ok, ik ben bevooroordeeld, maar er is volgens mij een nieuw tijdperk aangebroken... ik weet niet of dat wellicht ook geldt voor andere modellen die nu uitkomen, zoals de 450 bmw en de nieuwe KTM modellen, maar als je de vorige husaberg ( zoals ik) al strak vond sturen dat is de generatie 2009 helemaal een revolutie. Je kunt de nieuwe 450 het best inschatten door de voordelen van een 2-takt te verenigen met de voordelen van een 4 takt. licht en wendbaar, maar toch met controle, en een geweldig koppel en trekkracht zonder alleen maar op je achterwiel te rijden ( hoewel...) Ik had mijn twijfels over injectie, maar die zijn ook weg. de motor is superzuinig en reageert prachtig direct op het gas. in de bergen van de algarve toch rond de een op 17. De standaardvering was voor daar wat stuiterig, maar na enige km's testen heel gemakkelijk op je gewenste stand te zetten. de motor stond qua mapping op standaard, maar had voor mij naar soft gemogen. Op de crossbaan denk ik dat de mapping "heftig" nog dichter de 2 takten zal naderen. Ik ben niet zo'n wheely rider, maar elke heuvel op zit je al snel op je achterwiel, zonder dat je het gevoel hebt de controle te verliezen. Het gewicht van de motor is het zelfde als mijn husa, maar door het nieuwe zwaartepunt lijkt de motor zeker 10 tot 15 kilo lichter in de behandeling zonder het gevoel te hebben dat je op een zwabberfietsje zit. Ik had de eerste dag weinig noppen, maar daar heb ik niets van gemerkt. met de nieuwe noppen was rijden helemaal een genot, veel vertrouwen en veel controle.
Nogmaals, ik weet niet of de nieuwe modellen van andere merken deze standaard ook hebben bereikt, maar ik was oprecht aangenaam verrast. ik was zo blij met de 450 dat ik helemaal vergeten ben om ook op de 570 te stappen... ik kan me voorstellen dat de extra power wel wat van de berijder vraagt qua controle, dat moet wel helemaal een kanon zijn.