Hoi Natasja,
Ik heb al vanalles onder mijn kont gehad, om de ideale combinatie tussen offroad en dagelijks (werk) verkeer te krijgen. Een te grote en/of te zware motor is natuurlijk leuk op de weg, maar zeker als je nog moet leren offroadrijden, niet leuk.
Een te kleine/lichte motor is niet leuk op de weg, omdat het wat zenuwachtiger op de weg ligt en meestal maar een topsnelheid van 100 of max 110 km/u heeft.
Ik heb geen idee van je budget, maar ik zou denken aan:
Betrekkelijk goedkoop:
Yamaha XT600E, Suzuki DR650, Honda XR650, Yamaha TTR600, als je vlot op de snelweg door wil kunnen rijden, maar het zijn toch nog vrij zware motoren in het terrein... (daarnaast zijn alleen de 1ste 2 beschikbaar met electrische start)
Een stuk duurder en moderner:
KTM 620/640/690 Aventure of Enduro, BMW G650Xchallenge, welke vergeet ik nu?
Rijden prima 120 op de snelweg, en rijden denk ik zelfs voor een beginner goed in het terrein.
Dan ook betrekkelijk goedkoop:
Suzuki DR350, Yamaha TT350, Honda XR400.
Vrij lichte motoren dus ideaal voor in het terrein, maar op de snelweg moet je rekening houden met een maximum van 100 km/u en het rijdt wat zenuwachtiger.
En dan in de lichte, moderne en duurdere klasse:
Suzuki DRZ400, Yamaha WRF450, KTM EXC450/525.
Allemaal lichte motoren, uitgerust met moderne vering en techniek etc, dus nog beter in terrein en ongeveer vergelijkbaar op de snelweg. Hierbij moet gezegd worden dat de WRF's en de EXC enorm korte inderhoudintervallen hebben en dus eigenlijk minder geschikt zijn voor woon/werk. De DRZ400 heeft daarentegen juist wel gunstige onderhoudsintervallen en leent zich dus zeer goed voor woon/werk verkeer..
Nu vergeet ik vast nog een heleboel motoren, maar dit zijn zo'n beetje de gangbaarste modellen denk ik.
(Oh ja en ik heb ook nog een DRZ400S te koop)