Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: koelbox in je koffer?  (gelezen 7434 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
koelbox in je koffer?
« Gepost op: 21-06-2007, 15:06 »
heeft er wel eens iemand een koelelement in een aluminium koffer gebouwd? Een soort rijdende koelkast zeg maar..... Ben benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft. En nee, het gaat er niet om het bier koud te houden maar medicijnen.

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2007, 15:37 »
Nope, ik niet maar je zou eens kunnen gaan kijken bij watersportzaken. Veel boten hebben een soort 12V koelboxje aanboord. Dus daar zou je in ieder geval de nodige componenten kunnen vinden.

Maar eh... sinds wanneer is bier geen medicijn :confused:
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2007, 16:10 »
Kijk eens bij www.waeco.nl (producten)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2007, 16:12 »
Er zijn natuurlijk kant en klare koelboxjes te koop, maar volgens mij moet je altijd ergens warmte afvoeren. Dus dat betekend gaten in de koffer. Zit eraan te denken een koelelement in de onderste helft van de koelbox in te bouwen en die te isoleren. Dan moeten er alleen koelgaten in de wand geboord worden.

De aspirientjes tegen de hoofdpijn van het bier moeten koel blijven..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2007, 16:24 »
Kijk eens bij www.waeco.nl (producten)

Goede tip XToon, deze meneer heeft al een mailtje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2007, 16:57 »
Ik had ook al eens gedacht om (de inhoud van) zo'n deksel van een 12V koelbox te gebruiken om een kofferdeksel mee aan te passen.
Dan wel voor koud bier bij aankomst op de camping natuurlijk.

Maar meer als leuk idee heb ik er ook niet mee gedaan.
Je hoeft in ieder geval geen gaten in je koffer te maken maar in je deksel. Die kun je los eentje bijkopen bij bv. zega koffers volgens mij.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2007, 17:05 »
Citaat
Dan wel voor koud bier bij aankomst op de camping natuurlijk

De campings waar ik met de motor kom tappen ze dat gewoon voor je. Halve liter, liter, nog een, en nog een.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #7 Gepost op: 21-06-2007, 18:48 »
Ik had ook al eens gedacht om (de inhoud van) zo'n deksel van een 12V koelbox te gebruiken om een kofferdeksel mee aan te passen.
Dan wel voor koud bier bij aankomst op de camping natuurlijk.

Maar meer als leuk idee heb ik er ook niet mee gedaan.
Je hoeft in ieder geval geen gaten in je koffer te maken maar in je deksel. Die kun je los eentje bijkopen bij bv. zega koffers volgens mij.

Goed idee, apart dekseltje erbij en de box is omgetoverd tot koelbox.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #8 Gepost op: 21-06-2007, 20:41 »
Als het koelbox systeem geen lucht aanzuigt blaast voor koeling maar een ijzer blokje als koeling kan jij de behuizing van je box gebruiken als koeling en dus het standaard koelblokje van het koelsysteem eraf halen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #9 Gepost op: 21-06-2007, 21:44 »
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #10 Gepost op: 21-06-2007, 23:00 »
ik heb deze: http://www.waeco.com/tmp/wae_tc-07ug-12+230_p001.jpg

http://www.waeco.com/nl/251_472.php?PHPSESSID=7a9685d97b843b3c9a8b799778d48880

als je hem wilt lenen ben je welkom ...... hij past in een koffer

Hee Martijn, dat is een mooi koelboxje. Heb je er al veel ervaring mee? Doet ie het bv ook goed bij 40 graden? Het gaat er met name om dat de temperatuur in de koelbox liefst onder de 15 graden blijft. Heb je hem dan in bedrijf als de koffer dicht is? In de beschrijving staat dat er warme lucht afgevoerd wordt, dus moet er wel een opening in de kofferwand zitten denk ik.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #11 Gepost op: 22-06-2007, 09:02 »
De bush-oplossing = je spullen vervoeren in een natte sok (wel ff een plastic zakje om je spullen als ze niet nat mogen worden) en die buiten je koffers aan je brommert binden. Door de rijwind blijft dat wat erin zit lekker koel. Af en toe de sok weer nat maken, en gaan...

Werkt ook goed als niet rijdt en er is ietjes wind: sok met touwtje in een boom hangen... Uitvoerig getest met bier  :D   
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Groeten,
D@@n

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #13 Gepost op: 22-06-2007, 09:37 »
De bush-oplossing = je spullen vervoeren in een natte sok (wel ff een plastic zakje om je spullen als ze niet nat mogen worden) en die buiten je koffers aan je brommert binden. Door de rijwind blijft dat wat erin zit lekker koel. Af en toe de sok weer nat maken, en gaan...

Werkt ook goed als niet rijdt en er is ietjes wind: sok met touwtje in een boom hangen... Uitvoerig getest met bier  :D   
(rij)wind koelt niet, dat is klinkklare onzin. Wind of rijwind zorgt er alleen maar voor dat de afkoeling cq opwarming sneller gaat. Hang een thermometer aan je motor, het maakt niet uit of je nu stilstaat of 200 rijdt, hij wijst altijd hetzelfde aan. Het onttrekken van warmte door verdamping werkt wel, en daar is dit op gebaseerd.

Hier zijn veel misverstanden over.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: koelbox in je koffer?
« Reactie #14 Gepost op: 22-06-2007, 09:53 »
De bush-oplossing = je spullen vervoeren in een natte sok (wel ff een plastic zakje om je spullen als ze niet nat mogen worden) en die buiten je koffers aan je brommert binden. Door de rijwind blijft dat wat erin zit lekker koel. Af en toe de sok weer nat maken, en gaan...

Werkt ook goed als niet rijdt en er is ietjes wind: sok met touwtje in een boom hangen... Uitvoerig getest met bier  :D   

Heb ik inderdaad ook goede ervaring mee. Het werkt op het principe van de verdampingswarmte. Om water te verdampen onttrekt het warmte aan de omgeving, in dit geval aan de inhoud van de sok. Door voortdurend de sok nat te maken blijft het koelend effect aanwezig. Zelfs bij 50 graden kun je een lekker koel watertje maken! Lucht koelt inderdaad niet. Dat is ook niet het principe.