Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?  (gelezen 8860 keer)

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #75 Gepost op: 21-10-2008, 21:12 »
Ik denk dat bedoelt wordt , FOTO BOEZEROOY  ;D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #76 Gepost op: 21-10-2008, 21:19 »
Hoi Leon,
Ik vond dit op het noppenforum:
 ........

HEY THANX !!!!
Ga ik zekers even bellen.
...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #77 Gepost op: 21-10-2008, 23:01 »
Wel bizar trouwens. Mijn motor wou niet starten (startrelais hoorde ik wel, maar startmotor draaide niet rond). Ik heb nog een paar man aan de start moeten vragen om hem aan te duwen :o maar toen ik eenmaal in het zand stond was er niks meer aan de hand ::). Nouja, weer wat aan de motor te knutselen: houd je van de straat.

Mocht je dat weer hebben, set hem dan even in z'n 2 en duw hem voor of achter uit.. pakt de startmotor daarna wel is er waarschijnlijk een koolstofborstel gaar in je startmotor..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #78 Gepost op: 21-10-2008, 23:03 »
Mocht je dat weer hebben, set hem dan even in z'n 2 en duw hem voor of achter uit.. pakt de startmotor daarna wel is er waarschijnlijk een koolstofborstel gaar in je startmotor..

Heb ik geprobeerd, maakt geen verschil. Maar, als het goed is draait de startmotor toch niet mee en zou het helemaal niet uitmaken? Ik probeerde het omdat wellicht het tandwiel van de startmotor er niet uit kon komen oid.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #79 Gepost op: 22-10-2008, 17:59 »
Mocht je dat weer hebben, set hem dan even in z'n 2 en duw hem voor of achter uit.. pakt de startmotor daarna wel is er waarschijnlijk een koolstofborstel gaar in je startmotor..

Ja, kan een versleten of verklemde koolborstel zijn. Maar meestal is gewoon 1 van de spoelen op het anker (waar het koperdraad op gewikkeld zit) in je startmotor rot.. loopt geen stroom meer rond.. Dattie t de ene keer wel en soms niet doet, komt omdat het anker in de startmotor toevallig wel of juist niet met de rotte spoel op 1 van de koolborstels tot stilstand komt nadat je hem hebt gebruikt.

Bij oto's komt t ook gewoon voor. Vaak heeft een mep met n hamer o.i.d. op het startmotorhuis al effect.. Door de magneten rond het anker in de startmotor verspringt het anker en staat die daardoor op een wel werkende set spoelen..

Koolborsteles kun je nakijken, anker kun je per spoel doormeten. Of lui zijn en vernieuwen.. ;)

Succes, laterz!  8)
Avonturier!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #80 Gepost op: 22-10-2008, 18:47 »
Ok, ik zal hem eens uit het blok halen. Maar het klopt dat hij niet extern een slag te draaien is toch?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #81 Gepost op: 22-10-2008, 22:22 »
Had dit bij een Dominator, niks op de knop.. verzetten in versneling..pok pok pok :)
Hoe, waarom? geen idee.. nog wel 2 maanden kunnen rijden en toen versleten borstel vervangen ;)

Hmm, bij m'n BIG vrijloop op grote startertandwiel achter de rotor, dus pakt bij achter uit duwen wel de start motor mee??

DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #82 Gepost op: 22-10-2008, 22:55 »
Ok, ik zal hem eens uit het blok halen. Maar het klopt dat hij niet extern een slag te draaien is toch?

Nja weet je je kunt r wel mee blijven modderen maar eigenlijk moet-ie t gewoon doen! Ik bedoel, die ene keer dat toevallig je startmotor eraan gaat.. kun je m aanduwen..

Ik zou (maar wie ben ik  ::) haha) beginnen met zo min mogelijk sleutelen, dus:

1. werkt je startrelais (klik hoorbaar maar geen startmotor) zo niet contacten/stekkers nakijken
2. is de massa van de startmotor voldoende? massabevestigingen nakijken
3. accu+ losmaken en startmotor uitbouwen.  In het algemeen kun je de achterplaat van de   startmotor losschroeven en hem van het anker (de as met koperwindingen) afschuiven (koolborstels zitten vaak in de achterplaat maar dat verschilt). wees iig heel voozichtig met uit- en vooral bij in elkaar zetten met de koolborstels die over de collector van het anker moeten vallen. koolborstels zijn potloodkleurige vierkantige staafjes. aan de kant van de collector (de as) zijn ze rond ingesleten en dat hoort. aan het andere eind zit meestal een koperdraadje en de rest..  iig moeten de koolborstels minimaal enige mm lang zijn (nieuw mschien wel 1,5 cm..) Als ze versleten zijn verkoopt de dealer je graag een hele nieuwe startmotor maar de betere electronica-onderdelenshop heeft ze gewoon liggen voor een paar euro. voorbeeld meenemen!
4. als de koolborstels goed aansluiten op de collector, makkelijk op- en neer schuiven in hun zitting en bemoedigende lengte hebben, kun je de weerstand van ankerwindingen doormeten. In het betere wphb staan de waarden die het moeten zijn. Hier mag je lui zijn en ff naar je huisdealer knallen zodat de monteur t ff voor je doet.. twee minuten werk..
5. blijkt-ie kapot.. ben je gelijk op de juiste plek om een andere te bestellen...

Toch..?
 
Weenie of je dr wat aan heb.. suc6 met je zoektocht..!

Laterz!  8)
Avonturier!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #83 Gepost op: 22-10-2008, 23:11 »
Heh, bedankt voor de instructies (wist ik eigenlijk al :P), maar mijn vraag was dus: als ik volgende keer weer stil sta ik hem naar een volgende koolstofborstel kon krijgen. Naar mijn idee niet omdat hij een vrijloop heeft. Ja, zelf aanlopen gaat, maar de compressie van dat ding is niet normaal, dus niet vragen hoe goed het gaat  :-X.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #84 Gepost op: 22-10-2008, 23:31 »
Aanduwen in 4 of 5 gaat prima hoor. Maar niet als je alleen bent denk.. of illegaal ergens in de modder of los zand haha

Tjeezz nee weenie maar volgens mij wil achteruit niet zeggen dat het startsysteem (krans) DUS omgekeerd gaat werken. Meestal is het een constructie van een wormwiel en n terugtrekveer/electromagnetisch in de natuurlijke draairichting van de startmotor.

Het anker proberen te verdraaien naar een wel werkende set spoelen gaat door middel van een schok.. hamer.. versnelling.. beweging in een as.. allemaal per 'toeval'. Het werkt soms zelfs zo dat (als de spoel BIJNA overleden is) als je de startknop indrukt het anker maar een fractie verdraaid. Doe je dat 10x achtermekaar, is dat soms net genoeg op uit te komen op de goede set spoelen. Ja je lacht je rot soms..

Waar is de tijd gebleven dat de fabrikanten niet helemaal zeker waren van hun electrische startsystemen en voor de zekerheid toch de ouderwetse kickstarter inbouwden.....

Groetjes, Harm  ;)
Avonturier!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #85 Gepost op: 22-10-2008, 23:32 »
:D, als het mogelijk was zou ik het er echt direct opzetten.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #86 Gepost op: 22-10-2008, 23:44 »
Dikke kans dat de (gebruikte) startmotor van zomaar n andere yamaha (yamaha toch??) erop past.. of kawa.. honda..  Ik geloof dat mitsuba en mitsubishi die allemaal maken.

Vrijstandschakelaar he.. die nok verslijt.. doet t na n ton of zo niet meer! Haal je het metalen oliekeerringetje dr tussenuit en doe m trug met vloeibare pakking.. goed voor weer 50.000km hihi

Ik doe dat al jaren met bijv. brandstofpompen voor mn africa twin.

Later! Nachtbraker... :D



Avonturier!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #87 Gepost op: 22-10-2008, 23:56 »
Yamaha inderdaad. En hij heeft nog maar 35k op de teller staan. Wellicht is het alleen wat smerigheid. Na china maar een keer uitelkaar halen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: gaan er meer mensen met "grote brommer" naar hengelo?
« Reactie #88 Gepost op: 23-10-2008, 09:53 »
Massa van de accu was bij mij de laatste keer de oorzaak van een weigerachtige startmotor. Was meteen ook de simpelste "reparatie" ooit.

Je kan startmotoren overigens ook laten reviseren. Vorig jaar laten doen bij mijn Valeo. Voor een paar tientjes heb je dan weer een betrouwbare startmotor in je fiets zitten. In mijn geval beter dan zelf met koolborstels e.d. te moeten klungelen ::)


GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)