Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Rijtechniek: Staand schakelen  (gelezen 2966 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Rijtechniek: Staand schakelen
« Gepost op: 04-10-2008, 20:15 »
Dat staand rijden is het wel voor mij, veel meer controle en mogelijkheden om schokken op te vangen.
Maar hoe kan je in vredesnaam normaal schakelen met die lompe motorlaarzen.

Iemand tips ? of hebben jullie allemaal je schakelpookje omhoog gesteld....? Nu moet ik zowat m;n hele been verplaatsen om een versnelling hoger te gaan.

Onno

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #1 Gepost op: 04-10-2008, 20:21 »
Je geeft het antwoord zelf al.
Schakelpookje verstellen.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #2 Gepost op: 04-10-2008, 20:25 »
Ik heb pas sinds kort echte motorrijlaarzen. Hiervoor met kisten gereden. Gaat nu een stuk makkelijker :).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #3 Gepost op: 04-10-2008, 23:26 »
Heb ook pas kort echte cross boots en is idd even wennen..
Maar neem als stelregel pook in lijn met de voetsteun, dus in lijn met je voet.. en voet naast de pook tot je moet schakelen.

Als je flexibele [rubbers] voetsteunen hebt groote ringen voor en achter de steun plaatsen, zodat ze stijf zijn...
Maakt schakelen een stuk makkelijker en geeft veel meer controle tijdens staand rijden ;)

Als je laarsen nieuw zijn veel aan hebben, dus ook woon/werk tot ze wat soepeler worden..

Maar moet zegen het schakelen zonder koppeling gaat nu bij mij nog een tikkie lomp :-[
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #4 Gepost op: 05-10-2008, 01:09 »
Heb ook pas kort echte cross boots en is idd even wennen..
Maar neem als stelregel pook in lijn met de voetsteun, dus in lijn met je voet.. en voet naast de pook tot je moet schakelen.

Als je flexibele [rubbers] voetsteunen hebt groote ringen voor en achter de steun plaatsen, zodat ze stijf zijn...
Maakt schakelen een stuk makkelijker en geeft veel meer controle tijdens staand rijden ;)

Als je laarsen nieuw zijn veel aan hebben, dus ook woon/werk tot ze wat soepeler worden..

Maar moet zegen het schakelen zonder koppeling gaat nu bij mij nog een tikkie lomp :-[

Hoe bedoel je dat? Schakelen zonder koppeling gaat toch altijd lomp?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #5 Gepost op: 05-10-2008, 01:25 »
Nah, met m'n gewone motorboots, soepel leer met stalen neus en foam protectie voel ik m'n pook en kan hem smooth tussen het dode toeren punt schakelen, 
vooral bij opschakelen helling op of modderbad erg handig.. even van het gas.. en tik ;)  is op dit moment nog wat meer van "tak" met cross-boots ;)

Heb meer last van evenwichtstoring bij het koppelen dan het schakelen met de voet, ondanks dat alles op staand rijden afgesteld is ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #6 Gepost op: 05-10-2008, 08:51 »
Ik heb weleens gehoord dat het gemakkelijker gaat als je je koppelingshendel een beetje los zet zodat hij kan draaien op het stuur
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #7 Gepost op: 05-10-2008, 09:31 »
oppeling hendel mag een heel stuk korten dande meeste hebben, dan kun je met 2 of 1 vinger koppelen en de pink en ring vinger houdt je om het stuur, ideaal.
Helaas heeft mijn niwue brommer een lange koppleing hendel (maar wel ene ideaal korte remhendel), dus als ik ga koppelen dan doet mijn pink en ringvinger pijn want die knijp ik ertussen.
ff zoeken naar een aftermarket hendel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #8 Gepost op: 05-10-2008, 09:37 »
Hey das een goed idee brommer!

Gewoon een zaag erop is toch hetzelfde effect? Uiteinde ff mooi rond afvijlen anders kan het nog wel eens pijn gaan doen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #9 Gepost op: 05-10-2008, 09:43 »
Als je OTR/enduro  rijd moet er een bolletje o- het uiteinde van de hendel...
veel mensen zagen de boel eraf en lassen dat bolletje er weer op.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #10 Gepost op: 05-10-2008, 10:29 »
Reed idd wel lekker met een half gebroken hendel, dus nooit een noeuwe moeten kopen ::)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #11 Gepost op: 05-10-2008, 11:16 »
Bolletje aan het uiteinde is ook zonder de officiele verplichtingen wel handig: je vingers blijven beter op zijn plek.

En verder: als het moeilijk wordt (da's meestal staand rijdend) gebruik ik geen koppeling voor opschakelen. Wel voor terugschakelen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #12 Gepost op: 05-10-2008, 11:47 »
Bolletje aan het uiteinde is ook zonder de officiele verplichtingen wel handig: je vingers blijven beter op zijn plek.

En verder: als het moeilijk wordt (da's meestal staand rijdend) gebruik ik geen koppeling voor opschakelen. Wel voor terugschakelen...
:stupid:
Op een zachte ondergrond hoef je zowel op als neer niet te koppelen, maar je moet dan wel aan kunnen voelen wat je met je gas moet doen. Zorg ervoor dat de motor niet trekt maar ook niet afremt. Gaat perfect.

Op de weg zal je merken dat de koppeling een heel klein stukje inknijpen al voldoende is voor soepel schakelen.

Ik weet niet of dit op gaat voor alle motormerken, maar voor Yamaha's XT500 XT600 XTZ660 TTR600, Honda CRF250 en Husaberg FE550 gaat dit prima.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #13 Gepost op: 05-10-2008, 13:19 »
Tijdens presentatie OER hoorde ik iemand vertellen dat hij kantelende voetsteun had om tijdens t staan makkelijker te kunnen schakelen...
Hij lachte er niet bij (maar als hij dit leest waarschijnlijk wel).
Leek mij iig een broodje aap verhaal?

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Rijtechniek: Staand schakelen
« Reactie #14 Gepost op: 05-10-2008, 13:29 »
Dan moet ie dat tweede boutje maar even rap zoeken en er weer in zetten.......