Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: The Tripy experience  (gelezen 10948 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7115
Re: The Tripy experience
« Reactie #30 Gepost op: 12-02-2009, 07:48 »
Kan je dan niet beter van een of andere linuxtelefoon de basis creëren? Veel compacter (oke, het scherm misschien te compact) maar alles op één board.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: The Tripy experience
« Reactie #31 Gepost op: 12-02-2009, 08:25 »
Is er al gratis GPS-software onder linux, of ga je zelf schrijven?
Nee, er zijn al behoorlijk wat open source initiatieven die goed werken.

Kan je dan niet beter van een of andere linuxtelefoon de basis creëren? Veel compacter (oke, het scherm misschien te compact) maar alles op één board.
Nouja, wellicht, maar ik ben nog geen betaalbare telefoon tegengekomen die schok en watervast is. Het embedded bordje wat ik in gedachten heb is ook behoorlijk compact. Daarbij heb je weer makkerlijke de kans om het uit te breiden. Bijvoorbeeld extra hardeschijf eraan en een opname unit waar je je helmcamera op aansluit. Kan je die direct weer terugzien via het apparaat op je HD-ready TV. Heb je direct gps coordinaten bij je film. De mogelijkheden zijn dan eindeloos. Maar, als je met een goede telefoon komt wil ik er ook wel naar kijken, scheelt toch weer een hoop gepruts :P

Ik ben ook wel benieuwd naar waar de tripy op draait, iemand er al een uit elkaar geschroefd?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: The Tripy experience
« Reactie #32 Gepost op: 12-02-2009, 09:12 »
Nadeel van telefoonformaat is dat je moeilijk afleest tijdens het rijden (zie bijv Quest). Dus tikkie groter geeft meer ruimte voor een goed leesbaar scherm.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: The Tripy experience
« Reactie #33 Gepost op: 12-02-2009, 11:33 »
Samengevat: Minder navigeren, meer motorrijden. Mag je voor je zelf uitzoeken wat je leuker vindt.


Niet met het apparaat gereden, en misschien staat deze reactie al in een van de drie voorgaande pagina's, maareh mijn twee centen:
  • Minder navigeren en meer motorrijden lijkt mij helemaal perfect als het toerritten zijn;
  • Minder navigeren en meer motorrijden lijkt mij helemaal klote als het een wedstrijd is.
Tijdens een wedstrijd kun je mede op de kunst van het navigeren winnen. Niet alleen maar hard rijden, maar juist ook goed opletten. In dat verband vraag ik me af wat er dan veiliger is.
 
In ieder geval: als het apparaat tijdens een wedstrijd jou continu vertelt of je goed of fout zit, kun je eigenlijk bijna geen fouten meer maken. Dan wordt een roadbookproef veel meer een enduroproef (wie kan het hardst) dan een navigatieproef (we let het beste op).  Zou dat zelf wel heel erg jammer vinden...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: The Tripy experience
« Reactie #34 Gepost op: 12-02-2009, 13:42 »
feedback van Thore:

Fijn apparaat, makkelijk op de motor te bevestigen en door het formaat ook makkelijk mee te nemen. Nog iets platter en het apparaat past met gemak in een jaszak.

Overzichtelijk display en groot gebruikersgemak, zelfs zonder uitleg over de werking, duidelijk en makkelijk bedienbaar.

Bij snel wissellende situaties is het apparaat iets te langzaam met de display van de volgende situatie, wellicht handig om bij situaties binnen een korte afstand de hele situatie in één beeld te vatten of een waarschuwing dat er binnen een bepaalde afstand een volgende situatie van toepassing is.

Jammer dat er geen gewone navigatie á la “TomTom” op het apparaat zit. In combinatie met een telefoon, agenda en digitale camera zou ik er gelijk één aanschaffen. Maar goed, daar is het apparaat niet voor bedoeld.

Voor het OER weekeind was het een fijn apparaat, makkelijk, klein en zeer gebruiksvriendelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: The Tripy experience
« Reactie #35 Gepost op: 12-02-2009, 14:39 »
Helemaal met Corné...
 
Aan de ene kant fantastisch om van al die troep voorop je motor af te zijn, met alle ellendige bedradingen en storingen van dien en 1 tripy kost niet heel veel meer dan een complete set roadbook/IMO/ICO/stuurbediening etc..
 
Maar een rally vind ik juist zo leuk omdat niet alleen diegene die het hardste kan rijden ook kan winnen.... Maar degene die naast goed rijden ook de kunsten van het goed en slim navigeren met al die ellendige dingen beheerst.
 
Voor de OER misschien een idee: papieren roadbook voor de competitierijders en de mogelijkheid tot gebruik van de tripy voor de toeristenklasse??
 
Voor alle niet competetieve roadbookritten lijkt het mij dus wel een fantastisch apparaat. Ik vind een goed werkende roadbookinstallatie en een goed geschreven roadbook soms makkelijker te volgen dan een GPS track, omdat je op het track niet altijd goed ziet welke splitsing je moet hebben, vooral als die maar een paar graden afwijkt van de andere weg, dus zo'n tripy lijkt mij de ideale combi.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: The Tripy experience
« Reactie #36 Gepost op: 15-02-2009, 22:45 »
Weet er toevallig iemand hoeveel de Tripy inclusief montagebeugel exact weegt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: The Tripy experience
« Reactie #37 Gepost op: 15-02-2009, 23:50 »
Ik ga zelf een linux gps unit maken, ik ben het zat.

Prima idee.

MPC5121e op een bordje knikkeren met een MB of 16 aan flash en een MB of 64 aan RAM, u-blox GPS-ontvanger erbij, degelijk schermpje met capacitief touchscreen (keihard oppervlak = minder krassen), aansluitingen voor wielsensor en een paar tempsensoren, en om het af te maken nog een LiPo-accuutje erbij.

Mjammjam!  :)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: The Tripy experience
« Reactie #38 Gepost op: 15-02-2009, 23:57 »
Prima idee.

MPC5121e op een bordje knikkeren met een MB of 16 aan flash en een MB of 64 aan RAM, u-blox GPS-ontvanger erbij, degelijk schermpje met capacitief touchscreen (keihard oppervlak = minder krassen), aansluitingen voor wielsensor en een paar tempsensoren, en om het af te maken nog een LiPo-accuutje erbij.

Mjammjam!  :)

Nou, zo diehard ben ik niet. Ik zag meer te denken aan Gumstix of beagleboard

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: The Tripy experience
« Reactie #39 Gepost op: 16-02-2009, 00:09 »
Brrr, een TI processor. Als ze doen wat ze moeten doen is het geweldig spul, maar ik heb al twee projecten gehad die finaal mislukt zijn vanwege buggy TI componenten. Ik ben meer van de PowerPC's; die dingen blijven het doen ongeacht hoe hard je ze mishandelt.

Vanaf de andere kant: mijn Nokia draait ook op een OMAP, en die doet het prima.

Trouwens ooit gedacht aan een TomTom Rider? Die dingen kunnen ook Linux draaien, en zitten meteen in een leuke behuizing.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: The Tripy experience
« Reactie #40 Gepost op: 16-02-2009, 02:09 »
Oh, dat wist ik niet. Interessant.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11367
Re: The Tripy experience
« Reactie #41 Gepost op: 16-02-2009, 07:21 »
Hmm, kan Garmin geen Tripy programa maken?
Hoef ik maar 1 apperaat op de brommer ;)

Garmin maakt al een Tripy: in de Edge series zit een roadbookfunctie, waar niet alleen een pijl verschijnt maar ook een door jou geplaatst icoon, zoals gevaar, of een brug etc.

Het bestand wordt aangemaakt met een andere editor genaamd Training Center, dat XML genereert. Het bestandsformaat is dus gewoon open en zelfbeschrijvend.

Gisteren heb ik een rondje om het huis gereden met een nieuweling. We reden beide met een Edge. Als hij thuiskomt kan hij de route downloaden en vergelijken met de Topo-kaart en dan iconen bijplaatsen.

Ik weet echter niet of je iconen zelf kunt aanmaken. Het zijn waarschijnlijk gewoon bmp's.

Ik heb geen ervaring met de Tripy, maar ik kan me voorstellen dat als alles zó duidelijk is, dat je automatisch veeel harder kunt gaan rijden op een ritje. Ik vraag me af dat wenselijk/veilig is...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Re: The Tripy experience
« Reactie #42 Gepost op: 16-02-2009, 18:16 »
Ik ga zelf een linux gps unit maken, ik ben het zat.

Dat zou super zijn, ik ben 100% voor linux. Ik heb zelf ook zitten denken om ziets te maken, maar ik heb niet zo veel ervaring met elektronica (wil het wel leren, maar ik wil zoveel).

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: The Tripy experience
« Reactie #43 Gepost op: 16-02-2009, 18:50 »
Zou geniaal zijn als het in dit product geintegreerd kan worden :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: The Tripy experience
« Reactie #44 Gepost op: 16-02-2009, 19:15 »
Daar heb ik ook nog een ontwerp voor in de kast liggen...