Gistermorgen eindelijk met de KTM naar de RDW geweest voor de keuring. Nou dat was een bijna Kafkaiaanse ervaring.
Om ± kwart voor negen aan komen rijden, slechts 4 motoren voor me en bijna alle auto’s die er stonden al gekeurd. Nou dat moet goed komen dacht ik nog, eerst maar aanmelden
Pas nadat ik een kwartier voor het loket heb staan drentelen kijkt er iemand op om te helpen. Voor die tijd geen enkele fysieke reactie kunnen registreren op mijn aanwezigheid. Formulieren worden ingevuld, stukken overhandigd en ik mag met de brommert in de rij gaan staan voor de keurmeester. Dan duurt het toch nog zeker 1 ½ uur voor ik aan de beurt ben. Voor ons staan drie exoten (Italiaanse oldtimertjes met HD-blokken
) die erg veel tijd kosten. Er moet dan blijkbaar van alles worden uitgezocht, nagekeken, gewogen, etc. Maar oké, dat begrijp ik.
Alle auto’s en brommers (ook die na mij aankomen) zijn inmiddels afgewerkt.
Zijn we eindelijk aan de beurt begint de keurmeester over de banden: “Tja, dat zijn noppenbanden hé. Dat is gevaarlijk op de weg, dat mag dus niet. Er horen wegbanden op…..of allroadbanden, maar geen noppenbanden” (Het gaat over een KTM 400 EXC hé………
)
Maar goed, hij is de beroerdste niet, inspecteert beide banden minutieus aan beide kanten op aanwijzingen van de fabrikant of je er wel of niet de weg mee op mag. Ik mompel nog wat over DOT enzo, maar dat zegt hem nix, dus ik hou verder m’n mond maar
De keurmeester komt uiteindelijk tot de conclusie dat er niets op staat over gebruik op de weg, dus…………… het....
..... mag , maar …………….alleen op mijn eigen verantwoordelijkheid. Ik begreep d'r nix van, maar goed op naar het volgende.
We gaan verder met het controleren van de verlichting, knippers, etc. Bevindt alles in orde, maar ik moet nog wel ff een reflector monteren onder de kentekenplaat. Oké, beloof ik.
Ook de uitlaat wordt mooi beschaafd gevonden. Nix meten hé, gewoon de keurmeester die luistert en zegt dat het goed is. Een kwartier ervoor was een van die italiaanse HD-tjes nog een grensgeval, maar ook dat wordt vastgesteld zonder ook maar iets te meten. Erg wetenschappelijk dus
Maar goed, ikke blij en weer terug naar het loket. Mag daar 113 euri aftikken en maak me op om naar het loket van de douane te gaan, 1 ½ meter ernaast, voor de BPM. Sta ook daar een tijd geduldig te wachten tot er iemand tijd heeft. Vul intussen maar een formulier in en ben d’r helemaal klaar voor.
Vertelt die muts achter het glas me doodleuk dat ze een paar weken geleden een nieuwe procedure hebben ingevoerd en dat ze alleen nog maar op afspraak werken. En omdat ik geen afspraak heb gemaakt,…………
$#
*&^^@
Ja meneer, wij voeren alleen maar de regels uit……..Op 10 maart hebben we de eerste mogelijkheid…….Ja, dan moet u denk ik weer een vrije dag opnemen………En ja, u moet de motor dan weer meebrengen. O, uh, ik hoor net dat dat niet hoeft………..Nee dan kan niet ergens anders, dat kan alleen maar hier. ……..Of u dat had kunnen weten vooraf? Ja dat weet ik niet, ik werk hier alleen maar……enz.
Dus de KTM is goedgekeurd door de RDW, maar het obstakel van de Douane heb ik niet kunnen nemen, grrrrrrrr.
Ik begrijp nu goed dat ze die ambtenaren beschermen met een dikke glaswand. Ik had ze al over de balie willen trekken, laat staan iemand die iets minder geduld heeft dan ik.
Jullie zijn gewaarschuwd. De regeltjes zijn veranderd om het niet leuker, maar nu ook minder makkelijk te maken. Blijkbaar was het hele traject nog niet irritatieopwekkend genoeg.
Ik hoorde er trouwens ook dat het voor kan komen dat er geen keurmeesters voor motoren aanwezig zijn door vrije dagen, enzo. Als je een afspraak voor een keuring maakt checken ze dat voor je, maar als je er zonder afspraak heen gaat, kan dagelijks tussen 08:00 en 12:00 uur, loop je dus kans dat je er voor Jan met de korte achternaam staat. Altijd voor ff bellen dus.
Leuk om weer eens zo’n klantvriendelijke benadering te ervaren. Ik waande me diep in het Oostblok van de jaren 70.
GJ