Jos_vd_cross, Komkommer, XToon, etc ;-) jullie weten over wie ik het heb!
Over 2 weekjes is het dan zo ver.. Na alle Covid ellende, Afghanistan ellende en Special operation er bovenop ga ik proberen toch de 1vj de laatste 8000km naar huis te rijden. Nu heeft het beestje de ritjes ervoor al wel wat geleden.. Ik ga niet alles wat er mis is op kunnen lossen daar waar ik hem heb achtergelaten dus wil een beetje in 'limp mode' thuis geraken.
De belangrijkste dingen waar ik wat mee moet gaan doen: plakken van de kickstarter, E-start en slechter lopen. Hier hoop ik dat de experts wat advies in kunnen geven!
De kickstarter, vaker dan me lief is na een trap, blijft deze door ratelen alsof ik hem nog in halverwege heb staan als de motor loopt, idee?
De E-Start vrijloop is versleten, de startmotor draait de kruk niet meer rond, maar erger, soms pakt deze de andere kant op en draait de startmotor mee op een kick. Kan ik de overbrenging wegnemen in het klepje aan de vliegwiel kant om de vrijloop/starter volledig te ontkoppelen? dan rijd ik terug op uitsluitend de kick.
slechter lopen: ik denk dat ik in Tadjikistan teveel slechte benzine heb gevangen en hoop het op te lossen met een busje carburateur reiniger. maar het kan ook iets anders zijn. Kleppen? wat is zo'n motor zijn kleppen gedrag, speling word kleiner of wordt groter? het loopt tegen de km stand of is er misschien al wel over heen om kleppen te stellen. Hier heb ik eigenlijk geen zin in om in een woestijn hutje in Oezbekistan te gaan doen.. Als ik het kan uitstellen tot turkije of thuis ofzo, beter!
Wat zijn de algemene issues waardoor zo'n oude XT slechter gaat lopen en vooral: slecht starten?
Verder ga ik genoeg lol hebben op dag 1, accu, wiellagers, 4cm gat in achterband met tywraps gerepareerd laatste keer, remtrommel, gebroken spaken vervangen, olie, luchtfilter, boutjes hier er daar. OOOOOOOH JoY!