op moeten pakken en dan is jammer/pijnlijk/duur om de kuipdelen op te moeten rapen of met duck-tape op hun plek te moeten houden...

M'n Tenere heeft intussen alle kanten boven gehad, heb 'm heeeeel vaak op moeten pakken vanaf zand, gravel en rotsen, maar er is nog geen kuipdeel gebarsten of vervangen (1x een koppelingshendel, 1x een rempedaal)

HJ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1198 Gepost op: 08-04-2010, 21:55 »
Vaak wordt er om (begrijpelijke) budgettaire redenen voor een goedkopere motor gekozen om die vervolgens helemaal om te bouwen naar de persoonlijke wensen. Heb ik ook gedaan: mijn AT heb ik helemaal offroad waardig gemaakt. Nou is dat op zich best leuk om te doen, maar uiteindelijk ben je meer geld kwijt en krijg je het toch niet zo goed als je wilt. Dus toen mijn AT "af" was de deur uitgedaan en een KTM Adventure gekocht en die is af fabriek gewoon super. En uiteindelijk goedkoper dan mijn verbouwde AT denk ik. Een ouder model (2003, 2004) wordt al langzaam betaalbaarder. Enige echte nadeel aan die motor is idd het nogal hoge brandstofverbruik (maar dat kan ook aan mij liggen hoor! ;-)

groeten,

Jos

Offline member

  • starter
  • Berichten: 2
Re: De Ideale Allroad
« Reactie #1199 Gepost op: 08-04-2010, 23:13 »
Ok bedankt iedereen, erg bruikbare info uit eerste hand!
Die KLE 500 was ik nog niet echt bekend mee, heb de test van motorfreaks gelezen en die is best positief.
Enkel jammer van de beperkte actieradius en de slechte voorrem.
De actieradius bij bovenstaande test was 165km, maar als ik hier lees 250km tot reserve, valt dit best nog mee (met die eerste uitslag zou ik niet echt kunnen leven).

Die diesel, wie weet ja, als binnen 2 jaar blijkt dat die kan wat pakweg een africa twin kan, dan misschien.
Al is m'n budget inderdaad niet zo spectaculair, en daarbij komt nog dat ik in België woon  8) .
De xrv 650 was ik ook niet gekend mee, misschien is die wel wat ja, proefrijden zal dus wel moeilijk gaan.

Desert Motors daar had ik al van gehoord ja, maar met dat ik niet in Nederland woon ...al weet je nooit dat ik daar eens ten rade ga wanneer het zover is!
En SingleMinded, leuk verhaal van de Tenere, die is zeker nog niet helemaal afgeschreven.
De garagist die die uitspraak deed is specialist in oude Guzzi's, Bmw's, ... misschien is hij niet echt op de hoogte van de evolutie van de ééncilinder.

En als laatste, de verhalen die ik over de KTM hoor zijn best positief, enkel de aankoopprijs en het toch wel hoge verbruik spelen voor mij wel een belangrijke rol.

Proefrijden dus!
Jullie meningen waren alvast nuttig (al is de twijfel nu natuurlijk nog iets groter  ::) ).
Dank je!!