Enduro's waren vroeger regelmatigheidsritten, zoals je ook in de (auto) rallysport wel ziet.
In de praktijk werkt de 'penalty' op te vroeg zijn in enduro's anders dan het lijkt: Je hebt eigenlijk altijd tijd over, tenzij de omstandigheden veel slechter zijn dan bij het uitzetten van de route.
Omdat de klok aan het eind van de servicestraat staat, neem je gewoon de tijd die je over hebt in de service-straat: Tanken, OH'en met andere rijders, eten, drinken en eventueel sleutelen. En dan zorg je dat je samen met de andere rijders uit 'jouw minuut' weer op tijd bij de klok bent.
De daadwerkelijke competitie bij enduro gaat dus eigenlijk altijd om de tijden uit de proeven. Tenzij rijders penalties hebben opgelopen door pech of onoplettendheid.
Post Merge: 05-03-2021, 15:17
Oke dan geld het alkeen voor de verbindingsstukken.
De specials mag je raggen wat je wil.
Heb er ook wel eens naar gekeken maar er zijn veel regeltjes bij enduro.
En dat werkt niet bij propje.
In de praktijk vallen die regeltjes best mee. Ik kan maar 3 nadelen bedenken:
- Vroeg aanwezig zijn, keuren enz. - en ik houd niet van vroeg opstaan.
- Pauzes worden bepaald door je tijden
- Rijders om je heen rijden (ook) voor competitie. Dus je wilt ze niet in de weg rijden.
En misschien voor beginners: Je moet een minimum-tempo hebben, en 4-5 uur kunnen vasthouden met beperkte pauzes. Als je bij offroadritten veel meer wordt ingehaald dan jij anderen inhaalt, of om de 10 minuten een pauze nodig hebt, is enduro nog niet voor jou.
Als je daar overheen bent, heb je juist een relaxte rit. Rijders hebben meer respect voor elkaar; bij offroadritten heb je wel eens mannetjes die zich moeten bewijzen in de eerste de beste bocht, bij enduro komt de uitslag aan het eind. En de drukte is sowieso veel minder. De route is vaak uitdagender. En je kunt nog steeds de hele route raggen, als je daar zin in hebt!