Garantie tegen blessures/breuken heb je nooit. Die finse jongen Hannu, had dus beide botten in het onderbeen gebroken ondanks zijn crosslaars.....Tja, geen vrolijk gezicht toen de broeders zijn crosslaars uit moesten krijgen terwijl het onderbeen niet vast zit aan de rest............... Maar dat was ook wel weer een uitzonderlijk geval, zijn kuiten waren bijv zo dun zodat zijn onderbeen gewoon een zee van ruimte had in de laars.
Het verhaal van Dabit kon ik mij ook wel in vinden, daarom staan mijn bergschoenen ook meer in de kast dan aan mijn voeten. Maar juist omdat je tegenwoordig steeds meer stevige, waterdichte,
hoge bergschoenen kan krijgen, was ik opnieuw nieuwschierig. De Meindl's van Geert bijvoorbeeld komen toch echt ver boven de enkel uit en bieden ook juist extra stevigheid voor dat makkelijk breekbare deel net boven de enkel.
Alleen crosslaarzen op vakantie en weekendjes weg(mits je echt voor het offroadgebeuren op vakantie gaat natuurlijk) vind ik echt no go.......
Mijn Aline's zijn helemaal ingelopen en zitten prima, beter ga ik het niet krijgen. Maar het blijven lompe zware dingen en als ik bedoel wandelen, dan bedoel ik ook langer dan een half uur stevig kunnen wandelen. Comfort is ook wel een ruim begrip, ik ken ook genoeg mensen die de hele dag in hun motorbroek en motorlaarzen kunnen blijven lopen en als het dan 's avonds koud wordt gaat ook nog eens het motorjack aan....... Ik neem altijd normale kleren en schoeisel mee, omdat ik dat toch wel errug prettig vind.
Daarnaast zijn crosslaarzen per definitie niet waterdicht en dat vind ik op vakantie toch wel errug belangrijk. Of neem bijvoorbeeld winterweekenden, als je dan met crosslaarzen hele dagen in de sneeuw staat/loopt, staat het ijs ook in je laarzen en krijg je je voeten met alle beste wil niet meer warm.
De veters is trouwens wel een goeie, daar heb ik zelfs wel een keer ervaring mee gehad toen ik nog op die lage bergschoenen reed
Maar dat geld ook voor met je broekspijp op je stepje blijven hangen
Ik weet nog dat ik toen heb aangeleerd om altijd de veters goed op te bergen IN je schoen, maar of dat altijd daar blijft??
Opnieuw wat betreft de hoogte en stevigheid..... De gemiddelde motorrijder rijdt op laarsjes die altijd de helft zo hoog zijn als een crosslaars en maar minimale stevigheid bieden..... Misschien is er dit weekend tijd om nog even langs een goede motorzaak te gaan, misschien dat zij dat kunnen toelichten.