Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: aanhanger gejat gvd! hou je ogen open svp  (gelezen 7493 keer)

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2346
Re: aanhanger gejat gvd! hou je ogen open svp
« Reactie #45 Gepost op: 18-01-2010, 15:33 »
't is allemaal inderdaad wat al te makkelijk zo, "sorry agent, ik heb geen flauw idee meer van wie ik de aanhanger gekocht heb......"
Vervelende wetgeving. Geldt bijvoorbeeld ook voor gejatte kleding. Wordt aangeboden met de prijskaartjes er nog aan en als de politie vragen komt stellen dan heeft me het gehad van een vriend, voor een verjaardag ofzo. Kan de politie niets meer doen  >:(

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: aanhanger gejat gvd! hou je ogen open svp
« Reactie #46 Gepost op: 27-01-2010, 21:18 »
Of je gelooft me gewoon niet. Of je leest even alle stukken over de wetten hier:

http://ikregeer.nl/zoek/dossier/30661

http://ikregeer.nl/zoek/dossier/25403

Succes he. Wil je nog bronnen voor de overige uitspraken?
Post Merge: 17-01-2010, 00:26[/color][/size][/color][/size]
Ok ok, ik overdrijf. De gegevens zijn maar anderhalf jaar opgeslagen en kan voorlopig nog niet zonder de rechterlijke macht opgevraagd te worden. De voorstellen tot wijzigingen zijn er echter wel.

Nee, heb ik toch niet gelijk. Er is wel degelijk geen rechterlijke macht meer nodig om telefoons af te tappen. Vastgelegd in de wet Bijzondere Opsporings Bevoegdheden (BOB).

Vroeger werden alleen (vermoedelijke)criminelen afgetapt. Tot voor kort was daar een rechter voor om te oordelen of iemand (vermoedelijk)crimineel is, maar tegenwoordig kan de uitvoerende macht dat zelf beslissen. En hoe: In 2008 werden in totaal 26.425 telefoonnummers afgetapt. Een gemiddelde van 1946 per dag.

Ook wat betreft de opslag van gegevens had ik het fout. Onder de 'Bewaarplicht telecomgegevens' is dat gesteld op een jaar. Hierin wordt trouwens niet de inhoud van het bericht vastgelegd. Maar wel 12 maanden lang bewaard, vanaf waar deze is verstuurd, wanneer en naar wie. Niet alleen berichten, maar ook telefoongesprekken, e-mails en bezoeken van websites (want dat is ook het sturen van berichten van de ene computer naar de andere computer).