Beta rijdt prima. Toen ik er in 2007 een keertje op reed in Hoope Park / Duitsland was ik er nog niet kapot van (t.o.v. een RMZ450) maar na een Husaberg 390 was ik ineens verkocht! Sporen als een dolle en 'gedachten kunnen lezen'. Jij kijkt naar een radius en hij volgt die, zonder ook maar wat voor soort 'professionele' input!
Mijn Beta-dealer is verhuisd van Swalmen naar Weert (B&B Motors) en dat bevalt me super goed. Enorme berg kennis en werkelijk álle delen, ook van mijn model 2013 op voorraad. Zeg maar net alsof je bij Eddy aan het sleutelen bent (jammer dat hij met het oranje merk gaat stoppen!) met je KTM.
De Beta 500 RS is jarenlang als allroad verkocht in de USA, mét contactsleutel, taartschep etc. Ready to race op vol vermogen, maar met Marzocchi vering. Weet niet wat ze er nu in leveren. De versnellngsbak heeft 1L olie en het blok 0.8L. Samen een ideale combinatie om langere tochten mee te ondernemen. Op de snelweg haal ik wel eens met 130 op een 13/51 verhouding een vrachtwaggeltje in, hij geeft geen kick. Wel een lekkere knal in de uitlaat als je het gas dicht gooit.
Samenvattend is dit wel een motortje waar ik donker Afrika mee zou durven inrijden en dat durfde ik van mijn Husabergje met EFI niet te zeggen. Ik had een fotokopie van de foutmeldingen onder mijn zadel geplakt en altijd een multi-meter in mijn drinkzak om weerstanden op al die palletjes van de CDI uit te kunnen lezen.
Tot nu toe de enige twee euvels: keerring tussen blok en bak begon te lekken. €5 plus 3 kwartier werk onder coulance. Keerring uitgaande as begon te lekken. Vervangen. Ook drie kwartier werk, inclusief het stellen van mijn ketting.
Hier een overzicht van de huidige Nederlandse dealers:
https://www.betamotor.com/en/dealers/?wpv_view_count=10004&wpv-wpcf-codice_nazione=NL&wpv-wpcf-citta=&wpv-wpcf-ragione_sociale=