Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motorrijders zijn de klos  (gelezen 2574 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Motorrijders zijn de klos
« Gepost op: 17-09-2008, 09:09 »
Motorrijden wordt vanaf 2009 elke jaar een beetje zwaarder belast. Het kabinet vindt motoren vies en gevaarlijk. Het oplappen van verongelukte motorrijders kost de gemeenschap bovendien zo veel, dat ze best wat meer belasting mogen betalen. Een motorfiets is minder vervuilend dan een auto.
Maar hij is wat de zwaardere motoren betreft wel bezig aan een inhaalslag. Die gaat de fiscus ook maken. Jaar op jaar zal de motorrijtuigenbelasting voor motoren stijgen. Milieuvriendelijke motoren (zero emission motoren) ziet het kabinet wel zitten. Die hoeven geen motorrijtuigenbelasting te betalen en al evenmin de luxe btw bij aanschaf (BPM). Misschien maken zulke milieubewuste mensen ook wel minder ongelukken, maar dat zegt het kabinet er niet bij.
bron: nrc.nl

Heeft iemand hier al meer info over gevonden??

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #1 Gepost op: 17-09-2008, 10:00 »
Mja klein stukje uit de troonrede :(. Dat over de zuinige motoren geldt ook voor auto's.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #2 Gepost op: 17-09-2008, 12:04 »
Zucht, alles wordt duurder, dus ook het motor rijden.

En als het voor het oprapen van roekeloze rijders en schoonmaken van het wegdek gaat moeten ze dat niet uit de wegenbelasting maar uit de verzekering halen. Waar dan weer korting gegeven kan worden op schade vrije jaren.

De vervuiling daar betalen we al voor via de brandstof. (Zit tenslotte genoeg accijns op)

Ik heb nog niets concreets gehoord, maar zag wel dat de wegenbelasting dit jaar al omhoog gegaan is. (Vorige maand weer een van de drie betaald, en de drie tesamen zijn nog altijd goedkoper dan die ene auto die we hebben.)

Trouwens. Ik zeg zowiezo afschaffen die wegenbelasting. Want iemand die 10 km per jaar rijdt betaald evenveel als iemand die er 100.000 per jaar rijdt. Laat de regering nu even roepen dat het kwartje van kok terug gegeven wordt door de wegenbelasting af te schaffen, is iedereen weer happy... (nou ja happy  :-\ )

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 267
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #3 Gepost op: 17-09-2008, 12:46 »
@Rob, begin in Frankrijk aub niet met mijn zusje over de troonrede.... ;D ;D ;D

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #4 Gepost op: 17-09-2008, 14:40 »
Citaat van: member
Prinsjesdag: belasting motoren omhoog
Verhoging MRB-tarief motoren

Voor motoren geldt op dit moment een veel lager BPM-tarief dan voor personenauto's. De achtergrond daarvan is dat een motor minder luxe zou zijn dan een auto. De MRB bedraagt voor een motorrijwiel jaarlijks circa € 70 (inclusief provinciale opcenten). De achtergrond van dit tarief is dat een motor lichter is dan een auto, minder wielen heeft en een groot deel van het jaar niet wordt gebruikt. Hoewel het aantal motorrijders dat in de winter doorrijdt wel (licht) toeneemt, blijven deze elementen relevant voor het gebruik van de weg. Een motor veroorzaakt echter ook aanzienlijke externe kosten. De uitstoot van CO, NOx en vluchtige organische stoffen (VOS) is naar verhouding hoog. Ook worden motoren steeds krachtiger, waardoor de (in vergelijking met auto's beperkte) CO2-uitstoot toeneemt. Daarnaast is het hogere letselrisico, zeker bij de krachtige prestaties van moderne motoren, een externe kostenpost die niet volledig wordt doorberekend.

Motoren zullen naar verwachting vooralsnog niet worden betrokken in de kilometerprijs. De BPM en de MRB blijven naar de huidige stand van zaken voor deze categorie voertuigen dus ook na 2016 (het jaar van volledige invoering van de kilometerbeprijzing) gehandhaafd. Daarom zou kunnen worden betoogd dat motoren ook niet betrokken moeten worden in de verschuiving van BPM naar MRB ter voorbereiding op de kilometerprijs. Als deze verschuiving voor motoren echter achterwege zou blijven, zou het houden van een motorrijwiel ten opzichte van andere voertuigen goedkoper worden. Dat acht het kabinet voor een voertuig dat juist meer belastend is voor het milieu een verkeerd signaal.
Daarom verhoogt het kabinet de MRB voor motoren met eenzelfde percentage als voor personenauto's. Hiermee creëert het kabinet een grotere stimulans voor milieuvriendelijke motoren, de zogenaamde 'zero emission motoren', omdat deze zijn vrijgesteld van zowel BPM als MRB.

Citaat van: member
KNMV keert zich tegen plannen Miljoenennota
"Plannen tegen de afspraken en beloftes in"

KNMV keert zich tegen plannen Miljoenennota

Tegen alle afspraken en beloftes in wordt motorrijden de komende jaren fors duurder. Was het uitgangspunt bij het ontwerpen van het dossier Kilometerheffing nog dat er geen sprake kan zijn van lastenverzwaring, ziet de werkelijkheid er fors anders uit.
Motorrijders hoeven weliswaar niet mee te doen aan het systeem van betalen per kilometer, maar voor motoren wordt de BPM in stand gehouden en gaat de houderschapsbelasting de komende jaren omhoog! Dat is tegen de afspraken en beloftes in. De Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging is hier fel op tegen. U kunt er zeker van zijn dat we politiek gezien alles in het werk zullen stellen om hierin de redelijkheid terug te krijgen en te bewerkstelligen dat de afspraken worden nagekomen. Wij houden u uiteraard op de hoogte.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #5 Gepost op: 17-09-2008, 14:51 »
En ze vergeten voor het gemak maar even het positieve effect op files... :confused:
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #6 Gepost op: 17-09-2008, 15:00 »
@Rob, begin in Frankrijk aub niet met mijn zusje over de troonrede.... ;D ;D ;D
Ik zal het Wilhelmus dan maar als ringtone zetten, kunnen jullie tenminste degene die belt de schuld geven  ;D

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1385
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #7 Gepost op: 17-09-2008, 17:29 »
Er heeft jaren geleden al eens een volkomen ongefundeerd "onderzoek" in de Telegrof gestaan over dat motorfietsen zo vervuilend waren.
Dat werd daarna door de vakpers helemaal met de grond gelijk gemaakt maar ondertussen had er al wel een paginagroot stuk in de krant gestaan.

Motorfietsen zijn veel schoner dan koekblikken (of je moet een prius met een Dneppr gaan vergelijken of een klein autootje met geregelde driewegkatalysator met een Jawa uit 1970), motorfietsen hebben een veel hogere verbrandingstemperatuur en stoten dus minder onverbrande stoffen uit en ze staan ook niet elke dag 2x een half uur extra stationair te draaien in de file.

Maar als het kabinet extra geld kan aftroggelen door motorrijdend Nederland weer met een of ander dogma op te schepen, dan zullen ze dat natuurlijk niet laten!..
En als het oplappen van motorrijders zoveel kost, dan wordt het tijd dat ze een jaarlijkse verplichte ogentest voor automobilisten gaan invoeren want 90% van de ongelukken met motorrijders worden veroorzaakt door kippige koekblikridders!
Kunnen ze mooi doen van de opbrengst van snelheidsovertredingen, dan wordt dat geld eens ècht gebruikt voor de verkeersveiligheid.

Bah, ik ga maar emigreren denk ik..
Naar Spanje ofzo..   8)
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #8 Gepost op: 17-09-2008, 18:00 »
...

Trouwens. Ik zeg zowiezo afschaffen die wegenbelasting. Want iemand die 10 km per jaar rijdt betaald evenveel als iemand die er 100.000 per jaar rijdt. Laat de regering nu even roepen dat het kwartje van kok terug gegeven wordt door de wegenbelasting af te schaffen, is iedereen weer happy... (nou ja happy  :-\ )

En dan motoren ook mee laten doen aan de kilometerheffing?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #9 Gepost op: 17-09-2008, 18:05 »
Hier een reactie van de MAG:

MAG tegen belastingverhoging

Op Prinsjesdag 2008 heeft het ministerie van Financiën bekend gemaakt de motorrijtuigenbelasting voor motorfietsen te gaan verhogen.

De belangenvereniging voor motorrijders MAG (Motorrijders Actie Groep) is van mening dat de redenering achter die belastingverzwaring kant noch wal raakt.

Het ministerie schrijft: "Motoren zullen naar verwachting vooralsnog niet worden betrokken in de kilometerprijs. De BPM en de MRB blijven naar de huidige stand van zaken voor deze categorie voertuigen dus ook na 2016 (het jaar van volledige invoering van de kilometerbeprijzing) gehandhaafd. Daarom zou kunnen worden betoogd dat motoren ook niet betrokken moeten worden in de verschuiving van BPM naar MRB ter voorbereiding op de kilometerprijs. Als deze verschuiving voor motoren echter achterwege zou blijven, zou het houden van een motorrijwiel ten opzichte van andere voertuigen goedkoper worden. Dat acht het kabinet voor een voertuig dat juist meer belastend is voor het milieu een verkeerd signaal. Daarom verhoogt het kabinet de MRB voor motoren met eenzelfde percentage als voor personenauto's."

De huidige motorfietsen voldoen - net als auto's - aan strenge Europese regelgeving met betrekking tot de uitstoot van schadelijke stoffen. Het is voor de MAG dan ook onverteerbaar dat dit als argument wordt gebruikt voor een lastenverzwaring voor motorrijders.

Het ministerie vervolgt: "Ook worden motoren steeds krachtiger, waardoor de (in vergelijking met auto's beperkte) CO2-uitstoot toeneemt. Daarnaast is het hogere letselrisico, zeker bij de krachtige prestaties van moderne motoren, een externe kostenpost die niet volledig wordt doorberekend."

Voor het goedpraten van de belastingverhoging voor motorfietsen gebruikt het ministerie de achterhaalde veronderstelling dat moderne, krachtige motoren leiden tot een hoger letselrisico en een 'externe kostenpost'. Volgens de MAG is dit een oneigenlijk argument, dat lijkt voort te komen uit een gebrek aan kennis over verkeersongevallen in het algemeen en motorfietsen in het bijzonder.

Een groot percentage van de ongevallen waarbij een motorfiets is betrokken, wordt veroorzaakt door een andere weggebruiker (lees: automobilist). Uit verschillende nationale en internationale onderzoeken (waaronder een TNO-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie), blijkt bovendien dat het vermogen van een motorfiets geen risicofactor is bij ongevallen.

MAG-voorzitter Nico Perk: "Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit een ordinaire belastingverhoging is, waarbij motorrijders extra geld uit de zak wordt geklopt. Het lijkt wel of het ministerie na de automobilist een nieuwe melkkoe denkt te hebben gevonden."

Nico Perk vervolgt: "De regering zou er verstandig aan doen de motorfiets te behandelen als een volwaardig vervoermiddel. Een vervoermiddel dat overigens door een groeiende groep weggebruikers wordt gekozen als alternatief voor de auto. Onterechte lastenverzwaringen voor motorrijders kunnen motorrijdende forenzen terugjagen in de auto, waarmee het - zeer milieuonvriendelijke - fileprobleem alleen maar groter wordt."

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #10 Gepost op: 17-09-2008, 18:43 »
Ach jongens, ik heb dit kabinet nog niet kunnen betrappen op consistent beleid, dus dit verrast met nix...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #11 Gepost op: 17-09-2008, 22:17 »
politiek.... blehhg
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #12 Gepost op: 18-09-2008, 09:47 »
Ach jongens, ik heb dit kabinet nog niet kunnen betrappen op consistent beleid, dus dit verrast met nix...

Laat dat dure woord maar gerust achterwege... Ik heb ze uberhaupt (jawel) nog niet eens kunnen betrappen op beleid... Laat staan consistent... :-X

Ik denk ook niet dat "het houden van een motorrijwiel ten opzichte van andere voertuigen goedkoper word". Het blijft hetzelfde, lijkt me. Daar wringt voor mij de schoen. "Oh, motorijden blijft in prijs gelijk? Dat kan natuurlijk niet. Wat zullen we eens verzinnen om ook het motorrijden duurder te maken..."

Knurften, ik dacht dat ze d'r voor ONS waren, maar blijkbaar zijn ze d'r alleen om hun eigen salaris bij elkaar te verzinnen.

Ach, laat ik maar ophouden, anders wordt het rijden er voor mij niet ontspannender op... :-\
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #13 Gepost op: 18-09-2008, 10:14 »
Laat dat dure woord maar gerust achterwege... Ik heb ze uberhaupt (jawel) nog niet eens kunnen betrappen op beleid... Laat staan consistent... :-X

Ik denk ook niet dat "het houden van een motorrijwiel ten opzichte van andere voertuigen goedkoper word". Het blijft hetzelfde, lijkt me. Daar wringt voor mij de schoen. "Oh, motorijden blijft in prijs gelijk? Dat kan natuurlijk niet. Wat zullen we eens verzinnen om ook het motorrijden duurder te maken..."

Knurften, ik dacht dat ze d'r voor ONS waren, maar blijkbaar zijn ze d'r alleen om hun eigen salaris bij elkaar te verzinnen.

Ach, laat ik maar ophouden, anders wordt het rijden er voor mij niet ontspannender op... :-\

Nouja, opzich zijn de salarissen redelijk schappelijk en niet echt bijzonder veel. Maar ik sta weer versteld van de hoeveelheid geld die extra wordt uitgegeven terwijl ze al een nijpend tekort zouden hebben... Politiek, soms snap ik het echt niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Motorrijders zijn de klos
« Reactie #14 Gepost op: 18-09-2008, 12:43 »
ze zijn er voor de CDA/PVDA/CHRISTENUNIE stemmers...

wees maar blij dat groenlinks er niet ook nog bij zit, dan mocht je niet eens meer naar je motor kijken tenzij hij op onbestpoten spruitjes loopt. Of de partij voor de tomaten, dan moet je je motor delen  voor een maatschappelijke stage van een niet nederlands sprekende, vergeten inteburgeren, het voor de goede medelanders verpestende, niet penetrair geregistreerde burger tijdens zijn te vroeg geplande vrije TBS weekeinde. Maar alleen als de nieuwprijs boven de 10K is, en van niet communistische makelij.   Ach, we zullen het wel kunnen betalen allemaal... :-\

Idee: zullen we allemaal volgend jaar de belasting dubbel overmaken, en daarna het verzoek doen voor een klein openbaar enduroterreintje ergens waar niiiieeeemand ons hoort?   :D
offroadmotorloos. even.