Hallo allemaal,
Ook ik ben op zoek naar de ideale allroad.
Na op een Honda CB 250 en een Suzuki DRZ 400SM te hebben gereden, rij ik nu een fazer 600 ('99).
Nu studeer ik nog, dus heb ik voor de fazer gekozen die mooi binnen m'n budget paste.
Binnen een een goede 2 jaar mag er wat anders komen, jawel jawel, een allroad graag!
Wat ik zoek?
Eerst en vooral, een motor die
bulletproof is.
Zoveel mogelijk onderhoudsvrij, een motor die zich al bewezen heeft.
Aangezien ik geen geld heb voor een motor én een auto, opteer ik natuurlijk voor die eerste.
Hij moet me dus heel het jaar door overal kunnen brengen.
Woon-werk, vrije tijd ritjes, reizen, boodschappen, ...
Vooral asfalt, en tijdens de reizen misschien 50% onverhard, maar dan wel nog grindwegen, aardewegen, single-tracks die droog liggen ...het echte baggerwerk in de modder zou eerder weinig aan bod komen.
Verder zijn wat pk's toch wel leuk, echt véél minder vermogen dan m'n fazer zou me pijn doen.
Genoeg vermogen om even lekker in een weekendje op en af naar zuid-frankrijk te blazen, genoeg kracht om probleemloos in te halen.
En verbuik ja, zo zuinig als mogelijk voor de eisen die ik eraan stel.
Nu, eerst keek ik naar de BMW GSA (ABS, cardan, comfort, bagage, laag zwaartepunt voor de bochtjes, offroad is mogelijk, een echte 'buffel'), die sprak me erg aan, en doet dat nog steeds, maar door z'n hoge prijs (zelfs tweedehands) valt die waarschijnlijk af.
Na enige research bleek de GS serie nu ook weer niet zo bulletproof te zijn.
Misschien de 1150 daargelaten.
Dan heb je KTM Adventure, maar die zou afvallen wegens te duur.
Ik heb erop proef gereden, maar die heeft me eerlijk gezegd niet echt verbaasd, al moet ik toegeven dat de korte proefrit en het niet offroad gaan hier waarschijnlijk veel mee te maken hebben.
Reageerde zeer zenuwachtig op het gas, constante toerentallen waren moeilijk aan te houden (was misschien wel gewoon een kwestie van wennen), vering stond echt hard afgesteld, valt allemaal wel wat aan te doen maar toch.
Dan heb je de Yamaha XT660Z Tenere.
Die leek tot voor kort perfect, veel positieve verhalen (zuinig, wendbaar, goed offroad, bagage, bulletproof tot zover, kost de helft van een BMW GS,...).
Maar ... het is een eencilinder, dus als het moet eens lekker jagen op de snelweg wordt iets minder evident.
Velen wisten mij te vertellen, dat ondanks alles, een eencilinder nog steeds niet geschikt is voor lange afstanden rechtdoor.
Zo ook m'n vroegere garagist (toen ik nog m'n DRZ had) die zei dat eencilinders nu eenmaal niet gemaakt zijn voor continu die toeren te maken, te weinig weerstand op weg).
Verder bezorgt het vermogen van de nieuwe tenere me toch wat zorgen, onder de 50 pk lijkt me toch iets te weinig voor wat ik er mee zou willen doen.
Dat laatste doet hem voor mij de das om.
De nieuwe supertenere, te duur
!
De Suzuki Vstrom ... allemaal goede verhalen, toch spreekt deze me iets minder aan.
Redelijk roestgevoelig, aan de zware kant, en veel offroad moet je niet proberen.
De Honda Varadero
De Honda Transalp, jah, weinig op in te brengen, heeft z'n kunnen bewezen.
Maar sorry, ik vind hem echt niet om aan te zien (het oog wil ook wat, ook al zit ik in de allroad sectie
).
Wederom toch wat te weinig vermogen.
Als ik gericht ging zoeken, kon ik natuurlijk de Africa Twin niet over het hoofd zien!
Die lijkt tot nu toe het best in de buurt te komen.
Op ADVrider zie je ze werkelijk overal komen, voor de zwaarste tochten worden ze gebruikt (lees Kirzichstan en aanverwanten).
Ook hier allemaal positieve verhalen.
Z'n oerdegelijke status, spreekt me erg aan!
Positief: tweecilinder, offroad staat hij z'n mannetje, snelweg komt zeker goed, verbruik is doenbaar (in tegenstelling tot bv. de KTM Adventure), bagagemogelijkheden, valbaren, bulletproof tot en met!
Negatief: geen ABS (absoluut geen ramp), misschien iets te weinig vermogen (maar dit valt volgens mij wel op te krikken?) maar vooral, wordt niet meer gemaakt :'( .
Volgens Wikipedia zijn de laatste in 2003 van de band gerold.
De Twin is terecht geliefd, ik vind ze nu tweedehands al behoorlijk duur weggaan (3000-5000EUR voor een gemiddeld 10 jaar oude motor met dan nog eens veel km's).
Ik wil niet weten hoe moeilijk het wordt om een goede Twin te bemachtigen wanneer ik het geld bijeen heb gespaard.
Weet iemand hoe dit zal evolueren?
Ik vrees dat tegen dan, alle bestaande Twins echt teveel km's zullen hebben ...
Zie ik nog een allroad over het hoofd die mijn doel kan dienen?