Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: afstellen xr600?  (gelezen 8892 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
afstellen xr600?
« Gepost op: 12-12-2006, 13:23 »
Hallo iedereen,

Ik heb sinds zaterdag een xr600, die reed tijdens het testritje wel goed, alleen ietwat stoterig. Maar op  de terugweg toen ik van de snelweg afkwam en stoplichten tegenkwam bleek dus dat het gas bleef hangen. Tis niet de gaskabel ofzo maar echt de motor die blijft lopen. Ook remt ie niet altijd op de motor af maar blijft ie nalopen zegmaar. Ook kwam ik na 100km stil te staan want hij moest op reserve. Hij rijdt dus 1:12. Thuis de choke gecontroleerd omdat de motor niet lijkt te reageren op de choke maar die klep bij de luchtinlaat beweegt gewoon dus het lijkt me iets anders. Hij start vrij moeilijk. Hij slaat wel aan maar slaat als hij koud is na een paar seconden abrupt weer af. Ik heb de mengsel schroef geprobeerd op de standaard instelling te zetten maar dan slaat ie ook steeds af. Loopt ie eenmaal en geef je gas houdt ie in of hij bouwt wel gewoon toeren op maar slaat daarna gelijk af als je het gas los laat.

Heeft iemand een idee waar ik dit probleem in moet zoeken? Er zit een andere uitlaat + bocht onder en de vorige eigenaar schijnt hier en daar extra openingen in het luchtfilterhuis gemaakt te hebben. Misschien andere sproeier(s) ofzo? En hoe weet ik of dat er in moet? Heb niet echt ervaring met carburateurs namelijk.

Groeten,

Bart
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: afstellen xr600?
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2006, 13:40 »
Ik vermoed dat de carbarateur eens goed nagekenen mag worden.

Geen vuil?
Membraantje heel?
Vlotter ok?
Sproeiers in orde?
Gasschuif nog netjes?
Geen valse lucht hier of daar op een aansluiting?

my €0,02...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4268
Re: afstellen xr600?
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2006, 13:47 »
pak het in iedergeval aan, doe eerst eens een grote beurt, kijk alles na wat er op zit en stel hem dan goed af.
Rij er niet (te lang) mee door.

Owja, en post eens wat piccies van het ding!
Misschien ken ik hem wel al.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: afstellen xr600?
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2006, 14:02 »
Hallo iedereen,

Ik heb sinds zaterdag een xr600

Gefeliciteerd!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: afstellen xr600?
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2006, 14:28 »
Gefeliciteerd!

Bedankt!

Maar hij moet eerst effe goedkomen. Ik ga em vandaag of morgen uit elkaar halen en helemaal nalopen. Het grootste probleem waar ik mee zit is die afstelling. Die andere bocht en demper met die extra openingen in het luchtfilterhuis zouden geen reden voor andere sproeiers moeten zijn? Want als dat wel zo is en de vorige eigenaar heeft die niet (laten) vervangen zou dat misschien het probleem kunnen zijn. Hoe kom ik erachter of er grotere of kleinere sproeiers nodig zijn?

Groeten,
Bart
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: afstellen xr600?
« Reactie #5 Gepost op: 12-12-2006, 15:41 »
Hmmm, ik wil je enthousiasme niet afremmen, maar juist het boren van extra gaten in je luchtfilterhuis of (in mindere mate) het gebruik van een andere uitlaat zijn juist een reden om WEL andere sproeiers te plaatsen. De vraag is of de vorige eigenaar dat wel gedaan heeft. Niks om meteen over in paniek te raken gelukkig, maar als ik jouw verhaal zo hoor moet je XR gewoon een keertje afgesteld worden door iemand die daar verstand van heeft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: afstellen xr600?
« Reactie #6 Gepost op: 12-12-2006, 18:48 »
Begin eens met kijken wat er in zit aan sproeiers, en wat er in hoort aan sproeiers (zie handboek... ).
Wat voor carb zit er op??? etcetc

Een fatsoenlijk afgestelde XR kan makkelijker beter dan 1:20 lopen op de weg, bij vlot rijden, en rond de 1:15 in het terrein. Een verkeerd afgestele doet ook rustig 1:8.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: afstellen xr600?
« Reactie #7 Gepost op: 12-12-2006, 18:57 »
Van waar ben je?

Anders, ff bezoekje aan Zot brengen  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: afstellen xr600?
« Reactie #8 Gepost op: 12-12-2006, 19:02 »
Van waar ben je?

Anders, ff bezoekje aan Zot brengen  ;)
:stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: afstellen xr600?
« Reactie #9 Gepost op: 12-12-2006, 21:29 »
Owja, en post eens wat piccies van het ding!
Misschien ken ik hem wel al.

hier een paar piccies van het ding!  :P



XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: afstellen xr600?
« Reactie #10 Gepost op: 12-12-2006, 21:40 »
Mooi ding!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: afstellen xr600?
« Reactie #11 Gepost op: 12-12-2006, 21:41 »
Mooi ding!

tsja, hij doet het alleen niet. niet goed tenminste.. :-\
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: afstellen xr600?
« Reactie #12 Gepost op: 12-12-2006, 21:50 »
tsja, hij doet het alleen niet. niet goed tenminste.. :-\

Even wachten tot er een XR600 guru zich meldt...
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: afstellen xr600?
« Reactie #13 Gepost op: 12-12-2006, 22:13 »
heb in ieder geval uitgevonden dat het de standaard carburateur is. een keihin pd8af, klopt dat? verder heb ik de vlotterkamer opengehaald en heb ik gevonden dat er andere sproeiers inzitten, 65 ipv 62 (slowjet, volgens het boek) en 160 ipv 152 (hoofdsproeier). maar om de hoofdsproeier die op een naaldhouder zit hoort een plastic trechtertje (baffle noemen ze dat) te zitten volgens het boek, maar die zit er helemaal niet in! zou dat de problemen kunnen veroorzaken of maakt dat niet veel uit? hij zit er wel niet voor niets in, maar toch..
XTZ660 Ténéré!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 319
Re: afstellen xr600?
« Reactie #14 Gepost op: 12-12-2006, 22:29 »
btw, hoe meet ik de vlotterhoogte? neem ik het laagste punt vd vlotters, het hoogste punt of het midden?
XTZ660 Ténéré!