Even een oud topic afstoffen. Zijn er nog mensen die op dit gebied eea hebben uitgeprobeerd en iets te melden hebben?
Ik heb in het verleden wel wat geexperimenteerd met het uitnutten van meer demperwol. De dB dawg-achtige killertjes bleken vaak de pijp te verkleuren op één punt (waar dus de demperwol totaal weggesmeuld was). Het idee is om de schokgolven eerder in de demper richting demperwol te geleiden, geleidelijker te verspreiden en sommige schokgolven terug te sturen, recht in de richting waar ze vandaan kwamen.
Heb een tapend in een dB-killer getapt met aan het uiteinde diverse diameters ringen en parapluutjes. Na alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd te hebben kwam ik op max 3 dB verschil uit, vanuit stilstand gemeten. Het mooie van dit systeem is dat het regelbaar is en dus aanpasbaar aan de akoestiek van iedere pijp. Geen enkele pijp is hetzelfde.
Ander voordeel is dat je bijv. 3 slagen uit kunt geven en tijdelijk stiller kunt rijden, bijv. als bij Appie de jonge kalveren in de wei staan. En als je dan weer terugrijdt over de snelweg weer 5 slagen open.
Helaas werkt dit alleen bij pijpen type 'rechtdoor'. Heb hier helaas geen lange duurtesten mee kunnen doen, dus weet niet hoeveel langer dat je doet met je demperwol.