Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: BMW 450 Enduro  (gelezen 15362 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #75 Gepost op: 05-08-2010, 14:30 »
Snap het nut van een slipperclutch niet op een off the road. Voor een SM is het wat anders.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1664
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #76 Gepost op: 05-08-2010, 14:41 »
Snap het nut van een slipperclutch niet op een off the road. Voor een SM is het wat anders.

Momenteel zit er op de G450x (en misschien ook de husky te449?) een 'torque-limiter' die de schokken opvangt die landingen of brute stops teweegbrengen. De eerste torque limiter op de G450x ging nogal vaak stuk en daar is sinds een jaar ofzo een update voor verschenen die nu ook op mijn motor zit. De torque limiter is echt nodig omdat de koppeling bij dit motordesign recht op de krukas zit, wat betekent dat de krukas zonder 'schokopvang' best wat te verduren krijgt.
De KTM's die ik heb bereden zijn allen voorzien van een 'cush hub'; een soort van rubber ophanging waar het achtertandwiel inzit die de eerste schokken opvangt.

De nieuwste mapping op de G450x zorgt ook voor minder motorrem om minder stress te zetten op dezelfde torque limiter, die te vaak stuk ging (of off centre). Een slipperkoppeling zou dus mee kunnen helpen om deze stress te vermijden en dus om uiteindelijk dure reparaties te vermijden...zo gek vind ik dat idee dus niet.

Als ik me niet vergis, heeft jou 690 enduro toch ook een slipperkoppeling? Hoe rijdt dit dan offroad?
Treebird Boomverzorging
www.bomen-snoeien.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #77 Gepost op: 05-08-2010, 14:59 »
De KTM's die ik heb bereden zijn allen voorzien van een 'cush hub'; een soort van rubber ophanging waar het achtertandwiel inzit die de eerste schokken opvangt.

Dat zit iig niet standaard op de EXC's de concurrent voor de G450X. aftermarket op KTM kan het maar dan is het voor rallyegebruik bedoeld om je versnellingsbak te sparen op lange (asfalt) etappe's

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #78 Gepost op: 05-08-2010, 18:12 »
Ik vind het wel een mooie en leuke motor om te zien.
Wat ik echter niet snap is dat de brandstoftank onder het zadel is aangebracht i.v.m.massacentralisatie. Als je wel eens met zadeltassen hebt gereden weet je dat dit helemaal niet gunstig is.
Een tank bij het balhoofd en dan over de neutrale lijn naar achteren is veel gunstiger......
Maar goed, eerst maasr eens rijden op dat ding.
Het gaat natuurlijk om het totaal concept.

Je hebt een beetje gelijk , een van de aanpassingen die op de BMW G450 X rally van Frans Verhoeven zijn gedaan is het verlengen van de achterbrug met 3,5 cm wat de stabiliteit en dus tevens het zwaartepunt bij rally gebruik verbeterd , ik heb er wel een foto van maar zou niet weten hoe ik die hier moet plaatsen.
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #79 Gepost op: 05-08-2010, 20:46 »

....bla, bl, bla,....., ik heb er wel een foto van maar zou niet weten hoe ik die hier moet plaatsen.
 

Hé Jac, het is echt niet moeilijk. Zelfs ik kan het!
En ik geloof zelfs dat Waldbrowser het ook kan ;-)
 
Je doet eerst gewoon alsof je een reactie plaatst.
Dan scrol je naar beneden en zie je een ruimte met Foto uploaden. Met daaronder de knoppn [Bladeren] en[Uploaden].
Daar klik je eerst op [Bladeren] en ga je op zoek naar dat strakke plaatje dat je ons wil laten zien.
Dan klik je [Upload] en verschijnt er een heel path in het venster.
Dat path selecteer je en kopieer je daarna in je bericht m.b.v. cut & paste.
 
Volgens mij moet je er nu wel uit komen.
Ondertussen zit ik vol spanning te wachten op die 3.5cm langere vork van Frans :-) 
 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4387
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #80 Gepost op: 06-08-2010, 07:37 »
Als ik me niet vergis, heeft jou 690 enduro toch ook een slipperkoppeling? Hoe rijdt dit dan offroad?

Kweenie, daar merk je niks van dus vandaar mijn opmerking over het nut. Je remt nu off road eenmaal niet zo hard af als op de straat en als je afremt dan wil je juist wel je wiel bijna blokkeren om de bocht in te remmen. Het nu van een cush hub is me wel duidelijk bij straatgebruik, alle LC4's hebben dat maar de EXC idd niet.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #81 Gepost op: 06-08-2010, 09:10 »

Hé Jac, het is echt niet moeilijk. Zelfs ik kan het!
En ik geloof zelfs dat Waldbrowser het ook kan ;-)
 
Je doet eerst gewoon alsof je een reactie plaatst.
Dan scrol je naar beneden en zie je een ruimte met Foto uploaden. Met daaronder de knoppn [Bladeren] en[Uploaden].
Daar klik je eerst op [Bladeren] en ga je op zoek naar dat strakke plaatje dat je ons wil laten zien.
Dan klik je [Upload] en verschijnt er een heel path in het venster.
Dat path selecteer je en kopieer je daarna in je bericht m.b.v. cut & paste.
 
Volgens mij moet je er nu wel uit komen.
Ondertussen zit ik vol spanning te wachten op die 3.5cm langere vork van Frans :-) 
 
nou dan moet het mij ook lukken
Fred bedankt voor de uitleg
hij zegt dat de foto te groot is hoe kan ik die kleiner maken dan
gr

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #82 Gepost op: 06-08-2010, 11:04 »

 

 

 
 
Gelukt , eigenlijk heel envoudig te doen als je weet hoe het moet.
Je kunt op de foto goed het verschil zien in afstand van achterband tot binnenkant achterbrug.
 
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #83 Gepost op: 06-08-2010, 11:09 »
gaaf, een echte hillclimb BMW

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #84 Gepost op: 06-08-2010, 11:14 »
langere wielbasis word die natuurlijk ook een stuk rustiger van op hoge snelheid, denk dat dat ook wel meespeelt. De 690 machine hebben ook een vrij grote wielbasis.


Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #85 Gepost op: 06-08-2010, 11:19 »
Maar hoe is hij dan langer gemaakt?

Edit: Oh, van twee achterbruggen 1 gemaakt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #86 Gepost op: 06-08-2010, 12:10 »
Maar hoe is hij dan langer gemaakt?

Edit: Oh, van twee achterbruggen 1 gemaakt?

Inderdaad  ;)
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #87 Gepost op: 06-08-2010, 12:18 »
gaaf, een echte hillclimb BMW

Neeeh, da's deze F800GS, ook nog 2-wiel aangedreven....
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #88 Gepost op: 06-08-2010, 17:54 »
Wat ik nou nie snap hè.....
waarom zouden ze de tank nu niet onder het zadel bouwen?
da's toch veel beter voor de massacentralisatie
......toch?
 
 :stupid:
 
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: BMW 450 Enduro
« Reactie #89 Gepost op: 07-08-2010, 11:51 »
De tank zit toch onder het zadel !!!
Yamaha WR250F 2015