Ooit had ik een XT500 (heb ik nog steeds trouwens) waar het demonteren van de uitlaatbocht een werkje was van een paar minuten: 3 boutjes los, een flink klap om hem los te krijgen van de demper en klaar.
Daarna kwam er een XT600Z Tenere. Nu moesten er al 5 boutjes los, maar was het nog steeds een karweitje van een paar minuten, als het niet al te vastgeroest zit.
Dit weekend ondekte ik een scheurtje in de uitlaat bocht van de Aprillia Pegaso 650 van mijn vriendin. Om half drie zondag denk ik: die haal ik er even af dan kan die van de week naar de lasser.
Al snel zag ik dat het niet even zou zijn: de kuip zit zo laag dat die eraf moet. En als die eraf moet moet eerst het dashboard rond de tellers eraf. Score: ca 15 boutjes.
Wel goed van Aprillia om daar vrijwel allemaal uniform imbusje boutjes voor te gebruiken: met twee imbussleutels is het zo gebeurd.
De moeren waarmee de bocht aan het blok vast zit zitten nogal weggestopt. De twee aan de rechterkant lukt nog wel met wat gepriegel, maar links kan ik gewoon niet bij. Radiator zit in de weg. Radiator boutjes losgemaakt, blijkt die omhooggelicht te moeten om van een beugel met twee pinnetjes afgelicht te worden. Daar zit de tank voor in de weg. Slangetjes losmaken, tank losmaken, Radiator losmaken en beugel waarop radiator hangt en het sierkapje losmaken: score: 15 + 8 + 3 = 26.
Eén boutje van de linkerbocht kan nu los, voor de andere zit het koelvloeistof reservoir in de weg en dat kan pas los als karterplaat eraf is. Daarna gaat ook tweede boutje los: score 26 + 2+ 2 + 4 = 34 boutjes.
Na ook de twee klemmen tussen de bocht en de dempers te hebben losgemaakt zou de bocht er nu af moeten kunnen (36 boutjes). Helaas, de boel zit muurvast. Waarschijnlijk zit de bocht aan de dempers geklemd/geroest. Vanwege de krappe ruimte kan ik niet aan de bocht trekken. Er zit weinig anders op dan de dempers los te maken (en daarvoor moeten ook de zijkappen eraf. Uiteindelijk blijkt de linker demper de boosdoener en als die ook los is is de bocht helemaal vrij. Score 36 + 4+ 4+ 3 + 3 = 50 boutjes.
Dan doet zich een volgend probleem voor; de bocht is helemaal los maar door zijn ‘zandloper-vorm’ 2 in 1 in 2 krijg ik hem met geen mogelijkheid tussen het frame, de schokdemper en het blok uit. Een kwartier probeer ik van alles (o.a. nog twee beschermkapjes verwijderen 50+4 = 54) maar het lukt niet. Het lijkt erop dat de achterschokdemper los moet, maar ik kan pas bij die bout als de hele luchtfilterkast weg is en die kan er alleen naar beneden uit en dan zit het wiel in de weg… daar heb ik dus geen zin meer in.
Dan realiseer ik me dat weghalen van het beschermkapje van het voorste kettingtandwiel misschien net genoeg ruimt kan geven voor het verwijderen van de bocht. Dat zijn maar drie boutjes… helaas zit de derde achter het rempedaal en zit er weinig anders op dan ook de remcilinder te demonteren….
Als ik dan eindelijk de demper in mijn handen heb is de eindscore: 54 + 3 + 2 = 59 boutjes….. en 2,5 uur werk en een volledig gestripte motor.
Benieuwd of ik straks boutjes over heb als ie weer in elkaar staat
Peter